Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarruneste

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 16 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #162801

    Karikari, ei ole huono ajatus, notta tilaisit Franzoselta tms. sen ruostumattoman jarruputkisarjan ja vaihtaisit samalla kaikki roippeet Lehmiksi. Siinä olisi pitkiä kilometrejä jarruille, joille ei ole aikoihin tehty yhtään mitään…! Ei voi tietää kauanko vesikupla on seisonut jossain jarruputken mutkan uumenissa. Tein tuon muutostyön aikoinaan ja se oli muutaman päivän nakki, kun kaikki palikat oli valmiiksi hankittuna.

    Jos vaihteistossa on levyjarrusatuloiden pulttien kiinnityspaikat niin tarvitset vaihteiston vetarilaipat, jarrulevyt, jarrusatulat ja Gs:n käsijarruvaijerit, mikäli rungossa ei ole tälle uudemmalle käsijarruvivustolle kiinnityspaikkaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162802

    Dot-neste hapettaa alumiinia, joten ei sovellu levyjarrusatuloille. Tämänkin tiesi Jasu kertoa, joskin olin itse 👿 asian jo huomannut.

    #162803

    @kari80 wrote:

    Jos laittaa LHM litkut Dot järjestelmään, kumit turpoavat ja tulee kiisseliä…entäs toisinpäin ? Mulla on uudet jarrusylinterit DPR merkkiset ja pakkauksen alareuna on vihreä eli varmaan LHM…kestääkö nuo DOT litkua ?? Jos ei niin ne on myytävänä.

    Tämä on hieman “vaikea ja veikeä” asia, siis LHM – DOT-4 “yhteensopivuus/sopimattomuus”. Yleinen perusohje on ettei pitäis mennä sotkemaan eri nesteille tarkoitettuja osia vaan pitäytyä siinä nesteessä/osissa mille ne tarkoitettu on…

    Vaan olisipa asiat aina musta-valkoisia, yllättäen ei tässäkään asiassa. Kokemusperäisiin tietoihin vedoten, seuraavat on tullut testattua ja toimiviksi havaittua..:

    -Bx:n LHM-jarrusatula tuli sujuvasti DOT-4:n kanssa toimeen, ainakin sen viitisen vuotta mitä käytin/seurasin
    -2cv:n DOT-4 takajarrusylinterit kestää LHM:ää, tänään kurkistin mitä noille vuonna -95 asennetuille ja -96 LHM:lle vaihdetuille sylintereille kuuluu->kumit kuin uudet, ei mitään turpoamista

    Toki pitää muistaa ettei tuokaan mainitsemani havainto ole mikään absoluuttinen totuus, sillä mistäpä sen enää muistaa voisi minkä valmistajan takasylinterit tuli silloin vuonna -95 paikalleen tällättyä… Ihan koemielessä tuo tuli tehtyä, ja senkin takia kun piti jarrutasapainoa “paikata” toimimaan GS:n etujarrujen kanssa…

    Ja syy miksi sinne jarruun kurkistella piti, kenkien alapäät totaalisen jumissa, ei oiken hidastellut katsastuksessa tämä… 😳

    Niin, ja pakkaa voi aina sotkea lisää. Kun on kuitenkin olemassa sellaisiakin kumilaatuja jotka kestää kumpaakin nestettä, niin taisipa käydä kiva tuuri aikanaan noiden osien kanssa. Ja yleisesti ottaen, nuo LHM-kumit kun on merkattu vihreällä niin valkoisen merkinnän vastaantullessa olet löytänyt “universaalin” kumiosan…

    #162804

    Dot-jarruletkujen kanssa en suosittele miksaamista. Yhdessä kulkimistamme oli toistakymmentä vuotta DOT-pääsylinteri, levyjarrut ja takana normaalit DOT-sylkyt (ja tietty DOT-nestettä). Sittenpä tuli aika jarruremontin ja tilalle vaihdettiin LHM-pääsylinteri, taakse LHM sylinterit ja etujarrusatulatkin taidettiin avata ja tiivisteet vaihtaa. Putket huuhdeltiin ennen sylintereiden kiinnitystä. Sattuipa kuitenkin niin, että vaihteiston takana oli -70:sestä tuttu kumiletku, joka turposi LHM:n kanssa totaalisen jumiin muutamassa viikossa. Jarrut kun löi päälle niin nehän sitten pysyivät. Ongelma korjaantui tuon letkun vaihtamalla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #162805

    ^Jarruletkut ovatkin oma lukunsa, ja “yllättäen” tuostakin on vähän kokemusta…

    Kaverin Sm:ään oli jatkettu alkuperäinen kytkimelle menevä putki, laittamalla jarruletku väliin. Vissiin siksi, kun oli vaihdettu D-mallin tekniikka sinne, jolloin kytkimen työsylinteri on kauempana kuin Sm:n tapauksessa.

    Tuo oli toiminut ihan kivasti toistakymmentä vuotta, vaan vuosi takaperin oli alkanut kytkimen liikkeet tahmaantua, eikä tuolle löytynyt mistään mitään syytä. Ennenkuin katse osui ko. letkuun, se pois vaihtaen uuteen putkeen koko matkalle, ja kaikki oireet poistuivat. Huomattavasti lisääntyneen poljinvoiman, ja sitä kautta käyttöpaineen, ansiosta kytkimen pääsylinterikin vuotamaan alkanut oli, tämäkin korjaantui kun otti letkun välistä pois…

    Niin, tutkittiin sitten tuota letkua, sentin pätkästäkään ei läpi näkynyt, vaan jännä oli ilmiö kun letku sitten aikansa kuivillaan oli, se mokoma alkoi palautumaan siten että reilu toistamillinen reikä oli nähtävissä…

    Juuei tuota mihinkään meinattukaan käyttää, katkottu tarkoituksella päät pois ettei mihinkään tuo eksyisi… 😆

    Ja sitten, jos haluaa säilyttää Wanhuksessa jarruletkut, mutta haluaa päivittää jarrut LHM:lle, niin sellaisiakin jarruletkuja on tarjolla jos-vaikka-minkälaisia, DS/SM takajarruletkut, BX/Xantia/XM etujarruletkut näin aluksi…

    Ja edelleen korostan, älkää sotkeko osia keskenään, ellette tiedä mitä tekemässä olette!
    Tämä pätee yleisesti muissakin asioissa, ei pelkästään tässä…

    #162806

    @Jasu wrote:

    BX/Xantia/XM etujarruletkut näin aluksi…

    AD:sta sai tosin ostettua Xantiaan DOT-nesteen kestäviä jarruletkuja jotka kestivät LHM-jarrussa melkein koko vuoden.

    #162807

    Silloin aikanaan kun en sätkistä vielä mitään tiennyt ja kasailin ajokuntoon kuljinta mallia “kootut teokset”, tuli yhdistelmäksi vihreäraitaisia levyjarrun tiivisteitä ja dot-nesteelle tarkoitettuja tiivisteitä takasylkyissä ja pääsylkyssä dot-nesteen kanssa. Ei ollut mitään käsitystä missä nesteessä ne osat oli ennen minua uineet. Kokeneemmalta kysyin että voiko niin tehdä ja sanottiin että voi niin minähän tein. Ei mennyt kauaakaan kun pääsylinterin tiivisteet hirtti kiinni turvonneena. Uudet tiivisteet ja entistä huolellisempi huuhtelu niin toimii käsittääkseni 13 vuoden jälkeenkin vielä. Taikasanaksi osoittautui erittäin huolellinen huuhtelu, vähänkin kahta nestettä sekaisin niin turvotus iskee. Vaikeuksien välttämiseksi ehdotan kyllä käyttämään osia ja nesteitä jotka on tarkoitettu toimimaan yhdessä, mutta on sekaversiokin mahdollinen.

Esillä 7 viestiä, 16 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.