Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarrupetaali vajoaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 44)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #144787

    Mielestäni niitä sovituslevyjä ei aina ole. Ehkä laittavat ne tehtaalla vain, jos on sovittelun tarvetta.

    #144788

    Eipä tietenkään niitä sovitus levyjä ole,, jos satula sattuu keskelle muutenkin.. Sylinterit jos ovat puhtaat ja kunnossa muutenkin,, menevät kyllä peukaloilla painaen sisään,,, mutta vaatii että ilmaus ruuvi on auki tai sylinteri on muuten irti…
    Normaalisti kun asennukset on onnistuneesti tehty ja sylinterit liikkuvat normaalisti ei levyjarru tahmaa kovinkaan,, pääsylinteri kuitenkin täytyy palautua lepo asentoon asti jotta säiliöön oleva reikä on auki jotta neste pääsee virtaamaan sinne takaisin kun jarrua ei paineta..

    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144789

    Ok, heitinpä vielä entiselle omistajalle kyselyn noista prikoista…

    Sylinterit eivät kyllä menneet mihinkään käsivoimin. Puupuristimella ne kyllä sai sisään…

    Mitenkäs tuo pääsylinteri palautetaan lepoon? Eikö tuo liiku ihan hyvin, kun ilmaus onnistui ongelmitta ja neste hävisi säiliöstä satulan jatkoksi laittamaani purkkiin?

    Nuo renkaat pyörivät tahmeasti jo palat asennuksen jälkeen ennen ensimmäistäkään petaalin painallusta. Nuo männät puristelin niin sisään, että reunassa olevan viiste jäi näkösälle. Olisikohan mjotnjet-palat vähän orkkiksia paksummat…

    #144790

    No senhän näkee sitten kun on ajanut sillä riittävän pitkään että palat kuluu niin jos sen jälkeen lakkaa ahistamasta on asia OK…
    Se pääsylinteri tulee kyllä lepoasentoon jos kerran ilmauskin onnistui,, itse kerran vain törmäsin sellaiseen hommaan että joku oli säätänyt polkimen työntötankoa ja säiliön reikä oli jo piilossa?? No huomasin sen tarkistaa ja säädin sen niinkuin pitääkin olla eli vain löysät pois,, niin sain kuskille jarrut toimiin….
    .
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144791

    Do-diin, ei vajoa petaali enää. Sain eilen inspiraation pääsylinterin tiivisteiden vaihtoon. Siihen hattumaiseen tiivisteeseen oli kulunut millin levyinen pitkittäinen ura ja kumi oli muutoinkin vähän lerpsahtanut.

    Eli, nyt pysähtyy, mutta tuon etupään ‘mäkilähtöavustin’ täytyisi vielä saada poistetuksi. Laitoin liemeksi silikonijarrunestettä ja kuulemani mukaan sillä on kumeja hoitava vaikutus. Josko tuosta itsestään herkistyisivät. Jos ei, niin vaihdan etusatulat.

    #144792

    Jo aikaisemminkin todettua!
    Siihen laahaamis / tahmaamis ilmiöön riittää kun purkaa ja puhdistaa etujarru satulat,, siis männät ja männän reiät.. Kasatessa jarruille tarkoitettua rasvaa,, niin pelaa vuosia moitteitta…

    😀 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144793

    @Musta Hattuinen Mies wrote:


    Siihen laahaamis / tahmaamis ilmiöön riittää kun purkaa ja puhdistaa etujarru satulat,, siis männät ja männän reiät..

    😀 😉

    Ja helpoin tapa saada männät ulos? Joskus kauan sitten purin volvon nelimäntäiset satulat ruuvaamalla putken paikalle rasvanipan ja pumppaamalla koko satulan täyteen vaseliinia. Ne satulat tosin olivat yhtä puuta, eivätkä tällaista citikkamaisesti halkeavaa sorttia. Ja puhdistus siitä vaseliinistä oli vähän työläs…

    Tietysti satulan voi ruuvata pulteilla ja muttereilla nippuun ja liittää irtonaisena auton jarruputkeen. Sitten vain pumppaamaan. Mutta onko muita konsteja tarjolla?

    Jos löydän notkeammat vaihdokkaat, niin taidan silti vaihtaa koko satulat.

    #144794

    @Jasu wrote:

    Hieman oli jarrut jumissa, tätä se käytön puute aiheuttaa… Ihmettelin kun Ruotsia kohti lähtiessä oli jarrupaloissa pintaa 4-6mm palasta riippuen, nyt reissusta palatessa oli yksi pala käytännössä metallilla ja parhaassakin oli pintaa alle 3mm… Ja sit hieman pintaruostetta kerryttäneet levyt, nehän suorastaan leikkaa jarrupalaa… Mut onpahan nyt kiiltävät levyt..!


    Pientä herkistelyä männät vaatii, eivätten meinanneet poistua satuloista pois…


    Ja sit piti tehdä työkalu jotta saa satulanpuolikkaasta männän “hallitusti” pois (joo. jos olisi ilmannut jarrun ennen polkemista niin ei olisi männät lentäneet muutamaa metriä irrotessaan). Ja joku muu ennen minua oli nuo männässä näkyvät jäljet aikaansaanut, olisiko jo aiemminkin hieman takkuilleet..? Nyt putsauksen jälkeen liikkuivat sormivoimin suuntaan ja toiseen…

    Käyttövoimana tässä irroitusmetodissa on jarrupääsylinteri. joka on edelleen kiinni Tinskussa. Tallin varastoista löytyneellä BX:n putkella saattoi tuoda jumituksen kohteen näkösämmälle jossa osien irroittelu toisistaan tapahtua saattoi. Kokeilin kyllä ensin paineilmalla, mutta ei 8barin paine riittänyt edes alkuun, nestettä käyttäen sai ihan tosissaan välillä painaa ennenkuin mitään liikettä männässä tapahtui..! Ja silti oli pari viikkoa sitten katsastuksessa setän mielestä hyvän oloiset jarruttimet…

    Tällaisia kuveja tarinoineen löytyy tuolta 2CV-projektit -osastolta, Tinskun uudelleensyntymän toiselta sivulta… Jos jotain apuva tästä olisi..?

    Mitkä tiivisteet satuloissa nyt on? Kun aiemmin mainitsit nesteen olleen “tavallista” ja nyt silikoinestettä. Levyjen kanssa pitäisi olla LHM, ellei sitten ole jotain jänniä tiivisteleikkejä harrastettu… Jos taas LHM:n tiivisteet tavallisen nesteen kanssa, niin en yhtään ihmettele että hieman jarru laahaa ja palat kuluu…

    #144795

    Eikun LHM-tiivisteet kestävät DOT-nestettä. Ainakin nelisen vuotta… Vai jumittaako etujarrut, Kooma? 😯
    LHM puolestaan turvottaa DOT-kumit hetkessä piloille. Kokemusta on kummastakin yhdistelmästä.

    #144796

    Ei kestä kaikki, riippuu ihan gummeista. On miullakin Tinskussa takana DOT-nelosen sylinterit LHM:llä, olleet jo kymmenkunta vuotta ilman ongelmaa.

    Vaan jotain häirää siellä on, jos ei männät käsin painamalla sisään menneet, pitäisi mennä…

    #144797

    Heip!

    DOT -nesteellä tuo systeemi on ja LHM-gummien pitäisi tuo kestää.

    Satuin saamaan käsiini silikoninestettä ja kun tuon systeemin tuossa joka tapauksessa tyhjentelin, niin kokeilinpa sitä. Sen pitäisi tehdä kumeista lähes ikuisia ja monessa tapauksessa notkistella vanhatkin kumit.

    Mutta eipä taida noista alkuperäisistä kalua tulla ilman avausta ja puhdistusta. Tuo Jasun työkaluvinkki on kyllä hyvä. Voi työstää satulan puolikkaan kerralla.

    #144798

    Sitten tuo silikonineste osaa joskus olla enemmän kuin epämukava käytettäessä vanhoja tiivisteitä. Ainaskin tuolla Härräkkäpuolella on useita tapauksia vastaan tullut missä on vaihdettu DOT-nesteen tilalle silikoninesteet ,tyhjennetty järjestelmä ensin huolellisesti, mutta silti on tiivisteet turvonnut siten ettei osa palikoista ilman merkittävää väkivaltaa ole paikoiltaan pois tullut.

    Eli ei aivan yksiselitteistä ole tuo siirtyminen tavallisesta silikoninesteeseenkään..?

    Varminta lie olisi pysyä siinä nesteessä mitä järestelmään tarkoitettu on, seuraavaksi varmin on sitten käyttää sitä millä on tähänkin asti toiminut ja jos ei tiedä niin vaihtaa tiivisteet ja puhdistaa järjestelmä hyvin…

    Ja taas päästään siihen että älkää tehkö kuten minä teen vaan kuten minä sanon..! 😳

    #144799

    Kyllä itse siirryin LHM nesteeseen (LHM järjestelmässä) hyvin pitkälti pelkästään korroosiosyistä. Nimittäin Dot-4 neste imee itseensä ajan saatossa kosteutta, joka taasen aiheuttaa mm. säännöllistä jarrumäntien jumiutumista jo n. vuoden seisottamisenkin aikana. Kun taas LHM peleissä on vastaan tullut kulkimia, joissa saattaa olla parikytä vuotta vanhaa lhm:ää ja jarrut on kuin eilen asennetut.

    Mielestäni on hieman kyseenalainen paikka “säästää” tuolla vettä keräävällä nesteellä, kun kyse on kuitenkin auton tärkeimmästä ominaisuudesta. (=pysähtyminen) Jos jarruputki on ulkoapäin syöpyneen näköinen niin hyvin todennäköisesti se on myös syöpynyt sisältä saman verran. Ja kun huomioidaan jarruputken materiaalivahvuus jo ennen syöpymistä niin eihän siinä taida paljoakaan jäljellä olla metallia molemminpuoleisten syöpymisten jälkeen. Kuitenkin voimat järjestelmässä on yllättävän huimia esimerkiksi paniikkijarrutuksessa.

    Toki tuolla dot4:llä pärjää, kunhan huolehtii siitä säännöllisesti. Säännölliset nesteen vaihdot ja tarvittaessa lahot putket vaihtoon jo ennen sitä viimeistä polkaisua.

    Itse aion paneutua ensiviikonloppuna siihen ongelmaan miksi ensimmäinen polkaisu menee alemmas kuin seuraava. Aiemmat diagnoosit löytyy jostain viestiketjusta ja siitä sitten lisää sunnuntaina.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144800

    @miki wrote:

    Eikun LHM-tiivisteet kestävät DOT-nestettä. Ainakin nelisen vuotta… Vai jumittaako etujarrut, Kooma? 😯
    LHM puolestaan turvottaa DOT-kumit hetkessä piloille. Kokemusta on kummastakin yhdistelmästä.

    Kyllä ne jarrumännät sai painettua takaisin ilman metrivartisia pihtejä, eli ainakin gsa:n lhm tiivisteet näyttäisivät kestävän dottia…

    #144801

    Saapa nähdä, mitä nuo silikoninesteet ajan kanssa tekevät, mutta nyt tuntuu tosi hyvältä nuo jarrut. Hieman näyttäisi etupääkin notkistuneen, vaikkei vielä kokonaan tahma ole hävinnytkään.

    Ei muutakuin kovaa menoa tai oikeastaan monoa… 8)

    Akaile, tuolla tavoin minullakin alkoi oireilla. Ensin ensimmäinen potku meni syvemmälle, sitten alkoi seuraavatkin vajota hiljalleen. Kunnes sai pumpata koko ajan, jotta pysyi paikallaan. Pääsylinterin uudet kumit poistivat tuon ongelman.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 44)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.