Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jarrupetaali vajoaa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.4.2008, 19:09 #144802
Jep, tiedän sen miltä poljin tuntuu, kun se petaali vajoaa hiljakseen, mutta nyt on kyseessä sellainen, että poljin on kyllä jämäkkä, mutta tällä ensimmäisellä polkasulla se menee puolet pidemmälle kuin normaalisti ja samaan aikaan kuuluu takarumpujen narskahdus jarrukengistä. (tallissa siis) Tämä siis yleensä liikkeelle lähtiessä, kun kuljin on seisonut vaikkapa vuorokauden paikallaan. Sitten kun on liikenteessä ja joutuu painelemaan vähän väliä poljinta niin tuntuma on normaali. Joten veikkaanpa, että koska kyseessä on uudet kumit takasylintereissä niin ne ei vielä ole asettuneet kunnolla ja täten vetävät jarrumännät takaisin hieman liian syvälle… Pääsylinteriin muistaakseni meni uudet tiivisteet, tai ainakin se on läpikäyty.
Ja ilmattu on sen miljoona kertaa joka ainoassa asennossa jokaiselta putkelta. Myös jarrupolkimen ja pääsylinterin tangon välyksen aion tarkistaa.Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.4.2008, 19:20 #144803Vaikuttaisi siltä, että jossain kohdin vaaditaan pidempää liikettä, mitä yhdellä polkaisulla saadaan aikaan. Miten lie säätö hoidettu noissa takarummuissa… Jos kengät eivät ole lähellä rumpua lepotilassa, niin yksi petaalin painallus ei välttämättä riitä.
OT: Totesin taas kerran biltemasta muutamalla eurolla hankkimani ilmauspurkin oivalliseksi apuvälineeksi. Letku vain ilmausruuvin perään ja ruuvia puolikierrosta auki. Sitten petaalin pumppausta, kunnes uutta nestettä on lorahtanut purkkiin.
Tuo ilmaustyökaluhan on yksinkertaisuudessaan letku, jonka päässä on takaiskuventtiili sijoitettuna purkin pohjalle.
15.4.2008, 19:26 #144804Myös kengät on keskitetty kahteen kertaan ja herkistetty useampaan kertaan säätömuttereista…
Ilmatessa pääsee pienistäkin kuplista eroon, kun toinen pumppaa kahdella kolmella pumppauksella paineet ja pitää ne, ja sitten toinen on esim. takana avaamassa ja sulkemassa ilmausruuvin. Tätä pari kolme kertaa per sylinteri. Jos jarrupääsylinteriin on päässyt kupla niin se on erityisen viheliäinen saada pois, saattaa joutua ilmaamaan keula ylhäällä ja vaihtoehtoisesti peräylhäällä… Sitärataa vekslaten 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.4.2008, 19:30 #144805@Akaile wrote:
toinen pumppaa kahdella kolmella pumppauksella paineet ja pitää ne, ja sitten toinen on esim. takana avaamassa ja sulkemassa ilmausruuvin.
Tuossa on se ongelmakohta yksin puuhatessa… Vaikka sätkä on aika pieni auto, niin ei tahdo kädet riittää ilmausruuveille samalla, kun polkee jarrupetaalia 😆
Biltemapurkki korvaa yllättävän hyvin tuon ruuviapulaisen.
15.4.2008, 19:35 #144806Tähän paineiden polkemiseen olen tarpeen tullen kelpuuttanut melkein perheen koirankin, pääasia on että homma hoituu 😀 Voisihan sitä itekkin painaa poljinta, mutta kun se koira ei saa käpälillään sitä ruuvia auki vaikka kuinka kouluttais 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.4.2008, 19:40 #144807@Akaile wrote:
Tähän paineiden polkemiseen olen tarpeen tullen kelpuuttanut melkein perheen koirankin,
Tuo on yksi ensimmäisistä tärkeistä autohommista, missä olen ollut mukana. 😉 Hyvän matkaa toistakymmentä vuotta minua vanhempi veljeni valjasti aikoinaan minut tuohon pumppaajan virkaan hänen itsensä hoidellessa ruuviosaston.
Tuostakin on tainut jo kulua reilut 30v…
15.4.2008, 19:56 #144808Bilteman purkkia olen myös käyttänyt,, sillä homma hoituu yksin ihan mallikkaasti.. Purkissa on venttiili joka estää ilman menemisen takaisin sylinteriin kun poljinta nostaa välillä…
💡 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.4.2008, 21:29 #144809Ensinäkin jipiiiii taas saa ajella Tiinalla! Mutta toisena, todellakin, jarruongelma on vain pahentunut seisoessa. Eli olisi pitänyt laittaa vaikkapa tiiliskivi jarrupolkimelle jäykistämään takasylintereiden kumeja koko talveksi. Nyt nimittäin tilanne on sellainen, että välillä tarvitsee kolme pumppausta ennenkuin poljin nousee oikealle korkeudelle. Pito on kyllä hyvä.
Nooh.. huomenna aukaisen. Jos vaikka saisi kuvia räpsittyä ja kiltakansalle jakoon.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]19.4.2008, 06:15 #144810>Purkissa on venttiili joka estää ilman menemisen takaisin sylinteriin
Olen yksinilmannut niin, että laitan läpinäkyvän muoviletkun ilmausnipasta johonkin purkkiin, purkki maahan, ilmausnippaa hieman auki ja sitten pumppausta jarrupolkimella kunnes ulos tulee pelkkää puhdasta nestettä. Pitää vahtia että neste ei lopu pääsylinterin säiliöstä.
Letkussa en ole ikinä havainnut mitään merkittävää takaisinvirtausta, vaan ilmakuplat ja neste virtaa nätisti ulospäin joka polkaisulla.
19.4.2008, 09:36 #144811@Akaile wrote:
Ensinäkin jipiiiii taas saa ajella Tiinalla! Mutta toisena, todellakin, jarruongelma on vain pahentunut seisoessa. Eli olisi pitänyt laittaa vaikkapa tiiliskivi jarrupolkimelle jäykistämään takasylintereiden kumeja koko talveksi. Nyt nimittäin tilanne on sellainen, että välillä tarvitsee kolme pumppausta ennenkuin poljin nousee oikealle korkeudelle. Pito on kyllä hyvä.
Nooh.. huomenna aukaisen. Jos vaikka saisi kuvia räpsittyä ja kiltakansalle jakoon.
Itsellä moiseen vaivaan auttoi kun laitettiin jarrusylinterin sisälle palautusjouset pitämään männät kiinni jarrukengissä.
19.4.2008, 19:25 #144812Tuosta linkistä pääsee katsomaan lähtötilannetta: http://s165.photobucket.com/albums/u41/Akaile/?action=view¤t=Pedaali.flv
Tarkoitukseni oli aluksi laittaa ne jouset sinne sylintereihin, mutta koska minulla ei juuri oikeanlaisia ollut, aloin etsimään niitä takasylinterin kumeja. Tässäpä kuva, katsokaapa tarkkaan mitä näette. Vasemmalla kumit jotka oli kiinni ja oikealla jotka meni sinne nyt. Ongelma korjattu, enää ei painu poljin. Nuo vihreät on uustuotanto kumeja 😳 Kyllähän ne sinne varmastikin asettuvat, mutta enemmän menee aikaa ja materiaalia on ohuempaa, kengät olivat jo nyt (=vuodessa) hanganneet kaksi reikää kaikkkiin kumeihin. ❗
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]19.4.2008, 19:46 #144813Nuo mustat kumit on melkein pommin lujia,,, riittää monesti kun vaihtaa pelkät kuppikumit sylinteriin ja hylkää uudemman sarjan suojakumit jemmaan…
💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂19.4.2008, 19:52 #144814@Akaile wrote:
Tässäpä kuva, katsokaapa tarkkaan mitä näette.
Tarkoitan lähinnä tuota syvyyttä tuossa keskellä…
Niin ja tuosta mustasta väristä ei kannata kummastua, nimittäin LHM-kumeja on molempina väreinä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.4.2008, 07:41 #144815Viime kesänä aukaisin ja puhdistin tuommoiset LHM sylinterit kaverin siniseen,, ja niissä oli tuommoiset mustat kumit…
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.