Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jarrurummun irrotus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122427

    Kysytäänpäs täältä, kun sitä Speciaalitietoa tuntuu löytyvän:wink:

    Ennen kuin sären mitään, nii kysyisin miten jarrurumpu otetaan takaa irti?
    Tarvitaanko ulosvetäjää ja onko rikkomismahdollisuutta.

    #134511

    Ota ensin rasvakuppi pois (jos sitä nyt on enää olemassakaan…), älä irroita laakerin kiristysrengasta. Sitten tarvitset muistaakseni 46 (44??)mm hylsyn ja p###eleen pitkän varren jolla aukaiset napamutterin. Siinä on (tai ainakin on joskus ollut) lukitus akselia vasten, huomaat sen kyllä.. Jos käytettävissä on ulosvetäjä, niin helpottaa hommaa, mutta kahdella isolla ruuvarilla “nitkuttamalla” rummun pitäisi nyt irrota. Jos, mitä epäilen, kehimisruuvit liikkuu, niin tietysti helpottaa jos jarrut saa pois kehältä. Yleensä ne kehimisruuvit on kyllä totaalisesti jumissa…vaativat lämpöä ja hyvänhajuisia aineita…(ne 14 mm kannalla olevat siellä jarrukilven takapuolella, älä “sorvaa” niitä pyöreiksi, jos ovat vielä kunnossa)
    Varo ettet väännä tukivartta solmuun, se on yllättävän pehmeää kamaa…

    #134512

    Kiitoksia!
    Etenkin varoituksista ❗

    #134513

    Varo vääntäessä, että tukivarren estokorvake ei painu ala-asennossa korin läpi, tukivarren alle kannattaa laittaa tuki.
    Ulosvetäjä on tosi helppo tehdä itsekin, vanha vanne ja siihen keskellä mutteri ja pultti läpi.
    Usein säätömutterit on ruostunut pyöreiksi, jos näin on, niin niihin kannattaa suosilla hitsata paksummat mutterinkannat, yleensä ne lähtee liikkumaan samalla lämmön vaikutuksesta.
    Kasatessa kannattaa laakeri voidella ja varmistaa että suojakuppi on tiivis.

    #134514

    En ole vielä saanut auki (rikki), kun en löytänyt 44mm hylsyä. Kaikkia muita kokoja kylläkin
    Mitään lukitusta en kyllä mutterin ympäriltä löytänyt:?:
    Pistänpä sinne sitten pukin alle, niin ei tukivarsi taitu.
    Enköhän jostain sellaisen sopivan ulosvetäjänkin löydän.

    Ai niin… Piti kysyä kiristysmomentit 💡

    #134515

    Niin ja piti sanoa että laakerin kiristysmutteri lukitusta kannattaa naputtaa auki ennen vääntämistä, se on lyöty yleensä sinne hahloon.
    Auton oikealla puolella se lukitus ei ole välttämättä tarpeellinen, jos on hyvä väännin ja saa sen momenttiin. Momenttia en muista ulkoa, mutta olen sen laskenut että omalla 70cm vääntimellä saa seisoa päässä, olisko se ollut lähelle 45kg/m, eli tavallinen t-väännin ei sitä kestä.
    Hesassa on ainakin työkalut.

    #134516

    46 mm.n hylsy on hyvällä tuurilla “hongkong/motonet/biltema”-kamaa – lisäksi on huomioitava vain, että hylsy mahtuu ulkokehän kiristyksen sisälle.

    Vääntimenä olen käyttänyt helkutin suuria putkitonkeja – kunnollinen väännin kun maksaa yli kiltahengen.

    Onpa tuo mutteri tullut usein avattua ruuvimeisselillä ja vasaralla… lyödä on tarvinnut ja lujaa.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #134517

    Aha.. No se selittää, miksi siinä on taltan jälkiä. On joskus lyöty ikäänkuin auki suuntaan.
    Tämä on oikeanpuoleinen rumpu jonka kanssa pähkäilen
    Täytyypi katsoa onko sinne uraan sitä mutteria kiilattu.
    Varsinaista lukitusta en nähnyt.
    Hylsyn koko ainakin tässä kulkimessa vaikuttais olevan 44

    #134518

    Sen voi saadakin jollain muullakin työkalulla auki, koska se ei ole luultavasti kuin puolessa tiukkuudessa siitä mitä pitäisi.

    #134519

    Tuuma ja kolme varttia -kokoinen (1 3/4) hylsy on käytännössä tarpeeksi lähellä sopivaa (44,45 mm).

    #134520

    Väliaikatietoja 😉

    Mutteri ei tosiaankaan ollut huipputiukassa. Kopautin sitä hiukan taltalla muutaman kerran ja aukes. Mitään lukitusta siellä ei ollut.

    Ne keskittimet siellä takana on ihan kunnossa ja liikkuukin hyvin.

    Rummussa hieman heittoa ilmeisesti. Hihnat uudehkot (vaihdettu)

    No tämä 44mm hylsy onkin sitten kiven takana. Ei sellaista ollut missään hyllysssä, joten pitänee tilata. Kai se sitten on varmaankin oikea koko. 45mm oli liian löysä.

    Vähän jäi arvoitukseksi, millainen se lukitus siinä on ollut.

    Kiitos kaikille. Tähän mennessä kaikki on mennyt ihan ohjeitten mukaan 😀

    #134521

    Lukitus kuuluu olla niin että mutterin ulkopuolinen sivu jossa on ohuempi reunus, lyödään siihen akselissa/kierteessä olevaan yhteen ainoaan pituussuuntaiseen n. 4mm leveään koloon.

    #134522

    Ilmankos en sitä löytänyt, kun se on mutterissa itsessään. Pittää kahtella sitä mutteria huomenna vähän tarkemmin.

    #134523

    @Aakku wrote:

    No tämä 44mm hylsy onkin sitten kiven takana. Ei sellaista ollut missään hyllysssä, joten pitänee tilata. Kai se sitten on varmaankin oikea koko. 45mm oli liian löysä.

    Juuei hätä, 46mm hylsykään liian väljä ole ei.

    Ja hyvä “momenttiavain” ko. mutterille on, että ottaa n. puolen metrin jatkovarren käyttöön ja sit laittaa 80kg kaverin astumaan jatkovarren päälle –> tulee oikeahko momentti mutteriin…

    #134524

    Oikea hylsyn koko on tuuma ja kolme varttia (1 3/4″) eli 44.45 mm. Tästä syystä 44 mm on liian pieni ja 45 mm hieman väljä. Hommaan sopii hyvin myös kuusikulmainen 45 tai 46 mm hylsy mutta ei 12-kulmainen. Kannattaa myös tarkistaa hylsyn paksuus eli ulkohalkaisija.

    Jos tuumakokoja ei löydy, niin kannattaa etsiä 3/4 tuuman karalla oleva 46 mm hylsy (esim biltema 102368 7,25 €, en päässyt mittaamaan hylsyn ulkohalkaisijaa, joten en tiedä sopiiko) ja t-väännin 3/4 tuuman karalla (esim biltema 101792 13,50 €). Siihen lisäksi metrin putkenpätkä, joka menee sopivasti t-vääntimen päälle, niin työkalu on valmis eikä maksa liikaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 28)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.