Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jarrusatulan o-renkaat
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.1.2009, 08:37 #124724
Kun ei ole koskaan tullut vaihdettua tiivistekumeja levyjarrusatulan männille, niin tulevatko nuo o-renkaat ikäänkuin satulan puolelle eivätkä itse mäntään. En ole vielä purkanut satulasta mäntiä.
Kysyn, koska tilasin tiivisterenkaita, jotka näyttävät isoilta. Niiden sisämitta on kuitenkin suurinpiirtein männän ulkomitta. Onhan siis oikeat osat.
15.1.2009, 09:58 #148831Jep, satulan puolelle, mäntä on ihan sellaisenaan, eikä siinä edes uria ole.
Lasse15.1.2009, 12:01 #148832Hienoa. Hyvin ovat toimineet, kun milloinkaan ei ole ollut niiden sisälle asiaa. Muutamat ovat tosin alkaneet jumittamaan ja kumien vaihdolla varmaan kunnostettavissa.
Älyttömän halpoja olivat nuo kumit, muutama ero tuplasetti.
15.1.2009, 14:46 #148833Nyytiset 6/08, sivu 26, “Kadonneen jarrupalan metsästys”. Eihän noita Nyytisiä monikaan viitsi lukea, mutta joskus harvoin siellä saattaa olla mielenkiintoisia ja jopa hyödyllisiä kuvia…
15.1.2009, 17:23 #148834Ja mäntähän lähtee helposti paineilman avulla. Tai rasvaprässillä, jolloin siistiminen on kyllä hieman työläämpää.
Jarrusatula irti, yksi puoli kerrallaan kiinni ruuvipenkkiin pienen kumipalan kanssa, joka sulkee sen jarrusatuloiden välissä olevan putken. Sitten ilmaa sieltä jarruputken puolelta ja – plops – mäntä on ulkona. Tuo kannattaa tehdä varovasti sillä mäntä voi lähteä vauhdilla. Jos ne tiivisteet ovat turvonneet väärästä jarrunesteestä johtuen tai sitten maantiesuolan ansiosta voi hieman ahdistaa. Vanhat tiivisteet ulos varovasti ohuella ruuvimeisselin kärjellä ja urien siistiminen vaikka nippusiteen päällä. Tiivisteitä on kahta eri mallia tasainen ja heltallinen. Vanhasta selviää asennusjärjestys. Asennuksessa muistettava lhm-voitelu. Ruuvipuristin on mukava työkalu myös kasaamisessa.
Ja kun irroitat ne kaksi satulanosaa toisistaan, niin älä hävitä pientä putkea ja o-rengasta, jotka kuitenkin tippuvat joko konehuoneeseen tai lattiakaivoon:)
15.1.2009, 18:36 #148835Se lähtee VAUHDILLA. Aikoinaan irroitin paineilmalla, kuului valtava pamaus, sylinteri suhahti pääni vierestä tallin kattoon johon tuli reikä.
Itse tekisin vaseliinillä koska pesenhän kuitenkin ja on turvallisempi.
terv.Kari15.1.2009, 18:42 #148836Tuolla jotain vastaavantyyppistä juttua aiheesta, kätevän mäntää ulostyöntävän työkalun saa Sätkästä itsestään… Sivun alalaidassa tarinaa parin kuvan kanssa…
Olis tietennii voinu ottaa enempi silloin kuveja, mutta ei mielessä silloin käyny… 😳
15.1.2009, 19:25 #148837Jos ottaa ensin palat pois ja sitten polkaisee jarrua niin, ainakin pahimmasta jumituksesta männät irtoaa. Sen jälkeen vasta satulat irti, niin purkaminen on jo helpompaa.
16.1.2009, 08:22 #148838@BackToMono wrote:
Eihän noita Nyytisiä monikaan viitsi lukea, mutta joskus harvoin siellä saattaa olla mielenkiintoisia ja jopa hyödyllisiä kuvia…
Mielenkiintoinen yleistys – vai suomalaista sarkasmia.
Mutta asiaan – rasvaprässi, nippa ja ulos tulee – siis mäntä.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.