Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Jenkkivilkku
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.2.2008, 08:04 #123934
Laitetaanpa tämä tännekin (patongissa jo on), kun varsinkin tuo viimeinen kysymys liittyy suoraan sätkään. Ja sätkäänhän minä tuota muutoinkin kaavailen…
“Tervehdys arvon raati!
Kun täällä näyttää olevan porukkaa, joka pitää erilaisten pähkinöiden ratkaisusta, niin heitetäänpä tällainen kehiin.
Miten teen yksinkertaisimman (= yleensä edullisin) jenkkivilkkukytkennän (siis vilkku ja jarruvalo ovat samalla polttimolla, jopa samalla hehkulangalla). Kun vain vilkutan, vilkkuu polttimo normaalisti. Kun jarrutan, palaa se yhtenäisesti. Kun jarrutan ja vilkutan, pätkii vilkku tuota jarruvaloa.
Olen itse tehnyt tämän kytkennän 80-luvulla parilla ylimääräisellä pikkureleellä, mutta silloin oli mahdollisuus kytkeä polttimo irti auton maasta. Nyt ei ole tätä mahdollisuutta, vaan kaikki toiminteet tulee saada aikaan pluskarvaa myöden.
Päässäni on jo yksi toimiva kytkentä, mutta se edellyttää viiden pikkuvaihtoreleen käyttöä. Olisiko yksinkertaisempaa kytkentää tarjolla?
Miten on tuon sätkän vilkkureleen kanssa? Haistaako se kuorman, eli vilkkuuko vilkku nopeammin, jos yksi polttimo on pimeä?”
28.2.2008, 08:28 #144327Minulla on wanhuspakussa (vain yksi pari punaisia takavaloja) tuollainen kytkentä kolmella releellä toteutettuna. Sen piirtteli minulle kiltaleirinuotiolla Daniel Scheer aikoinaan tuosta vain. Itse olin sitä pähkäillyt tuntitolkulla ratkaisua löytämättä. Täytyy kaivaa kotiarkistoista tuo piirros esiin.
Vilkku voittaa siinä jarruvalon ja ylävilkut ja takavalot vikkuvat hienosti eritahtiin.
28.2.2008, 09:00 #144328Heip!
Meinaan jättää nuo ylävilkutkin pois…
Kolmella releellä, hmmm., ja varmasti pelkkää polttimon plusjohtoa ohjailemalla? Kolme riittää, jos voi kikkailla polttimon molempien napojen kanssa. Tai sitten, jos sekä vilkku-, että jarruvalokytkin tarjoavat maata lepotilassaan. Eli, painettaessa jarrua polttimolle menevä karva muuttuu miinuksesta plussaksi ja myös vastaavasti vilkku. Tuolloin kaksi noista viidestä releestä voi jättää pois.
Viiden releen kytkentäni on seuraava:
Polttimolle tarjoillaan virtaa pikkureleen A välityksellä. Pikkureleen A ohjauspuolen nastat yhdistetään releille B ja C. B ja C tarjoavat A:lle lepotilassaan miinusta ja ohjattaessa vilkku- tai jarruvalokatkaisijasta vaihtavat plussalle.
Tämä on siis yhden puolen kytkentä. Jarruvalokatkaisian jatkona olevaa relettä voi käyttää molemmille puolille, eli releitä tarvitaan kaikkiaan viisi.
Ja toimivuuden edellytyksenä on myös se, että vilkkurele on tunnoton kuormalle. Ts. vilkkukarvan päässä onkin polttimon sijaan releen vetopiiri, mikä ei tehoa lämpöreleeseen.
28.2.2008, 10:19 #144329Kun hieman pähkäilin, niin keksin kytkennän, jossa kaksi ylimääräistä vaihtorelettä riittää.
Kytketään rele A siten, että lepotilassaan se kytkee jarruvalokatkaisijalta tulevan ja vedettynä vilkulta tulevan karvan polttimolle. Ohjaus releelle A otetaan vilkkukatkaisijalta ennen vilkkurelettä.
Eli, alkutilanteessa polttimolle kulkee virta jarruvalokatkaisijalta. Laitettaessa vilkku päälle rele A vetää ja kääntää virran tulemaan polttimolle vilkkureleeltä. Releen A ohjaus siis otetaan vilkkukytkimeltä ennen vilkkurelettä, jottei rele pätki.
Näitä tarvitaan siis molemmille puolille. Lisäetuna on se, että perinteinen lämpörelekin toimii vilkkureleenä.
28.2.2008, 10:23 #144330Tällainen oli ilmaantunut Patongin puolelle… Sähkönsyötti tuohon relheen L-kirjaimelle, näin sen ymmärsin..?
28.2.2008, 10:29 #144331Terve!
Patongissa oleva on turhan hankala. Siinä on korvattu olemassa oleva vilkkurelekin. Helpommalla pääsee parilla pikkureleellä vakiovilkkureleen jatkona.
28.2.2008, 11:00 #144332Kytkentää voipi kuvallisessa muodossa ihailla tuolla.
28.2.2008, 12:47 #144333@dieselflosse wrote:
Kytkentää voipi kuvallisessa muodossa ihailla tuolla.
Ymmärsinkö oikein, että jarruvalo ei pala vilkutettaessa?
Aikoinaan kun amerikkalaisella lotjalla ajelin, niin siinä jarruvalo paloi myös vilkutettaessa. Releet napsuivat iloisesti, lukumäärää en tiedä, mutta useampi niitä oli.
28.2.2008, 12:54 #144334@LPN wrote:
Aikoinaan kun amerikkalaisella lotjalla ajelin, niin siinä jarruvalo paloi myös vilkutettaessa. Releet napsuivat iloisesti, lukumäärää en tiedä, mutta useampi niitä oli.
Tuosta on olemassa useampia variantteja… Se vanhin kytkentä sammutti jarruvalon ko. puolelta kokonaan ja toinen variantti vain himmensi. Himmenevässä versiossa virtaa ilmeisesti rajoitettiin jonkin vastusvirityksen kautta.
Esim. vaneissa näkee molempia versioita…
28.2.2008, 13:35 #144335Kun ootta tutkineet sen parhaan version niin voin keväämmällä apinoida sen
tuohon “mitäänsanomattomalla maalauksella varstettuun Pippuriini” ;).
Tuo jenkki vilkku on hyvä lisä tuon ylävilkun lisäksi kun ei halua peräpeltiin
lisätä extra vilkkuja. Sitä ylävilkkua kun ei varsinkaan päiväs aikaan kukaan
keksi katsoa.-Olli
28.2.2008, 13:56 #144336“Kun ootta tutkineet sen parhaan version niin voin keväämmällä apinoida sen tuohon “mitäänsanomattomalla maalauksella varstettuun Pippuriini” . “
Jahka huhtikuun alku koittaa, niin eiköhän tuo minun kuvamaani kytkentä ole tehty. Tule sitten vilkaisemaan. Samalla näet ‘vilkuttimen’ eli silmäniskulaitetteen toiminnassa.
28.2.2008, 14:04 #144337@PienempiOlli wrote:
Kun ootta tutkineet sen parhaan version niin voin keväämmällä apinoida sen
tuohon “mitäänsanomattomalla maalauksella varstettuun Pippuriini” ;).
-OlliMinulle on useastikin soiteltu torvea kun en käytä vilkkkua… Ovat tolvanat tottuneet saksalaiseen malliin jossa niitä vilkkuja on ripoteltu pitkin kylkiä useita kappaleita. Olisihan tuo tietenkin tarpeellinen.
Eikös joku nimeltä mainitsematon insinööri saisi tuohon aikaan puolijohteilla toteutetun mallin? Luulisi mahtuvan vaikka munavilkun sisään.28.2.2008, 17:11 #144338@PienempiOlli wrote:
Kun ootta tutkineet sen parhaan version niin voin keväämmällä apinoida sen
tuohon “mitäänsanomattomalla maalauksella varstettuun Pippuriini” ;).Luin itsekin tuon lauseen kahdesti silmät suurentuen, mutta luulen, että sillä tarkoitettiin pikaista maalausaikataulua ja omaperäisiä lisäyksiä jälkeenpäin, kuten tuo dr.pepper maalaus..
Kokonaisuus on se tärkein, pitää aina muistaa mikä se lähtökohta (aihio) on 😀 Tässä tapauksessa pieni mutta pippurinen AZU, sopii paremmin kuin nenä päähän!
Edit: Ajatusvirhe ak/azu 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.2.2008, 18:17 #144339Tässä kuva paperinpalasta, jossa on Valko-pakussa toimiva kolmen pikkureleen mysteerio. Huomaa että rele 1. vetää eri suuntaan kuin 2. ja 3.
Tätä on testikäytetty jo n. 10 vuotta. Voi piilottaa vaikka hanskahyllyn alle.
28.2.2008, 19:52 #144340Jasu!
Piirräppä tuo kytkentä puhtaaksi ja julkaise se täällä palstalla??
Siitä saattaisi olla iloa kaikille wanhus 2cv:n omistajille ihan liikenne turvallisuus mielessäkin…💡 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.