Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Jenkkivilkku
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
28.2.2008, 21:14 #144341
Onko muuten olemassa jotain yleispätevää koodiavainta noissa releissä oleville liittimien numeromerkinnöille. Revin juuri irti romuvolvosta releitä, jotka näyttivät ihan normaaleilata valoreleiltä ja kunkin liittimen kohdalla oli numerokoodi.
28.2.2008, 22:58 #144342Vaihto releen kytkentä on standardi ainakin Eurooppalaisissa autoissa..
Alla: Kuva Hella merkkisestä vaihto releen kytkennästä,, sama muillakin valmistajilla..PS: Tarkkasilmäiset huomaa että kuvan kytkentä pitää paikkansa,,,
mutta selityksessä toisen kytkentä nastan numero pitäisi olla 86… 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂29.2.2008, 08:25 #144343@dieselflosse wrote:
Kytkentää voipi kuvallisessa muodossa ihailla tuolla.
Ja käännöstaulukko releen nastoista kuvaani:
30 – Polttimolle (yhteinen vilkku/jarruvalopolttimo)
87a – Jarruvalokatkaisijalle (siis vanha jarruvalojohto)
87 – Vilkkureleelle (vanha vilkkupolttimon johto)
85 – Vilkkukatkaisijalle (viikselle, ennen vilkkurelettä)
86 – Maihin (auton koriin)Näitä releitä siis tarvitaan kaksi, molemmille puolille yksi. Patongissa on tyrkyllä elektroninenkin vaihtoehto. Sen etuna on mm. se, ettei vilkkuviiksestä tarvita erillistä karvaa.
29.2.2008, 09:53 #144344Lainasin kuvaasi ja laitoin siihen numerot??
Onko tarkoituksesi kytkeä yksi puoli näin,,
Ja toiselle puolen samanlainen??Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂29.2.2008, 09:59 #144345@Musta Hattuinen Mies wrote:
Lainasin kuvaasi ja laitoin siihen numerot??
Onko tarkoituksesi kytkeä yksi puoli näin,,
Ja toiselle puolen samanlainen??Kiitoksia!
Tein tuon itsellenikin, mutta en vielä ehtinyt laittaa sitä nettiin.
Ja noita tarvitaan molemmille puolille, muuten tulee hätävilkut (mikä sätkän vauhdissa voisi olla hyväksikin).
Ps. Toinen 85 pitäisi olla 86.
29.2.2008, 10:16 #144346Korjasin kömmähdykseni,, oli tullut hosuttua numeroissa?? 🙁 🙄
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂29.2.2008, 10:28 #144347@Musta Hattuinen Mies wrote:
Korjasin kömmähdykseni,, oli tullut hosuttua numeroissa?? 🙁 🙄
Ny se on paree.
Ps. Elektroninen vaihtoehto on häviöllä 1-0. Ei toiminnut käytännön testissä 😆
29.2.2008, 11:03 #144348Näin. ON tämä hienoa toimintaa. Kiitos kaikille osaajille ja viitsijille jo etukäteen. 😀
25.3.2008, 07:10 #144349On se kumma, kun jokin asia ei jätä rauhaan… 😉
Ei taida sittenkään tuo relekytkentä toimia. Ongelmana on se, että vilkkurele on vilkkukytkimen sisään tulevassa karvassa. Eli, tuota releen nastaan 85 tulevaa ohjausta ei ole tarjolla muutoin kuin sykkivänä.
Menee siis pohdinta uusiksi..
Tuplaamalla vilkkurele ja siirtämällä ne viiksen jälkeen kyllä toimii, mutta onko se yksinkertaisin ratkaisu, siitä en ole vielä ihan varma.
25.3.2008, 08:44 #144350No mutta jos tuo sykkivä virta riittää tuon releen naksuttamiseen,,,, niin tuohon 85 nastaan voi laittaa + virran suoraan,, se siinä ollessaan ei mitään haittaa.. Sillä normaali ajoasento on releellä tuo jarruvalo asento…..
Kokeileppa tuota konstia,, en löydä mitään estettä etteikö toimisi!!!
💡 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.3.2008, 09:57 #144351Tällainen siitä tuli.
Piti lisätä yksi jarrulla ohjattu rele (kuvassa vasemman puoleinen), jolla vaihdetaan vilkutteluun tarvittavaan releeseen (oikean puoleinen) menevää plussaa nastojen 87a ja 87 välillä. Huom. kuvassa oikean puoleista relettä tarvitaan kaksi.
Nyt kytkennän voi muilta osin tehdä peräpäässä, paitsi ‘akulta’ pitää tuoda suora plus ja vilkkureleen saattaa joutua vaihtamaan sellaiseen, joka ei tunne kuormaa (kun vilkkurele näkee polttimon tilalla releen vetopiirin, niin saattaa tulla vähän tiheä vilkutus).
Vasemmalla alhaalla oleva teksti “+ Vilkkukatkaisijalta” jäi kuvaan epähuomiossa. Se on sama kuin keltaisen piuhan päässä oleva “+ Vilkku releeltä” .
Aiemman kytkennän nastaan 85 tarvittaisiin suora plussa silloin, ja vain silloin, kun vilkku on päällä. Ko. plussaa ei ole järkevästi tarjolla.
25.3.2008, 10:11 #144352No hieno se on tuollalailla lisä releellä… Minä aivoittelin vain ilman koe kytkentää tuota ongelmaa??
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.3.2008, 11:14 #144353Heip!
Joku viisas voisi viissata, millainen vastus parhaiten apinoisi hehkulankapolttimoa. Eli, tuossa toisessa jenkkivilkkukytkennässä jo takavalopolttimot ovat releen takana katseltuna vilkkureleen silmin ja minulla on vielä lisäksi ajatuksena korvata etuvilkutkin sellaisilla nurkkiin jääneillä led-valoilla.
Eli, jos en satu löytämään tunnotonta vilkkurelettä, niin millaiset vastukset minun pitää laitella noiden ‘kuormattomien’ lamppujen rinnalle, jotta saan orkkis vilkkureleen edelleen naksahtelemaan?
(Nyt en viitsisi laitella huomiovaloja keinokuormaksi takakonttiin, kuten nuorena kössinä 😉 ).
25.3.2008, 11:44 #144354R=U^2/P
U=12 V
P=21 WR=6,86 ohm
Tosin hehkulangan resistanssi muuttuu voimakkaasti lämpötilan mukaan. Kylmänä sen resistanssi on todella pieni, hehkuessaan sitten huomattavasti suurempi ts. nimellistehosta laskettavissa oleva. Ehkäpä on helpointa piilottaa vaan se huomiovalo huomiota herättämättömään paikkaan…
-JY-M-
"Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.
25.3.2008, 12:21 #144355@jym wrote:
Ehkäpä on helpointa piilottaa vaan se huomiovalo huomiota herättämättömään paikkaan…
-JY-M-Tai sitten luovun tuosta vilkkuräpättimestä ja hommaan elektronisen vilkkureleen samalla, kun ostelen nuo kolme muutakin… Herkemmän viiksenkin voisi samalla vaihtaa…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.