Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jousipönttöjen jouset
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
15.2.2012, 19:02 #127340
Kuinka yleistä on 2CV4/6 jousipönttöjen jousien katkeaminen.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke16.2.2012, 15:41 #164376Kyllähän niitä toisinaan olen kuullut katkeilleen mallista riippumatta, vaikkei itselläni yli 30-vuotisen sätkäilyuran aikana kertaakaan. Uskoisin, että yksi syy on se, että jousi takertelee johonkin, esim. sisälle muodostuneeseen jäähän tai rikkoituneeseen kuoreen. Ylikuormalla pikemminkin katkeaa jousivarpa. Katkenneella jousellakin jousitus vielä toimii, vaikkakin kuljin on kallellaan vian merkiksi.
Yksi katkeamismuoto jousituksessa on jousipöntön korvan murtuminen tai ruostuminen irti rungosta. Tämän ilmiön kohdatessa ensiksi luulin, että nimenomaan jousi olisi ollut poikki. Korva oli väsynyt omia aikojaan ilman merkittävää ruostetta. Korjaus vaatii melkeinpä korin irroittamisen rungolta.
16.2.2012, 16:13 #164377Yleisyydestä en tiedä, mutta mun Dyanen alkuperäisistä pöntöistä oli kummastakin etujouset poikki kun niitä rungonvaihdon yhteydessä vaihtamaan aloin. Pitihän niihin sisälle kurkistaa, parempi oli “vain” neljässä osassa, huonompi seitsemässä pätkässä, ei tarvinnut ihmetellä miksi ei ollut juurikaan joustovaroja keulassa…
Epäilisin että osasyy tuolle saattoi olla “kitkattomat kitkaiskarit”, eli aika rauhatonta keulan liikettä ylös-alas, jota ei putki-iskareiden kanssa pääse oikein tulemaan..? Tietenkin ajettu matkakin noille oli jo aika reipas, tietääkseni alkuperäisille…
16.2.2012, 19:17 #164378Jasun kommentista tulikin mieleen, että josko puuttuvat tai vialliset topparit olisi katkeamisen edistäjiä, ts. jousi pääsee venymään yli kriittisen pisteen. Huonot iskarit tietysti lisäävät äärimmäisten joustoliikkeiden mahdollisuutta.
17.2.2012, 09:53 #164379Mikäs niitä jousia venyttäis… Ellei ole avojousinen, jota miun Dyane ei ollut/ole… 🙄
Ajamatta oli ollut ennen kuin sen ostin, seitsemän vuotta, hyvässä “ryhdissä” oli, kunnes hiljakseen alkoi vajumaan alaspäin, joskus jopa tuli kuultua pieniä pamahduksia (vissiin niitä jousen katkeamisia) samoihin aikoihin kun ajotuntuma hieman muuttui…
Siinä vaiheessa kun sitten tuli tuo pönttöjen/rungonvaihto ajankohtaiseksi, ei maavaraa keulassa enää ollut kuin 70mm, eikä keula noussut mihinkään vaikka rungon päältä oli poistanut korin ja tekniikan…
17.2.2012, 11:19 #16438017.2.2012, 12:18 #164381@dieselflosse wrote:
@Jasu wrote:
ei maavaraa keulassa enää ollut kuin 70mm
Snailattu keula
Ja luonnonmenetelmillä… 8)
17.2.2012, 19:53 #164382Käytättekö putki-iskunvaimentimien kanssa massaiskunvaimentimia edessä ja takana. Onko 2CV:ssä käytettävät putki-iskunvaimentimet yksi vai kaksitoimisia. Kaksitoiminen hidastaa noita jousen liikkeitä vähän ja siten myös mahdollisesti vähentää katkeamisia, tosin ne myös huonontaa ajomukavuutta jonkin verran.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke17.2.2012, 20:14 #164383Putkivaimentajat ovat kaksitoimisia…
Massavaimentimet kuuluu yhdistelmään kitkavaimentimet joiden kanssa kuuluu olla massavaimentimet..
Olen kokeillut putkivaimentimien kassa massojakin.. Mielestäni yhdistelmästä ei ollut havaittavaa etua..Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂22.2.2012, 16:07 #164384Jousee nousee vai jouseeko ?
Uusia jousia saa joka liikkeessä, mutta esim. Kaarinassa toimipaja pystyy palauttamaan jouset täysin alkuperäiseen kuntoon tai jäykemmäksi jos haluaa. (mikäli ei oo poikkki)
Jalmari tuossa osti rättärin ja jousitus oli anti-progressiivinen vai miten sen nyt kertoisi.
Kun hyppii peräskoukun päällä, menee nätisti alaspäin,aluksi pehmeästi alaspäin. Mutta yht äkkiä tuleekin pehmeämpää ja jousitus löysistyy loppua kohti.. Voihan kyseessä olla iskarikin. Tai ei. Yhteys jousitaikureihin.kyllä se vika sieltä löytyy.Uusiin jousipönttöihin mutteri-pultit päihin että ne voidaan helposti avata. muutama desi perämoottorin peräöljyä sisään niin mikäään osa ei kulu eikä kitise. Kts valokuvani aiheesta..
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.