Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jousitangot jämähtäny
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
17.8.2005, 11:57 #122170
Kyseinen probleemi tuli hiljattain esille kun oli tarkoitus säätää takapään maavaraa. Eli jousitanko ei inahdakkaan kun 9 millisellä vääntää yritän. Ei rengas nostettuna eikä laskettuna.
Kokeilin Rocolin Penetrating spreitä suihkutella muutaman kerran varvaan kierteisiin ja teräsharjalla kierteet “puhtaiksi”, mutta apu oli kovin vaatimaton.
Oletteko ratkaisseet kyseisiä pulmia itseltänne? Mitenkäs lähtisi kierteet liikkeelle?
Sen verran tutkailin, että rengas ilmaan nostettuna tanko jonkin verran ottuaapi kiinni jousipöntön ohjainputken seinään, jolloin tanko taipuu jonkin verran. Kokeilin hieman laskea kärryä, jolloin jousitanko suoristui, mutta yhtä tiukassa tuntuupi olevan.
Tuon tangonhan ilmeisesti pitäisi toimiessaan pyöriä suohteellisen pienellä voimankäytöllä ilman putkipihtejä?
17.8.2005, 15:13 #133281Lämpöä, ruosteenirrotusöljyä, aikaa, isoa lekaa(toinen vastapuolella), lisää lämpöä, aikaa, hermoja…
17.8.2005, 16:36 #133282Jepp!!!
Tuo lämpö-efekti jäi silloin haaveeksi. Hitsipilliä ja hiustenkuivaajaa kun en omista. 😥
Täytyy ensi kerralla kun kiikuttelen Bilteman ohi ostaa kertakäyttö-poltin. Ajanee varmaan asiansa.
Toivottavasti ei vain ole jumittanut pahasti jousipöntön päästä. Saattaa tulla vähän isonpi purkuoperaatio kerrostalon parkkikselle. 😳
17.8.2005, 17:52 #133283Älä sitten väännä liian kuumana koska kierre hitsaa todella helposti kiinni!
17.8.2005, 19:23 #133284hyvä keino lämmön lisäksi on antaa pikku mosalla iskuja varvan kierreholkkiin siten, että pitää samaan aikaan pientä ja raskasta metalliesinettä holkin vastapuolella. (Esim. pieni alasin tms.—> kierreholkki<— vastapuolelle mosalla iskuja, eli kierreholkki kahden metallin välissä saamassa iskuja, joiden voimasta ruostuneet kierteet irtoavat toisistaan.) Joskus, eli lähes aina varvassa ei enää kiintoavain tai jakari pysy ja silloin kannattaa tarttua putkitongeihin jolloin hommassa on enemmän vääntövartta. Pitäis lähteä.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]17.8.2005, 20:30 #133285Joo, ja voi myös kokeilla jäähdyttää tankoa esim märällä rätillä ja samalla kuumentaa varvan pääta kaasulieskalla. Silloin lämpölaajenemisefekti kohdistuu nimen omaan jumittuneeseen varvan päähän. Sillä tavoin sain irroitettua kolme neljästä jumittuneesta. Neljännen kohdalla menikin sitten hermo. Tosin ei enää tarvinnutkaan irroittaa ehjänä koka pöntöstä oli joka tapauksessa jousi poikki….
Jälkiviisautena tietenkin paljon rasvaa ja joku vahatulppa sinne ulkopäähän joka on auki ja alttiina vedelle ja kuralle.18.8.2005, 03:58 #133286Kaikista vähiten voimaa vaativa keino on laittaa petroolipohjaista ruosteenirroitusainetta rättiin, kietoa se kierteen ympärille, muovi päälle ja antaa olla viikon. En tiedä mikä siinä on, mutta CRC:llä jämähtää pitkällä aikavälillä vain pahemmin.
18.8.2005, 06:24 #133287Jos tarvitset metalliholkin, jolla jousivarvan 9 mm oteväli saadaan kuusikanttiseksi 19 mm oteväliksi, niin ota yhteyttä. Metalliholkin käyttö omalla vastuulla, sillä jousivarvan saa kyllä metalliholkilla vääntämällä kierteelle tai jopa poikki. veikko ät neuro.hut.fi
18.8.2005, 10:02 #133288Malli “raaka peli”:
Rälläkällä varvan pää kierteen kohdalta varovasti halki ja uudet päät vaseliinin kanssa paikalleen.
Kierteen suojaus vaseliinitäytteisellä muoviletkulla.
Muuten miksei varvanpäässä voisi olla pieni laakeri rautojen (tapin ja pään) välisen kontaktin välissä? – tyhmiäkö kyselen –
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com18.8.2005, 13:22 #133289Halkaistun kierteen päälle voi laittaa vielä kiristyspannan.
Jos kierre on kunnossa ja ehjä mutteri on saatavilla, niin kannattaa laittaa sellainen, mutta joskus jousivarvan kierre on niin huonossa kunnossa että ilman kierretyökalua ei pyöri, tai varpa voi olla vääntynyt. -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.