Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jousivarvan kierteet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125828

    Montako senttiä jousivarvan päässä on kierteitä? Ja paljonko kierteitä täytyy olla päätykappaleen sisään kierrettynä, että vielä pysyy tukevasti paikallaan?
    Pitäisi etupäätä laskea alemmas ja tulee vähän epävarma olo jos sitä paljon ruuvaa aukipäin.

    #156456

    Jousivarpaan voi tehdä varmistusmutterin, sellaisia ilmeisesti joissakin vanhuksissa on ollutkin… Eli ämpäritavaramutteriin vain tekee samat kierteet kuin varvassa ja kiristää paikalleen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #156457

    Enpäs ole kierteiden pituutta mitannut,, arvelen että likimain 10 senttiä..
    Mutta jos kierteitä päätykappaleen sisällä 2,5 senttiä niin kokemuksesta tiedän että riittää..
    Teoriassa sanotaan että kun kierteitä on pultin halkaisijan matka käytössä,
    niin on riittävän luja,, verrataan mutteriin.. Varvan kierteen halkaisija on 11 milliä,
    joten varmuuskertoimella laittaisin kuitenkin sen 25 milliä varvanpään sisään…
    Varvanpään sisälläkään ei kierteitä ole koko matkaa…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156458

    Jos on hyvässä rasvassa..varpaa voi kääntää käsin ilman työkalua…nosta tunkilla kunnes on “väljä” kierrä kokonaan auki ja merkkaa 2cm vaikka teipillä…
    näin minä tein. ( tulee aika matala )

    #156459

    Jos käyttää varvanpään irti niin kannattaa alkuperäinen asento merkitä varpaan teipillä,,
    mikäli kulkimen korkeus on ollut balanssissa.. Näin toimien voi palauttaa korkeus balanssin
    löysäämällä ko merkistä kummankin puolen varpaa saman verran teippi merkistä mitaten..
    💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156460

    Sormin pyörittelyyn auttaa vielä enemmän se, kun pitää iskarit hyvässä rasvassa niin saa nekin irti hetkessä pelkällä nykäisyllä, jolloin iskari ei jarruttele kiertymistä.. ja tilaakin pyörittelyyn on enemmän…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #156461

    Ja 11 x 1 on kierteen koko, jos peräti tapin/pakan aikoo hankkia.

    #156462

    Entäpä mikä neuvoksi, jos perä on alhaalla, eikä varvassa ole säätövaraa?

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #156463

    Ohhoh..enpä ole tollaista nähnyt..voisiko olla jouset poikki.?

    #156464

    Joo jousipöntöt huoltoon tai vaihtoon jos kerran kierteet ei piisaa…. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156465

    Vai olisiko jopa väärät varvat takana? Mites se nyt menikään; pitkä jousi lyhyt varpa…joku tällainen hokema minulla oli muistisääntönä kun jousia kasailin aikoinaan, eli menikö se noin vai joko on muisti päässyt happanemaan? Mikä jousi mihinkin ja minkä pituinen varpa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #156466

    Empäs muusta tiedä, mutta 2cv:ssä on pitempi varpa takajousilla, johtuen pöntön
    sijainnista likempänä etuakselia….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #156467

    @rustman wrote:

    Entäpä mikä neuvoksi, jos perä on alhaalla, eikä varvassa ole säätövaraa?

    Pakussani oli aikoinaan sama (peruskorjatut pöntöt). Lyhensin varpaa ja tein pakalla lisää kierrettä.

    #156468

    Joo, samat neuvot sain puhelimeenkin. Lisää kierrettä tai kunnostetut pöntöt.
    Sulais nuo lumet äkkiä!

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #156469

    Tähän samaan sopinee sauraava kysymys.

    Kunka paljon varvan kierros nostaa/laskee alustaa. Tämä siis jos kaikki muu on kunnossa eli jouset ehjänä jne.
    Helpottaisi aika tavalla alustan korkeus säätöä (homma joka on vielä tekemättä Vinkkuun) kun ei tarvii arvailla ja kokeilla.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.