Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Jousivarvan kierteet
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
25.3.2010, 09:07 #156470
Tuohon kysymykseen ei ihan suoraa vastausta voi antaa,, se kun riippuu monesta asiasta.. Esim: Jousen kireys asteesta ja kulkimen alku korkeudesta (tukivarren kulmasta varpaan) ynnä muusta…
Itse olen ensin säätänyt alustan noin korkeuteen ja hakenut sen jälkeen etu ja taka-akselin kummankin erikseen balanssiin.. Vaikkapa takapää ensin siten että olen nostanut rungon etupalkin keskeltä hallitunkilla keulan ylös ja säätänyt jousivarvoista siten että takapää seisoo suorassa sivusuunnassa.. Sitten vuorostaan takapää keskeltä ylös ja etujousien säätö siten että asento on sivusuunnassa vaakasuorassa… Sen jälkeen kuljin alas ja korkeuden sovitus siten että esimerkiksi etupäässä kummankin puolen varpaa olen pyörittänyt samanverran joko tiukemmalle tai löysemmälle tarpeen mukaan.. Takajousille sama operaatio.. Jos oikein tarkaksi heretään niin lopuksi voi laittaa henkilö vaakan 4 kappaletta yksi jokaisen pyörän alle ja vertaamalla lukemia taka ja etuakseleilta jotta etupyörillä sama lukema ja takasilla myös.. pitäis olla noilla konsteilla homma kunnossa.. Korkeutta voi mitata etu ja taka-akseleiden kiinnityspulttien kohdalta lattiaan.. Nyt en äkkiä muista noiden mittapisteiden suositus korkeutta,, mutta voin sen etsiä jostain jos kukaan ei sitä suoralta kädeltä muista tässä.. Suositus on kuitenkin noin mitta soveltaen.. Tietenkin säätöpaikan lattian tulee olla suora virhe markinaalin ehkäisemiseksi.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.3.2010, 09:47 #156471Sähköpostista löysin moisen: Maavaran mittaus ja säätö suoritetaan sekä edessä että takana poikittaisen
akselin
kahden kiinnityspultin keskelle suoraan alhaalta ylöspäin. Mittauksen aikana
on
ajokissa normaali varustus, oikeat rengaspaineet, pyörät suorassa ja täysin
tasaisella
alustalla. Iskunvaimennus “poistetaan” liikuttamalla ylös alas puskurista
ennen
mittausta. Kaikille henkilöautomalleille on oikea korkeus 125 x 15
renkaalla:
– Edessä 195 ± 2,5 mm
– Takana 280 ± 2,5 mm25.3.2010, 10:01 #156472Moro !!
Toi Manun mainitsema vaaka juttu antaa tarkimman tuloksen tasaisesta säädöstö, on vain hankala toteuttaa, kun yhden pyörän paino on yli 200kg. (Pakussa muistaakseni noin 230kg edessä). Yksi vinkki on katsoa katsastuksen iskaritestissä painolukemat mittarista, sehan näyttää jokaisen pyörän mittariin kohdistaman painon ja kun itse istuu kyydissä, niin kahden henkilön kuormalla painot oikean ja vasemman puolen kesken ovat aika tasan, tietty riippuen oman ja katsastushenkilön painoista 😛
Lasse25.3.2010, 10:49 #156473Empä tuota vaaka mittausta ole itse koskaan tarvinnut enkä miettinyt noita etupyörien painoja,,
tuolla aikaisemmin selostamani säätökin on ollut jo kiitettävän tuloksen antava… 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.3.2010, 14:38 #15647425.3.2010, 19:31 #156475Säätö tehtaan speksien mukaan ei ole huono ajatus, mutta käytännön tilanteissahan se on kuitenkin jotain ihan muuta kuormasta riippuen. Jos tuhdimpi kuljettaja ajaa ilman kartturia niin vinossahan se kulkee. Ja toisessa tilanteessa takapenkillinen lihaa ja takakontillinen tavaraa painaa perän alas. Olisiko nämä hyvä huomioida korkeuksia säädellessä?
25.3.2010, 20:09 #156476Suosittelen vain tuota kuvan mukaista perus säätöä,, kuormaus pitää tehdä siten että kuljin kulkee ominaisuuksiensa ja ennen kaikkea kuormattunakin oikein niinkuin on suunniteltu.. Sehän ei ole paketti auto ja rekisteriotteessa määritetään kantavuus…. 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂25.3.2010, 21:01 #156477Ensimmäisen ajovuoden aikana, kun kuljin on täysin läpikäyty, voipi joutua pariinkin otteeseen säätämään jousitusta ennenkuin se tyydyttää. Kitkat kuluu uomiinsa jousipöntön sisällä, jouset painuu, tukivarren laakereiden välistä puristuu vaseliinia jne. jne.
Hakee suurinpiirtein kohdalleen ja tarkkailee tilannetta, harvoin näistä kulkimista täysin valmiita kerralla tulee 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.5.2010, 23:44 #156478Nyrkkisääntönä varvan kierrosten vaikutuksesta maavaraan olen pitänyt
suhdetta kolme kierrosta=1cm, varvan kierteiden loppuessa kannattaa
huomata että jousipöntön päässä on kumitopparit! Nämä eivät tykkää
esim öljystä, aikakin otsonin kera voi haurastuttaa niitä. Että kun puristuvat
pehmetessään kasaan loppuvat säätövarat.2.5.2010, 08:05 #156479@gustaf wrote:
Nyrkkisääntönä varvan kierrosten vaikutuksesta maavaraan olen pitänyt
suhdetta kolme kierrosta=1cm, varvan kierteiden loppuessa kannattaa
huomata että jousipöntön päässä on kumitopparit! Nämä eivät tykkää
esim öljystä, aikakin otsonin kera voi haurastuttaa niitä. Että kun puristuvat
pehmetessään kasaan loppuvat säätövarat.Tässä nyt on siinä mielessä jännä kysymys että kun etu ja takajousi on samassa
jousipöntössä niin noiden pääty kumien hapatessa ei tarvitse jousitusta nostaa,,
koska ei pönttö veny sen enempi kun varvatkaa, eli korkeus säilyy säätämättä..
Ainoa haitta on jos nuo päätykumit haprastuu ja halkeaa on vain se että kuljin
alkaa nyökkimään etu ja takapään suhteen.. Kumien tarkoitus on alunperin se että jos
jokin pyörä ajetaan nyppylän päälle niin jousipönttö
siirtyy vastaavan pyörän suuntaa vetäen samalla toista saman sivun pyörää alaspäin..
Siis taka ja etujousi toimivat kimpassa eliminoiden siten eteen taa nyökkimistä..
Tämä huomautus sen takia,, että kannattaa tutustua jousitukseen,, niin kuin muihinkin rättärin
hienouksiin jotta ymmärtää miten ne toimii… ❗ 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.