Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Jousivarvojen rasvaus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126565

    Kevät tulee vauhdilla ja sätkää voisi vähitellen alkaa taas huoltamaan ennen seuraavaa ajokautta.

    Tästä on varmasti ollut juttua aiemminkin, mutta en nyt haulla löytänyt. Mitä vaseliinia/rasvaa olette laittaneet jousivarvan ja tukivarren väliseen liitokseen(joku parempikin nimi tuolle oli, mutta muisti sen verran hatara, etten saa päähän). Normaali vaseliini taitaa peseytyä aika tehokkaasti pois joten sopiiko siihen joku vesivaseliini, joka on sitkeämpää?

    #160633

    Vanha niksi on että tehdään huopa “prikat” varvantapin kummallekkin puolelle,,
    niin rasva pysyy paremmin siellä missä pitääkin….
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160634

    Tai holkittaa varpasilmukat ja lisää niihin samalla rasvanipat 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160635

    Alkaa mennä jo aika hi-tech menoksi. 😉 Mutta täytyy miettiä. Eihän tuo huono vaihtoehto tuokaan olis.

    #160636

    Holkitus… 😉
    https://www.2cv.fi/wiki/images/8/8b/Varpatappi.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160637

    Siinä vaiheessa kun tuo yhdistelmä alkaa pitämään ääntä, niin jompi kumpi, tapin terävä osa tai varvan silmukka on kulunut huonoksi, ja vaihto on ainoa oikea korjaustapa. Tuon tapin ei kuulu hangata varvan lenkkiin, vaan tuo terävä osa nojaa varvanpään tukevasti silmukan pohjaan. Joku voinee valaista miten käy kun kitisevää tappia aina vaan rasvaa, ja se sitten joku päivä katkeaa. Itseltä on ainoastaan korkannut varvanpään kierre, ei ole hauskaa, ja voi jopa olla vaarallista.

    #160638

    Mikään varvoista ei kitise tms. vaan ihan ennaltaehkäisevää huoltoa olen tekemässä. Käsittääkseni noita kuuluu rasvailla?

    #160639

    Silmukat ja tapit on kyllä niin näköpaikalla että on helppo seurata..
    Rasvaa välillä niin kestää kyllä harraste käytössä iät ajat,,
    suola se on noidenkin pahin vihollinen kun ruostuttaa tehokkaasti…
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160640

    Tuosta holkituksesta on myös se etu, että kuten kuvasta näkyy niin silmukka ei ole venynyt yhtään 370 tkm jälkeen. Tappi kuluu, mutta ne on nopeita vaihtaa. Samaten tukivarren varpatapin silmukka alkaa venymään ajan kanssa. Nyt kyseisellä kulkimella mennään 410 000km kohdalla ja vieläkin on samat varpasilmukat käytössä. Muistaakseni vuodesta -74 eteenpäin tulleet kuusiomutterista valmistetut varpasilmukat ovat herkempiä halkeamaan, joten varsinkin noissa näkisin holkituksen tarpeelliseksi. Holkki cromi-molybdeenistä tai karkaistusta teräksestä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160641

    Kuusiomutterista valmistetut tosiaan aukeavat silmukasta helpommin. Ainoa lohtu on, että silmukka pettää ennen varpaa tai jousta. Toisaata viimeeksi jatkovaurioina oli katkennut jarruputki ja ruttuun mennyt topparitänllinki sisälokasuojassa.

    #160642

    Tuli tuosta jousen katkeamisesta mieleen, että se ei ole ajon kannalta niin kriittinen kuin tuo varpaholkki. Minulla on kaksi kertaa ollut jousi poikki sätkäilyurani aikana ja toisella kerralla se oli viitenä kappaleena pöntössä. Tällöin kulkimesta tulee erityisen epämukava ja sen saa jopa kaadettua mutkassa, mutta matka kuitenkin jatkuu huoltoon saakka.

    Väitän, että tuohon kuusiomutterista valmistettuun silmukkaan on siirrytty ainoastaan säästösyistä. Se on paljon edullisempi ja nopeampi valmistaa kuin se vanhemman mallinen. On kenties ajateltu “aaaaa, no mutta Pierre, tässä versiossahan on tuota metalliakin enemmän tuon reiän ympärillä, sen täytyy olla hyväksi! Otappa vielä lasillinen tätä viiniä ja palaa sitten sorvin ääreen.” Mutta todellisuudessa tuon kappaleen kulmikkuus ja terävät särmät koituvat kohtaloksi, kuten niistä haljenneista voi päätellä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160643

    Ainoa hyvä puoli niissä on, että varvan kirteelle tehty poraus ei kulje koko kappaleen läpi. Vanhanmallisissa varvan pää jumittuu ruostuessaan siihen kierteettömään, mutta avoimeen loppuosaan (mistä tietysti vältyttäisiin säännöllisellä rasvaamisella).

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.