Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › jumittunut mäntä
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
22.6.2008, 19:53 #124238
rättärin mukana sain vanhan mottorin mikä, myyjien (perilliset), hajonnut (vissiin n 90 thkm ajettu) ja siksi uusi vaihtomoottori oli laitettu. toisen puolen sylinteri lähti hyvin irti mutta toisen puolen mäntä on kiinni kun tauti sylinterissä (liekö leikannut kiinni). milläs konsteilla männän saisi irti ?? pohdiskelin, että vanhat sylinterit voi. jos tarvetta tulee, porauttaa ja hankkia uudet männät. onkos rättäriin saatavilla ylikokomäntiä ja mitenkäs mahtaa kestää jos porauttaa ylisoksi eli vissiin visan männän mittoihin ? voikos kampiaksilia jotenkin testata josko on käypä eli mietiskelin kannattaako koko kone purkaa vaiko vain porauttaa sylinterit siis jos tarvetta uudelle mottorille tulee ? mikko
22.6.2008, 20:45 #146258En usko että ylikokomäntiä löytyy osta suosiolla männät ja pytyt.Kiinni ruostunut mäntä lähtee muutaman paivän crc käsittelyllä.Mutta jos on pahasti kiinnileiponut suosittelen rälläkkä käsittelyä. Visan mäntiäkään ei tietävästi ole saatavilla. mäntä pyttysarjaa kylläkin löytyy. kampi kannattaa tarkastaa kun olet sen irti saanut.voi olla laakereissa sanomista, mutta luulen että selviät edullisella eteläamerikkalaisella mäntäputkisatsilla +tiivistesarjalla alle 200e kustannuksin. T.Matso 😆
22.6.2008, 21:08 #146259Kun pytyt on irti voit pyörittää konetta että ei takertele, ja nykiä kiertokangista ettei välystä tunnu. tietysti kannattaa katella vähän sen jumiutuneen kangen suoruutta ja tietysti männän tapin helat.Itse kyllä purkaisin koneen jos vaikka löytyisi syy tähän yllättävään jumimiseen.Että ei toistuisi heti uusilla osilla voisi järkevää se koneen purku. 😯
25.6.2008, 17:46 #146260lisätäkseni ymmärrystäni rättäristä niin kun kone rupeaa väsähtämään niin miten jos laittaa uudet männänrenkaat niin saako sillä lisäaikaa jos kone muuten ok ? mikko
25.6.2008, 18:28 #146261Sylinteri kuluu männänrenkaiden kulkemalta alueelta maljamaiseksi,, jonka seurauksena sylinterin läpimitta muuttuu riippuen mittaus kohdasta.. Nyt nopeassa männän liikkeessä renkaat eivät kerkeä sopeutua alati muuttuvaan sylinterin sisämittaan,, joten vuotavat.. Renkaiden ohipuhallus vähentää koneen tehoja ja on uusillakin renkailla hyöty vähäinen,, epäilen vain rahan tuhlaukseksi.. Lisäksi vanhan männän rengas urat ovat kuluneet ja lisäävät ennestään männän ohi puhallusta.. ❓ 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂26.6.2008, 06:55 #146262Sekä sylinterin että männänrengasuran pystyy kyllä mittaamaan. Jos uusi rengas menee pytyn sisällä tiettyyn toleranssiin, on mahdollista ajaa sylintereillä vielä toinen kierros. Väittäisin, että normaalikäytössä olleilla sylintereillä ajaa kahdet männänrenkaat…Toki kevyt hoonaus välissä tekisi hyvää, mutta kyllä se sylinteri hioutuu hyväksi uusilla renkaillakin, kun ajaa kiltisti ensimmäiset 1000km.
Mäntien kanssa taasen on oikeastaan enemmän pelivaraa: Näistä kun mittaa rakotulkilla paljonko menee uuden renkaan ja männän uran väliin tietää helposti, että vieläkö uskaltaa laittaa. Sitten jos ura on liian väljäksi kulunut niin tähän auttaa se, että sätkään on usean paksuista männänrengasta ja jos vielä sattuu niin, että aluksi on ollut sitä ohuempaa sarjaa käytössä niin nyt vain mäntä sorviin ja ura sen paksumman renkaan levyiseksi. 😉 Taas mennään 150 tkm 😆
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]26.6.2008, 11:29 #146263No tietenkin kaikkea voi tekohengittää määrätyissä määrin.. Tuleeko hyvä,, on sitten eri juttu??
Asiaa valaiseva kuva alla.. 💡Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.