Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kaarreajo ongelma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127882
    azu

    Osaaako joku kertoa missä vika kun otin sätkän talviteloilta eikä sillä nyt oikein voi oikealle tehdä käännöstä ilman, että pelkää menettävän hallinnan. Jotenkin se niinkuin haukkaa kuin pyörä lopettaisi pyörimisen tai pyörät olisivat toisiinsa nähden eri kulmissa. Vaikuttaa myös siltä kuin ulkokaarteen puoleiselle etupyörälle tulisi paino vaikka sen talonpoikaisjärjen mukaan pitäisi olla sisäkaarteen puoleisella pyörällä. Olen nostanut etupään ylös eikä mitään välystä missään tuntuisi olevan ja pyörätkin näyttävät olevan ihan ok asennossa toisiinsa nähden. Voisiko vika olla jousituksessa vaikka keinuttelemalla tuntuisi olevan kunnossa.

    T. Jukka

    #167326

    Kyllä fysiikan lakien mukaan keskipakovoima siirtää painoa ulkokaarteen puolelle ❗
    minkälaisessa nopeudessa tämä “haukkaaminen” tapahtuu?
    Haritusta saattaa olla liikaa ja ohjauslaitteistossa olevat mahdolliset välykset kertaavat näitä välyksiä, joka aiheuttaa ohjaukseen epävarmuutta.
    Tässä aluksi ajatuksia 😀

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #167327

    (kertaavat välyksiä) tarkoittaa lisää haritusta.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #167328
    azu

    Joku 30-40 on pahin nopeus. Kokeilin nimittäin parkkiksella eikä se siellä ihan niin pahasti “heittänyt” kun uskalsi ajaa vähän vauhdikkaammin. Jotain on kyllä pielessä kun koko sätkä tahtoo lähteen heittelehtimään.

    #167329

    Saattaapi olla vetoakselin kiristysmutteri löysällä, sama mutteri kiristää myös etupyörän laakeripuoliskot toisiinsa. Nyt jos on löysällä pääsee liikkumaan tavarat tuolla.

    #167330

    Tarkistapas myös renkaiden ilmanpaineet…

    #167331

    Rengaspaineet ja aurauskulmat tulee mieleen.

    Ottavatko etujarrut tasaisesti, puoltaako jarrutuksessa? Liittyykö kääntymiseen jarruttamista?

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #167332

    Varsin ympäripyöreä kuvailu oireista, ja koska kyseessä on talvilevon jälkeinen käytös niin minäkin ehdotan rengaspaineiden tarkistusta. Talven aikana kun ei juuri muuta ole voinut sätkässä tapahtua kun renkaista/renkaasta paennut ilma tai jumittuneet jarrut. Jos ilmiö tuntuu nimen omaan jarruttaessa, on todennäköistä että toinen etujarru on jumissa. Helppo testata, aja soratietä hissukseen, ja tee lukkojarrutus. Jarrujäljistä on helppo todeta mikä jarru kaipaa säätöä . Jos taas toinen etupyörä lakkaa kokonaan pyörimästä, vetoakselin nivel on luultavasti päässyt ruostumaan piloille. Muita eksoottisempia vaihtoehtoja on tukivarren laakereiden yletön kuluminen tai olkatappien helojen kuluneisuus, mutta ne oireet olisi kyllä olleet jo syksyllä havaittavissa. Ja kyllä painopiste mutkissa siirtyy tangentin suuntaan eli ulkokaarteen puolelle.

    #167333

    Tarkista vielä takapäästäkin välykset sun muut, saattaa yllättävän paljon vaikuttaa kurvailutuntumaan.

    #167334

    Dyanesta oli aikoinaan takatukivarren laakeri säpäleinä. Laite kulki kuin kulkukoira.

    #167335

    oletko katsonut onko ohjausvarren kiinnitys ok ? entäs raidetangon säätö..onko jäänyt löysälle viimekerrasta..no jos huomenna sillä ajelet Shellille niin varmaan vika selvinnee..koitan minäkin vihdoin saapua paikalle.

    #167336

    Ongelman syy selvisi…tarvittiin kahdeksan itämaantietäjää Porvoon Shell asemalle ihmettelemään ja vot sehän se on..Jukka varmaan kertoo loput…

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.