Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasari ongelma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129340

    Vaihdoin nelkun hajonneen koneen tilalle kuutosen, ja samalla hankin siihen uuden kaksikurkkuisen
    Solexin. Kurkut ovat 18 ja 26 mm.
    Kone ei oikein vedä kun kaasu on kohdassa jossa ykkönen on auki, mutta kakkos kurkku ei vielä aukea.
    Tuntuu että kone ei saa riittävästi bensaa.
    Vaihdoin tyhjäkäyntisuuttimeksi 45, kokeilin myös 50 mutta ei ollut huomattavaa eroa.

    Sytytys pitäisi olla kohdallaan.

    Olisiko lääkettä tähän ongelmaan?

    #174721

    Kaasarin kansiruuvit kun avaa niin pohjalta bensan seasta löytyy yksi suutin ja oikean puoleisen kyljen pultin kautta toinen suutin. Näitä vaihtelemalla saanet lisää vetoa. Homma vaatii kasan suuttimia ja systemaattisuutta. Suuttimet löytyy mm. Burtonin kautta valmiina settinä (http://www.burton2cvparts.com/jet-set-for-solex-carburettors-p-4003.html” onclick=”window.open(this.href);return false;) tai Suomesta Moposportin kautta pientä etsivätyötä suorittaen.
    Ensin säädetään ykköskurkku toimimaan hyvin ja sen jälkeen haetaan kakkoskurkulle paras veto. Bensaa menee todennäköisesti aavistuksen enemmän tämän jälkeen, mutta 98E5 vaatii veronsa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174722

    Tarkista bensanpinnan korkeus. Kohon asento pitäisi olla niin, että mitta kohon keskinastasta kanteen on 21mm.

    #174723

    Täällä yksi vanha aiheeseen liittyvä keskustelu: https://www.2cv.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=7195&start=30″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #174724

    Bensanpinta on tuo 21 mm, ja suuttimissa ei ole roskia.
    Pitää laittaa tilaus Burtonille suuttimista.

    Tässä uudessa Solexissa on se ongelma ettei suuttimiin ole leimattu kokoja,
    mutta sain näiltä sivuilta nettilinkin jossa oli paljon tietoa myös kaasareista.
    Sieltä löytyi tyypit ja niihin kuuluvien suuttimien koot.

    Näistä keskustelu foorumeista on paljon hyötyä näin rättäri harrastuksen alkutaipaleella.

    #174725

    @Jukka wrote:

    Bensanpinta on tuo 21 mm, ja suuttimissa ei ole roskia.
    Pitää laittaa tilaus Burtonille suuttimista.

    Tässä uudessa Solexissa on se ongelma ettei suuttimiin ole leimattu kokoja,
    mutta sain näiltä sivuilta nettilinkin jossa oli paljon tietoa myös kaasareista.
    Sieltä löytyi tyypit ja niihin kuuluvien suuttimien koot.

    Näistä keskustelu foorumeista on paljon hyötyä näin rättäri harrastuksen alkutaipaleella.

    Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon nytkin: Ne suuttimet, jotka sinne on tehtaalla laitettu, on silloin testattu -70-80-luvun bensalla, mikä ei ole likimainkaan sitä tavaraa mitä nykyään saa kahvasta. Yksinkertaisesti sanottuna sen polttoaineen energiasisältö ei ole enää yhtä rikas, mitä se on ennen ollut. Tämä on tullut moneen kertaan todettua jopa niinkin erikoisella tavalla, että olen ajanut jonkun raadon tankista löytyneellä ehkä jopa pari vuosikymmentä seisoneella bensalla ja kulku on ihan toista mitä nykylitkulla. Tuosta seisoneesta bensasta on osa sisällöstä haihtunut ja se silti pesee kulkupuolen osalta nykybensan…Sama juttu ulkomailla ajellessa korkeampioktaanisilla ilman etanolia, mitä Suomessa ei myydä; sitä menee muutama desi satasella vähemmän ja kulku on parempaa.

    Se miksi valtaosa ihmisistä edelleen ajaa vakiosuuttimilla johtuu siitä, että joitakin pikku nykimisiä saatetaan antaa anteeksi ikääntyneelle kalustolle ja oikeastaan sitä perinteistä 80-90 ajaessa soppaa kyllä tulee ihan riittävästi. Yleensä 2. kurkku ei niinkään aiheuta päänvaivaa, koska sen vakiosuuttimella tehdas on säännöstellyt polttoainetta niin, ettei pitkäänkään luukuttaessa venttiili pääse palamaan. Tämä on testattu toisen foorumilaisen toimesta Lambda-anturin välittämän tiedon lukemia katselemalla, eli runsaasti rikkaalle menee. Se, että paljonko se on alunalkaen mennyt rikkaalle ja paljonko nykyään menee liittyy tuohon mitä aiemmin kirjoitin. Osa 2-kurkkuisen omistajista ei edes tiedä, että siirryttäessä kakkoskurkun käyttöön kuuluu tulla ihan selvä kirmaisu kulkupuoleen. Itsekin ajelin pitkään sellaisilla asetuksilla, etten juuri asialle päätä vaivannut, koska kulku muuten oli ongelmatonta.

    Mutta tuo ykköskurkku: Jos sulla on selvä fiilis, että se ei oikein toimi juuri ennen kakkoskurkun avaamista niin erittäin villi veikkaus liian pienestä suuttimesta on mulla, ihan näin luonnossa näkemättä. Jos siellä on vakio 102 niin 105 tai jopa 110 voi antaa toivotun tuloksen. Alle 125 koot ovat käypäisiä 2cv:hen, tuosta isommilla kulkee jo 652cc visa tai nelimukinen GS-kone 😯

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.