Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasarin outo vika?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126213

    Ostin kesällä Sätkän (2CV6) jossa on vika jota en saa poistettua.
    Kaasutin on kaksikurkkuinen, mallia 26-35 SCIC.
    Kaasupoljinta painettaessa siinä on jonkin matkan päässä kohta, jossa auto tuntuu hyytyvän (nykivän). Jos painaa kaasun heti reippaasti pohjaan asti tämän kohdan yli, niin auto kiihtyy hyvin. Jos joutuu ajamaan vauhtia jossa kaasupoljin on tässä kuolleessa kohdassa, auton saa kiihtymään myös kaasupoljinta hieman nostamallakin.
    Kaasari on purettu pari kertaa ja paineilmalla puhdistettu aukot, myös korjaussarjan osat on asennettu, bensapinta säädetty (kohot ovat ehjät) ja akselit tiiviitä. Kiihdytyspumppu toimii hyvin. Paikallaan kaasutellessa ei tällaista “tukehtumista” esiinny.
    Olen säätänyt venttiilit, uusinut tulpat, vaihtanut tulpanjohtimet, bensapumppu on ok, sytytys on testattu kärjillä ja kärjettömällä boksilla, ilmasuodin uusittu, imusarjassa ei näytä olevan vuotoja => eli vika on kaasarissa?

    Onkohan olemassa muita kaksikurkkuisia kaasareita, jotka käy vastaavaan imusarjaan?

    Terveisin Reijo 😥

    #158602

    Koitas vaihtaa tyhjäkäyntisuutin isompaan.

    #158603

    Joskus tuollaiset oireet voivat juontaa juurensa myös imuvuoto-, sytytys- ja venttiilipuolelle.

    #158604

    Kutosen vakio kaasari on 18 / 26 kurkkuinen,,
    isompi kurkkuiset ei välttämättä toimi moitteetta 602 kuutioisessa koneessa,, ilman suutin kikkailua..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #158605

    Mä en tarkoittanut ilmasuutinta vaan tyhjäkäyntisuutinta.

    #158606

    Tuo 26-35 ei ole kurkkukoko vaan kaasarin tyyppikilvestä löytyvä tieto. Kutoseen löytyy kurkkukoolla 21/24 ja uudemmista 18/26mm kaasareita ja lisäksi muutamia harvinaisia poikkeuksia…. Rasvanpoistajalla/starttispraylla saa etsittyä helposti imuvuodot.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #158607

    Kiitoksia hyvistä vinkeitä, minäpä testailen niitä ja kerron miten kävi 😀

    t-reijo

    #158608

    Terve lajitoverit !

    Nyt on kaasuttimen kanssa “rottakokeet” tehty!

    Kaasarissa 26-35 SCIC (kurkut 18/26) oli tuo nykimisvika (mennäkö vai eikö mennä pintakaasulla), kunnes kaasun painoi niin alas, että toinen kurkku aukesi.

    Sain nykimisen kokonaan pois kun porasin ykköskurkun pääsuuttimen 1,10 milliseksi, alkuperäinen oli mallia 102. Ilmeisesti tämä numerointi tulee suoraan milleistä (1,02mm jne). Näin ajatellen tämä 110 näyttäisi olevan suurin suutinkoko tälle kaasutintyypille myös Solexin englantilaisella varaosien myyjällä (ECAS 2CV PARTS), eli seuraavat koot saa valmiina: 102, 105, 107, 109, 110. Olisin kokeillut näitä välikokojakin, mutta ei ollut sopivia poria. Sitrosen myymässä korjaussarjassa suutinkoko on 102 (pienin koko). Bensapinnan säädin noin 19 milliin.

    Nyt tulee ajettua ehkä liiankin pienellä vaihteella, koska vetoja on. En tiedä vielä kuinka suuri vaikutus tällä on bensan kulutukseen, mutta ajo on miellyttävää ja tasaista, lähes automaista 🙂

    Terveisin
    Rexa

    #158609

    Terve!

    Mikä on normaali polttoaineen kulutus sätkälle (2CV6 /kaasari 26-3 SCIC (kurkut 18/26) ?

    Pääsuuttimen koolla 1.02 mm meni noin 6,2 l/100km
    Poratulla koolla 1,10 mm menee lähes 8 l/100km

    Terveisin
    Rexa

    ps. Miten kuvia liitetään mailiin?

    #158610

    @rexan2cv wrote:

    Poratulla koolla 1,10 mm menee lähes 8 l/100km

    Jos on itse dremelillä 1,10 mm terällä porattu, niin voi olla myös jotain 1,10 ja 1,40 mm väliltä.

    nimim. porailua harrastanut

    #158611

    Terve!

    Kun kelloseppä poraa reiän kellosepän sorvilla niin se on tasan 1,10 mm 😀

    Hommasin myös 1,05 ja 1,07mm teriä => rottakokeet jatkuu,
    mutta se kulutus ?

    Terveisin
    rexa

    #158612
    jym

    Lainaus AZ:n Ohjekirjasta vuodelta 1956:

    Älkää luottako “ammattimiesten” ohjeisiin. Heidän auton “säätöä” koskevat “hyvät neuvonsa” ovat aivan liian hyviä ollakseen tosia. Muistakaa, että sanalla “säätö” on nykyisin kaksi merkitystä. -Kun vaunu lähtee tehtaalta, on se säädetty tavalla, jonka vuosien tutkimukset ja kokeilut ovat osoittaneet parhaaksi. Älkää siis muuttako mitään!

    //jym

    "Operaatio 2CV-Lampaansyöjät" tulossa X/20XX. Hio puukko ja valkosipulinkynnet teräviksi.

    #158613

    Miulla, ruiskulla, viimeks kun kulutusta laskin eli kiinnosti miten vaikuttaa kun “hieman” repii tuolla etelä-Suomen liikenteessä, sain 300km:n matkalla menemään 6,12l/100km… Jyväskylä-Sipoo-Hellsingin keskusta-Sipoo-Järvenpää reittinä, nuo keskustasta siirtymät “kätevästi” ajoittuivat sekä aamuysin että iltapäiväneljän aikoihin, muulloin tuli ajeltua enempi lujasti eli viihdyttyä sitten vasemmanpuoleisilla kaistoilla aina kun mahdollisuus siihen oli… Myös 120km/h rajoituksella…

    Nätisti ajellen matkassa, kertaalleen jopa sillainki on tullut kolmisen sataa kilometriä ajeltua, meni lähemmäksi vitosella, yleensä matkassa karvan alle kuudella menee…

    Sekalaisessa ajossa aika tarkkaan kuuden litran kulutuksella tuntuu menevän, ei isoja heittoja suuntaan tahi toiseen tunnu tulevan…

    Seokset on vissiin aika lähellä “viherpiiperöiden” haluamia, sillä lambda-arvo on käytännössä koko ajoalueella 14.7, vaikka enempi tehoa saisi hieman rikkaammalla (13.0-13.5) seoksella..?

    Muuten on nyt sitten vaihteeksi ihan vakio moottori, polttoaineensyöttö on vain “päivitettyä” mallia… 🙄

    Sitten sellainen hauska huomio, joka tuli tuosta vuoden 1956 ohjekirjan maininnasta mieleen, ei ole bensa enää samanlaista kuin silloin kun on Rättäriin tehtaalla säätöjä haettu, pitäisi suutinleikkiä harrastaa jos seokset oikeasti kohdalleen saada, kun “nykybensassa” on (joidenkin lähteiden mukaan huomattavasti, joidenkin hieman) pienempi lämpöarvo eli bensasta ei irtoa samalla tavalla voimaa kuin siitä millä on aikanaan moottori säädetty… Tästä ei kuitenkaan kannata isoa stressiä ottaa, laitteet toimii suht hyvin näinkin, mutta paremminkin voisi, ja ovat paremmin aikanaan toimineet…

    #158614

    Mikä on normaali polttoaineen kulutus sätkälle (2CV6 /kaasari 26-3 SCIC (kurkut 18/26) ?

    Pääsuuttimen koolla 1.02 mm meni noin 6,2 l/100km
    Poratulla koolla 1,10 mm menee lähes 8 l/100km

    Kyllä siinä suutinkokoa suurentaessa juuri noin tahtoo käydä. Meidän Acassa oli juuri tuollainen ikävä nykiminen ykköskurkulla ajettaessa, varsinkin kolmosvaihteella ja noin 60km/h nopeudella. Vaihdoin sitten pääsuuttimen hieman isompaan, taisi oikein lukea kyljessä 1,20 jos nyt oikein muistan, niin nykiminen häipyi, ja ajo tuntui oikein mukavalta, mutta kulutus nousi juurikin tuonne 8 litran molemmin puolin.
    Kun sitten kerran ajettiin samaa matkaa Isoo-Jukan Acadianen kanssa, niin hänellä kulutus noin 6 litraa/100km ja meillä noin 8 litraa/100km. Vaihdoin sitten alkuperäisen suuttimen takaisin.
    Nyt olen kyllä vaihtanut Acadianen Caminaan, ja taas kulutus lisääntyi, joten…

    IS

    #158615

    Kaikki mitä kutosessa menee 7.5 litran päälle tulee putkesta osittain palamattomana ulos. Sen näkee jo pakokaasun väristä tyhjäkäynnillä ja paikallaan pitkään käyttäessä alkaa haistamaan bensankatkuisen pakokaasun. Ainahan se on tietysti bensan katkuista, mutta oikein korostetusti… Myös neulaventtiili ja bensanpinta vaikuttavat tähän kulutusasiaan. Suuttimia voi rassata, mutta karvaan kokemukseni perusteella se ottaa aina aikaa ja hyvää kompromissia kulkemisen ja kulutuksen välillä on kohtuu vaikea löytää. Kun kulutus asettuu normaaliajossa 6-6.8 litran väliin, olisin tyytyväinen, koska tällä lukemalla pääsee reippaasti kuuden alle sitten kun pihistelee. Nostaessa/laskiessa matkavauhtia 90kmh 100kmh on n. litran kulutusero 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.