Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasarin outo vika?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 16 - 29 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #158616

    Tuossa kaasarissa pitäisi bensan pinnan korkeus olla 21mm. Vähän häämäävä ilmaisu kun pinta mitataan kohon keskinanstasta. Käytännössä siis bensan pinta on alempana.

    #158617

    Minulla menee käytännössä bensaa alle kuuden, epäilen jotain vikaa jos
    tuo raja ylittyy. Käytän Boschin 5 AC-tulppia ja transistorisytytyslaitetta ja preferoin
    98 oktaanista. Kerran vein sata tiiltä Vääksystä Puolangalle, auto ei kulkenut edes
    90 km/t kun rengaspaineet olivat 1,7 ja2,0. Oli pakko lisätä paineita, eteen 2,0 ja
    taakse 2,5. Mittarissa näkyi sitten jopa 115 km/t ajoittain ja kulutus oli matkalla
    6,5 l/100 !!! Jälkeenpäin laskin että ylikuormaa oli n.200 kg (rikos lienee vanhentunut),
    lastasin auton niin että runko oli edestä ja takaa 10cm maasta. Olen ruvennut tuolloisia
    paineita käyttämään nyt ihan vakiona-tiet ovat nykyään niin hyvät ja renkaat kuluvat tasaisesti.
    Hiekkatiellä tuollainen paineistus on kyllä vaarallinen, on kuin jäällä ajaisi.
    Kaksikurkkuinen kannattaa säätää siten että nestepinta mieluiten vähän alempi: itse en mittaile
    vaan katson kansi ylösalaisin käännettynä kohoa ja säädän kohon niin että se näkyy
    kokonaisena “horisontissa”. Muistelisin että tällöin koho on jo millin pari suosituksia ylempänä.
    Tuosta ei sitten ole varaa paljon poiketa, suuttimet jäävät muuten nestepinnan yläpuolelle.
    Auto voi saada aivan erilaiset menohalut näin säätäen , useamman kerran on tullut
    asiaa ihmeteltyä.
    Tekniikan Maailma kokeili 80-luvun alkupuolella eri bensansäästökonsteja, paljolti huolto-ja säätö
    keinoja. Loppupäätelmä: ainostaan rengaspaineiden nosto merkittävästi vähensi kulutusta.
    Niin ja itse ajelen 125 Michelineillä, tietty. Monihan nykyään ajelee leveillä “säästörenkailla”,
    luulisin niiden vierintävastuksen olevan suurempi kuin alkuperäisrengastuksella. Onko kellään
    kokemusta asiasta?
    Gustaf

    #158618

    Jatkan vanhaa ketjua, koska aihe liippasee kuitenkin riittävän läheltä. Ongelamanani talvikutosella on ollut viime aikoina hieman huojuva kulku, satunnainen sammuminen sekä tämä aamuna totaalikieltäytyminen yhteistyöstä. Tiedän että polttoaine virtaa huonosti, ja että vika todennäköisesti on bensapumpussa.
    Kuinka tiivis takaiskuventtiili yleensä on? Nyt voi aika kevyesti puhaltaa kaasarin päästä bensaletkuun. Ja onko tuo pumppu ensinkään huollettavissa? Tylsä myöntää että en edes muista minkälainen rakenne tuossa on. Koneella/pumpulla on ajettu niin vähän (n. 30 tkm), että en usko ihan normaalikulumiseen. Ajan kyllä 98:lla, mutta siinäkin on etanolia, joten voisiko se pehmittää kumisen venttiililäpän? Löytyisikö pk-seudulta varmasti toimivaksi todettu bensapumppu jonka voisi kenties ostaa?

    #158619

    Minä hankkisin vaikka käytetyn vanhemman mallisen pumpun, joka oli vakiovarusteena aikoinaan.
    Näillä uusemmilla pumpuilla jossa on ison kannen alla se kuminen venttiili läppä, ei nykybensiinillä tee mitään,
    meinattiin semmoisella jäädä välille Ruotsin kokous reissulla aikoinaan.
    Sen vanhemman pumpun voi huoltaa jossa on fiiperi venttiililäpät, ne kestää nyky bensan paremmin.
    Kirjoitin jutun 2cv-Wikiin pumpun huollosta, kertomallani huolto toimella, olen itse ajellut vuosia huoletta..

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Bensapumpun_akselin_korjaus” onclick=”window.open(this.href);return false;

    PS: Kunnossa oleva pumppu ei päästä läpi jos puhaltaa kaasuttimelta tankkiin päin, hyvä pumppu pumppaa jopa ilmaa ja sen huomaa kun irrallaan peukalolla pumppaa niin tupsauttaa ilmaa vaikkapa poskelle, kun pitää riittävän lähellä ihoa… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #158620

    Tässä tulikin neuvoja ja ohjeita monelta suunnalta. Yksi piointti on, että sätkässä putkien mitta on 5 mm, standardiletkut on kuusimillisiä, joten joutuu käyttämään klemmaria, ja sittenkin voi imeä ilmaa jostakin. Putkisto on kuitenkin tiivis, joten vika on pumpussa jonka vaihdan huomenna.
    Tuo Manun ohje on hyvä, ja kuten wikissä toteaa, ei kannata heittää vanhanmallisdta pumppua pois vaikkei ihan priima olisikaan, siinä on sentään huollettava takaiskuventtiili.
    Jos joku on harkinnut sähköistä pumppua, kannattaa huomioida että niiden imuteho on yleensä aika marginaalinen, kun taas pumppaavat kyllä eteenpäin sitäkin terhakkaammin. Eli kannattaa asentaa tankin päähän.

    #158621

    Vanhemman mallisiin ruuveilla avattaviin myy ainakin Franzose uusia kalvoja, sitä en muista saiko venttiilejäkin.
    Lasse

    #158622

    Tällainen löytyi yllättäen. Ja jos siinä on ruuvit, avaa se :mrgreen:



    Nuo venttiilit kyllä näytti siltä ettei ainakaan helposti prässäyksistään irtoa, mutta toivottavasti tuolla taas jonkin matkaa mennään. En jaksa mennä tuonne räntäsateeseen koettelemaan hermojani, säästän myöhemmäksi. Olikos se niin että menee ihan parkkipaikkaremppana kunhan on riittävän pitkä jatkovarsi? En ole varmaan viiteentoista vuoteen irroittanut kun on ollut autossa kiinni ja tuulipellit asennettuna.

    #158623

    Kyllä parkkipaikka riittää, mulla on muistaakseni pitkävarsi..soita jos tarviit..

    #158624

    Onnistuu ihan kivasti parkkipaikallakin, mutta missä tahansa tuota asentaessa kannattaa sitten pitää huoli että pumpun alle tuleva bakeliittieriste tulee sinne paikalleen, jos se lipsahtaa asentaessa pois välistä niin näin toimien saa pumpun kivasti rikki. Myös pumppua käyttävän tapin saa hauskasti mutkalle, ja tyssättyä moottorin sisällä olevan pään siten ettei mokoma tappi enää ikuna sieltä irtoa…

    Ai mistäkö tiedän… 😳

    #158625

    Pompsautetaas vanhaa aihetta, niin ei suotta tule palstatilaa tuhlattua. Säästetty markka ja silleen 😉

    Meikäläisen Orankissa on sellainen ropleemi, että täyskaasulla tehot ovat hukassa. Mielestäni vetää laihalle, päätellen mm. siitä, että kaasua pumppaamalla saa kiihdytyspumpun ruikkimaan lisää ja menohalut paranevat. Putsailin kaasaria kertaalleen ja yksi suutin oli ainakin ihan tukossa. Tämän putsauksen jälkeen menohalut paranivat, mutta se huipputeho on vielä hukassa.

    Täytyy varmaan vielä tehdä perusteellisempi rassaus, mutta onkos ehdotuksia käytettävistä myrkyistä ja tekniikoista? Toistaiseksi olen mennyt ihan vaan paineilman ja kaasarinpuhdistussprayn kanssa.

    @Masa wrote:

    Tuossa kaasarissa pitäisi bensan pinnan korkeus olla 21mm. Vähän häämäävä ilmaisu kun pinta mitataan kohon keskinanstasta. Käytännössä siis bensan pinta on alempana.

    Minä jostain kaivoin lukemaksi 18mm kohon puoleen väliin mitattuna kansi väärinpäin ja tiivisteen kanssa. Onkos tämä lukema nyt höpöjä ja meikäläisellä vielä bensan pintakin persiillään?

    Muuten on kyllä ollut mukava ajella. Tuli tuossa Tampereella paloautokin vastaan, joten terkkuja vaan kuskille, jos tähän viestiin törmäät 🙂

    #158626

    Koneen huipputehot ei löydy mistään,, ellei bensapumppu ole siinä kunnossa että bensaa tulee riittävästi myös huipputeholla ajettaessa..
    Pumpun pitää olla ehdottomasti venttiileiltään tiivis ettei takaisin virtausta tankkiin päin pääse tapahtumaan….


    Pika testi pumpulle on helppo tehdä: Irroita letku kaasuttimesta,, kierretään sopiva pultti letkun päähän tulpaksi..
    Starttaa konetta hetki ja irroita pultti,, Kunnossa olevassa pumpussa on pieni paine tallessa ja pumpunkalvon päällä on bensaa,,
    jonka kalvon jousi pruikkaa ulos pultin irrottua… Testi toimii vaikkapa ihan vain sormea pitäen letkun tukkeena…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #158627

    Vähän heikossa olivat kyllä bentsiinin paineet. 200g/cm2 pitäisi kuuleman mukaan olla jo tyhjäkäynnillä, mutta tuo ylsi vaan johonkin 180g/cm2, vaikka antoi kierroksiakin. Seuraavaksi siis sen kimppuun.

    Putsailin kaasaria vielä lisää ja tarkastin tuon bensan pinnan. Olin alkujaan säätänyt vähän väärin, mutta nyt kun kunnolla valoa vasten tarkasti, niin siellä kohojen ulkolaidassahan oli nätti piste, jonka mukaan oli helppo mitata. 18 millillä mennään edelleen.

    Lopputulos: huippunopeudesta uupuu edelleen, mutta matalammilla kierroksilla jaksaa vetää nätisti. Näin siis “testiradalla” gepsiä vastaan ja peppudynolla mitattuna 🙂

    #158628

    Vanhemmissa kaasareissa on pinnan korkeus 18mm, mutta uudemmassa, jossa kurkkujen koot on 18/26 se on 21mm.

    #158629

    No sitten. Häätyypä tuokin säätää jossain vaiheessa kohdalleen.

Esillä 14 viestiä, 16 - 29 (kaikkiaan 29)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.