Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kaasarin valinta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128114

    Tarvitsisin vinkkiä seuraavan laiseen pulmaan. Tuo 2cv6 kuluttaa bensaa tolkuttomasti eli kaupunki ajossa n 8,5 litraa/100km eli etsinkin uutta kaasaria kun tuossa vanhassa esim tuo seoksen säätöruuvi ei ole alkuperäinen ja tuntuu ihan rimpulalta, olisiko väljä akselikin?

    Kysymys kuuluukin? Olen ajatellut jossan vaiheessa muuttaa siihen 652cc sylinterit, riittääkö normi yksikurkkuinen kaasari noille? Tarkoitus ei ole kasvattaa nopeutta tuo reilu 110 km riittää minulle mutta olisi kiva jos vääntöä olisi enemmän, mutta kulutus pitäisi saada laskemaan tuosta 8,5 reilusti.

    Mikko

    #168489

    Nykyisen kaasarin diagnosointi:

    1. pääakselin tarkastus välyksien osalta, myös starttisprayta/rasvanpoistajaa ilmavuotojen havaitsemiseksi kaasarin ja imupakosarjan välisen bakeliittitiivisteen alueelle.
    2. ilmavuotojen paikallistaminen imu- ja pakolaippojen , sekä pakoputkiston kaikkien liitosten osalta.
    3. Suuttimet käteen ja mielellään verrokkisuuttimien kera. Liian isot suuttimet ja/tai poratut suuttimet tekevät tuollaisen kulutuksen helposti.
    4. Kakkoskurkun puolella ajaminen minimiin, tuolloin lukemat pitäisi alkaa vähintään 6:lla.
    5. Toivottavasti et aja 95e10:llä?
    6. Haiseeko bensa ajaessa? Kerran minulla on osunut kohdalle hitaasti tihkuttava bensapumpun kalvo, joka lisäsi roimasti kulutusta. Erottui tyhjäkäynnillä märkänä bensapumpun jalkana.

    Edit: Jos kysymys oli yksikurkkuisesta niin sitten ihmettelen todenteolla moisia lukemia. 😯

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168490

    Kysymys on yksikurkkuisesta solex 34 pics 10 kaasarista enkä aja 95e10:llä.

    Mikko

    #168491

    Onko tuo kaupunkiajon kulutus mittailtu nyt talvella, vai kesäkuumalla?

    Helposti saa Sätkän viemään kympinkin sataselle, 20 asteen pakkasissa kaupungilla pikkupyörityksessä ilman että moottoria saa edes haaleaksi… 😳

    Kun yrittää pysyä muun liikenteen vauhdissa, niin kiihdytellessä liikennevaloista toisiin, aina pysähtyen välillä, konetta tulee kuormitettua sen verran että bensaa kyllä palaa. Kuten ns. oikeilla autoillakin, suht samoilla lukemilla kulkee noissa kaupunkiolosuhteissa, joka johtunee siitä että niissä tilanteissa käytettävä tehomäärä painoon suhteutettuna on samaa luokkaa.

    Kyllä Sätkän saa pienellä kulutuksella menemään, varsinkin kesällä kiireettömässä matka-ajossa, mutta jos sitä kaasua polkee niin saa varautua epämiellyttäviin kulutuslukemiin. Bensasta se voima liikkumiseen otetaan, ei mistään muusta…

    Eikä nykybensalla saa enää “seiskytluvun” pieniä kulutuksia, on huonommin voimaa sisältävää tämä nykylitku. Suuttimia pitäisi suurentaa että saisi seokset edes oikealle alueelle, verrattuna alkuperäisiin suuttimiin…

    Niin, Nelkunkin sai viemään pääasiallisessa kaupunkipyörityksessä talvisin kasin ja kympin väliin osuvilla lukemilla, ensialkuun kummastutti mutta kun asiaa jäi pohtimaan niin eipä siinä ollutkaan mitään ihmeellistä. 🙄

    Nämä huomiot vain siksi ettei tulisi tehtyä turhaa työtä, ei mitenkään sormella ketään osoitellen.

    #168492

    Ok, eli 1-3 ja 6 jäävät voimaan.

    Mitä tulee tuohon yksikurkkuisuuteen niin kurkun halkaisija voipi olla rajoittava tekijä 652cc:stä saatavaan hyötyyn. Jos yksikurkkuista välttämättä haluaisin siihen sovittaa niin ehkä kokeilisin sitä kuuluisaa Ami6 isokurkkuista kaasaria.

    Eikä 2-k kaasarikaan mikään täysi manalan tuote ole, hyvällä sellaisella saa alavääntöä lisää ihan tavalliseenkin kutoseen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168493

    @Akaile wrote:

    Jos yksikurkkuista välttämättä haluaisin siihen sovittaa niin ehkä kokeilisin sitä kuuluisaa Ami6 isokurkkuista kaasaria.

    Käykö tuo suoraan tuohon 2cv6 imupakosarjaan ja saako siihen tuon ilmanputsarilta tulevan kumiputken vai pitääkö nekin vaihtaa jos laitaa tuon Akailen mainitseman kaasarin?

    Mikko

    #168494

    Tokkopa tuo ihan mahroton sovittaa on?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168495

    Tuo imu/pakosarja ei ainakaan 2cv6 käy 🙂 Kellä tuommoinen amin kaasari tahi imu/pakosarja on voisiko tarkistaa että onko yhtenevät mitat tuolla jalustalla ja kiinnitys pulteilla 2cv6 kanssa.

    KIITOS

    Mikko

    #168496

    Veikkaan, että helpoimmalla tuossa muutoksessa pääsee yksinkertaisella välilaipalla, mikäli kaasarijalusta vain mittojen puolesta väliin mahtuu. Muistelen, että yksikurkkuisessa kiinnityspultit on kulkimen pituussuuntaiset, eikä tuollai vinossa, kuten amissa. Siispä välilaippa muuttaisi kiinnityksen suorasta vinoon.

    Toinen vaihtoehto on hävittää imupakosarjasta kutosen kiinnitys ja laittaa tilalle amin kiinnitys. Amin kiinnitystä ei tarvitse imupakosarjasta rusikoida irti, vaan käytännössähän se on vain teräslevy, jossa on kaksi pulttia. –> Ei ole iso rasti edes teettäen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168497

    Sama kiinnitys..60mm..keskeltä keskelle.

    #168498

    @kari80 wrote:

    Sama kiinnitys..60mm..keskeltä keskelle.

    Kiitti Kari!

    Vinossa ovat kutosessakin!

    Mikko

    #168499

    Hmmm. Näyttäisi noiden Kulkimet -osioon laittamiesi kuvien perusteella käytössä olevan nastarenkaat. Onko vielä niin että on “wanhoja hywiä Hakkapeliitta” renkaita..? Jos on, niin nekin aika hyvin nostavat kulutuslukemia…

    Jännä huomio kun syksyllä omaani alle laitoin, vauhti hupeni hurjasti vain kytkimen pohjaan polkaistessa, vastaavaan hidastuvuuteen kesäisillä piti jarruunkin koskea. Sellaisen puoli litraa-litran lisää nekin kulutusta, eli aika normaalissa lukemassa mielestäni tuo 8½ sataselle on…

    Sitten kaasarin valintaan liittyvää juttua. Paljonko on se tavoiteltava teholukema, sekin määrittää kaasarin valintaa..:

    -up to 30 BHP – 30mm
    -up to 33 BHP – 32mm
    -up to 39 BHP – 35mm
    -up to 46 BHP – 38mm
    -up to 51 BHP – 40mm
    -up to 56 BHP – 42mm

    Ja nuo arvot siis sisäkurkun halkaisijoita, suurinpiirtein tuollainen teholukema “mahtuu” tuollaisesta reiästä, eli siitä sitä sitten vaan pohdiskelemaan…

    Mitähän on muilla ollut talvikulutus, ketkä pakkasissakin Sätkällä ajelee? Ei taida ihan kesäisiin lukemiin kukaan päästä… 🙄

    #168500

    JUMALAUTA (niinkun pasilan poliisipäällikkö sanoo) Jasu sulla on tarkat silmät, hakkapeliitathan ne! Vielä ihan käyttämättömät löysin syksyllä.

    Näkyskö tossa paremmin

    http://aijaa.com/KhdzXI

    #168501

    Tuossa 2004-2005 kun vielä ajelin ympäri vuoden niin balttiarallaa litran enemmän vei kaksikurkkuinen hakkapeliitoilla talviajossa. Pikkukaupunkiajossa kesällä 6.2 normaalisti ja 7.2 talvella. Kyseessä oli 2cv6 orkkiskoneella, 21/24 kaasarilla. Talvikulutus on suoraanverrannollinen ryypytyksen määrään, eli varmasti menee reippaasti, jos ajelee 15 ekaa minuuttia ryyppy lähes täysillä. Pihinä miehenä käytin ryyppyä vain startissa ja sen jälkeen pelasin vikkelällä kaasujalalla moottorin käynnissäpysymisen heti, kun se vaan oli mahdollista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168502

    Viimetalven kulutus 6,62 /100km..suuttimien putsaus syksyllä..nyt 5,74..ajo on pääasiassa maantiellä ja renkaina 135..bensana aina 98..vauhtina 80 – 100.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 33)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.