Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kaasupolkimen vaihto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129319

    Seuraava kyssäri?

    Saako tuohon vanhaan jarru/kytkinpoljin runkoon riippu kaasupolkimen asennettua? Katselin että tuossa -88 perrierissä se on hieman erilainen kun mitä vanhemassa -77 lattia kaasupoljin mallissa.

    Onko kukaan asentanut poljinta tuohon vanhaan runkoon?

    Mikko

    #174664

    On. Siihen on mahdollista hitsata tai pultata pieni metallilipare, johon saa alkuperäisen vaijerikaasun polkimen pultattua kiinni. Jos et halua tehdä tätä ja askarrella kaasuvaijeria rintapellistä läpi, toinen vaihtoehto on tehdä kääntömekanismi konehuoneeseen, jossa vanha perinteinen kaasutanko työntää nivelvartta ja nivelen toinen pää nykii vaikkapa polkupyörän jarruvaijerista tehtyä vaijeria, joka taasen nykii kaasarin kaasuläppää. Joku jolla tällainen systeemi on käytössä voisi napata kuvan ja liittää tähän keskusteluun..?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #174665

    Ok, kiitti. Tuohon kääntövirittelyyn en ainakaan viitsi lähteä. Täytyy miettiä rupeanko hitsailemaan lisäpalaa. Tuosta kun on niin ristiriitaista tietoa tuoko se kaksikurkkuinen sitä lisätehoa vai ei.

    Mikko

    #174666

    Poljinmysteeriossa on pieni ero, vaijerikaasun kanssa mysteerion runkoon on kiinnitetty lisälappu jonka avulla kasupolkimen saranatapille on saatu tukevampi kiinnitys. Vähän alemmaksikin tulee sen runko, verrattuna vanhempaan versioon.

    Mutta onnistuu ilman mitään lisäyksiäkin, omaani porasin vain 9mm reiän saranapulttia varten, ja hyvin on pysynyt yhtä löystymistä lukuunottamatta. Silloin kun vaijerikaasulle tuli muutettua, en löytänyt uudempaa poljinmysteeriota vaikka sellaisen tiesin omistavani. Löytyi sitten muutamaa vuotta myöhemmin…

    Omaani laitoin tosin polkimen vaijereineen Beksistä, sellaisia kun sattui silloin purettavana olemaan useampiakin. Pedaali on muuten sama kuin Sätkässä, ainoastaan vaijerin kiinnitys on erilainen. Lisäsyynä kyseisen valintaan oli myös kaasuläppärunko, joka sekin oli Beksistä, sattui kerrasta sitten molemmista päistään sopiva, myös mitaltaan, vaijeri…

    #174667

    Minulle siunaantui aikoinaan merkilliseksi modifioitu -62 paku. Koska kuljin ei enää täyttänyt minkäänlaisia historiallisia vaatimuksia, ei edes omannut oikein ulkonäöllisiäkään arvoja , päätettiin siihen vaihtaa kutosen “tuliseinä” ts. koko pelti tuulilasin alapuolelta – tuuletusluukun alapuolelta sen taitteen kohdalle, laatikon takana. kaksikurkkukaasari entisen tilalle, kutosen polkimet ja vaijeri kaasarille ei ollut mikään kummallinen toimenpide. Itseasiassa siisti parin illan askare.

    Eiköhän sen saa ilman sitä pellin vaihtoakin. Vaatii sen 2-kurkkukaasarin , poljinsysteemiltä vaijeri kaasarille ilmanputsarin jalassa olevan holkin kautta …siinähän se.
    1-kurkkuisen työntötankoon kutosen kaasupoljin/jarrupoljin yhdistelmä ei käy ilman tuota kääntömekanismia – sellaisenkin kätevä insinööri osaa ideoida ja puuhata kasaan.

    Itse tyydyn ajelemaan 1-kurkkukaasarilla (dyane) . Olisihan tuo kutosen poljinsysteemi tukevampi ratkaisu. Sen takia olen nuo kaikki tarvittavat osat hankkinutkin.
    Pari kertaa on nimittäin talvikengän reunus nyppäissyt lattapolkimen paikoiltaan – eihän se siten eteenpäin kulje ennenkuin on voimistellut itsensä jonnekin alas hapuilemaan työntötangon nuppia takaisin työasemaansa.

    PS. Minulla olisi omasta visiostani vapaana kutosen ilmanputsarikotelo, kaasuheepelit, poljinsysteemi, 2-kurkkukaasari – taitaa olla kaksikin, ylimääräisenä.
    Piti laittaa tuohon nelkkutiinaan mutta verstastilan puutteessa en ala askarrella kadun varrella varsinkaan talvea vasten.

    #174668

    Kääntömekanismikin on älyttömän helppo tehdä. Jarrusylinterin pulttien alle kannake jossa on kiinni keskeltä kiinni tanko. Laittamalla tangon kiinnityksen ei-ihan-keskelle saa sopivan välityssuhteen, muistaakseni kaksikurkkuisen kaasuvivun liike on vähän lyhyempi kuin tankokaasullisissa. Alkuperäisestä kaasutangosta pala pois ja z-mutka päähän, toiselle puolelle ihan mitä vaan vaijeria vaikka solmien kiinni.

    Lattiakaasupolkimen irtoilua tämäkään ei pelasta, mulla tosin ei irtoile tangosta vaan lattiasta…

    #174669

    Tai sitten lähestyy “poikkitieteellisesti”, unohtaa perinteiset “rajoitukset”. Yksikurkkuista on tullut ajeltua vaijerikaasulla, sekä kaksikurkkuista tangolla. Kummassakin tapauksessa kaasari käännettynä, jolloin liikesuunta kääntyy oikeinpäin…

    Kaksikurkkuisena tosin oli silloin Aisan, yksikurkkuisena edelleen Solex…

    Se mitä tällä taas sanoa yritän, on se ettei kannata ajatella liian vaikeasti asioita. Eikä jumittua alkuperäiseen asennukseen, varsinkin kun muutenkin on muuttamassa alkuperäisratkaisuja toisenlaisiksi…

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.