Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasuttimen vivusto, muutostyö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127456

    Pikkunelkku vaihtuu nyt Ami8 koneeseen. Samalla tietysti kaasari vaihtuu 1 kurkkuisesta 2 kurkkuiseen. Muttapa mutta. Nelkulle vivusto toimii suoraviivaisesti samaan suuntaan kuin poljita poljetaan, eli eteenpäin. Nyt toiselle kaasarille vivun liike pitäisi kääntää vetäväksi. Onko tähän olemassa valmista ratkaisua? Vai pitääkö rakentaa jokin vimpautin väliin, omin pikku kätösin?

    #165161

    Siihen voi tehdä väli vivun.. Vivun akselin voi kiinnittää vaihdelaatikon kiinnityspultin alle..
    Toinen vaihtoehto on tehdä kaasarin akselin päähän lisäosa jossa kaasutangon kiinnitys on siirretty akselin alapuolelle,,
    jolloin kaasuläpän avaus tapahtuu työntämällä..
    Vivun pituuden ja asennon voi mitata siitä entisestä kaasarista..
    Työntötankoa joutuu hiukan käyristämään jotta ei hankaa mihinkään..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165162

    Moro !!
    Toinen vaihtoehto on asentaa riippupoljin kaasulle, uudempien malliin.Sitten kaasutus tapahtuu vaijerilla.
    Lasse

    #165163

    Jarrupääsylinterin kiinnityspulttien alle sijoittuu myös nätisti kääntövivuston kiinnityspiste.

    Toisaalta herää myös kysymys, että meinaatko Ami 8-koneella ja nelkun laatikolla jurnuuttaa menemään? Tuossa konversiossa ei tee ykkösellä mitään ja satanen on aikalailla maksimi mitä tuo paketti kestää pitkäaikaisrasitettuna. Toki kaupungissa hauska yhdistelmä.

    Itse vaihtaisin koneen kaveriksi levyjarrulootan mielellään myöskin Ami 8 mallia ja samalla LHM-jarrut koko kulkimeen. Tuolloin jarrupoljinmysteerio on varsin loogista vaihtaa vaijerikaasulliseen, jolloin et tarvitse kääntövivustoa ja kaasuvaijereitakin saa “kaupasta” uusia.

    Edit. Lasse kerkisikin kirjoitella vaijerikaasupolkimista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165164

    Taitaapi olla Wanhus tässä kohteessa, jossa ei ole uudemman mallista poljinmysteeriota mihin rakennella… 🙄

    PienemmälläOllilla on (jossakin?) hyvä kuvasarja miten ryppypeltiWanhukseen on sovitettu uudempi tekniikka, vielä kun sen löytäisi jostain..?

    #165165

    Tämä on -71, ja tosiaan pikkulaatikolla. Nämä lootan välitykset oli tiedossa. Toki suunnitelmissa on laatikon ja jarrujen päivitys. Mutta ne sitten aikanaan….

    Kiitoksia vivustovinkeistä. Onko jokin riippupoljinmalli erityisen suositeltava?

    #165166

    Suositus 2cv 6 mallin koko poljin paketti joka sisältää riippu kaasupolkimen..
    Istuu samoihin pultin reikiin kun 2cv4 poljinpakettikin..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165167

    Kutosen jarrupoljinmysteerio on omanpituisella työsylinterin työntötapilla, eli jos vaihdat pelkästään polkimet niin muista vaihtaa myös ko. tappi. Polkimien vaihto ei ole vaikeaa: sylinteristä putket irti, säiliö irti, kytkinvaijeri irti, kaksi M9 pulttia irti, jarruvalokytkimen johdot irti ja sen jälkeen poljinmysteerion saakin vedettyä ja taiteiltua rattiputken ympäri kuskin jalkatilaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165168

    Ja miun höpinät saapi unohtaa tässä tappauksessa, kiireessä sotkin toiseen rojektiin sujuvasti… 😳

    Pitäs lukkee enempi ajatuksella…

    Vaan sen verran vielä, että jos ei tuota poljinmysteeriota halua pois kaivaa vaihdettavaksi, niin siihen vanhaan voi porata tarvittavan reiän riippuvan kaasupetaalin saranatapille. Alkuperäisessä on tosin vahvikepelti kaverina, mutta hyvin tuollainenkin on tuntunut nipussa pysyneen usseemman vuoden…

    #165169

    70-luvun alkupuolella oli Dyane 6:ssa ja ehkä Amissakin valmis vivuin toteutettu suunnanvaihtomekanismi, joka kiinnitettiin konehuoneen puolelle jarrupääsylinterin ympärille. Ne ovat aika harvinaisia, koska vaijeri korvasi systeemin pian.

    Alla Jan Sitikkamiehen projetista ottamani kuva, jossa kääntövipu on tehty fiksusti koneen ja vaihteiston kiinnityspultin alle kotikonstein. Saako selvää?

    #165170

    @Isoo-Jukka wrote:

    Alla Jan Sitikkamiehen projetista ottamani kuva, jossa kääntövipu on tehty fiksusti koneen ja vaihteiston kiinnityspultin alle kotikonstein. Saako selvää?

    Kiitos kyllä! Jotain tämmöistä oli ajatuksissa, ja tuota kiinnityspistettäkin olin ajatellut. Vipusuhde taitaa olla tuo 1:1 hyvä, kaasarimallista riippumatta.

    #165171

    Tällainen on se jarrusylintein pulttien alle kiinnittyvä vivustonsuunnanvaihtosysteemi

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #165172

    Näyttää olevan jo kovia kokenut tuo Jimmin vipusysteemi. Itselläni on Meharissa tuollainen samanlainen kääntövivusto, johon joku viisas oli sitten lisännyt sitä vetopuolen mittaa. Kaasupoljin painui vain muutaman sentin joten aikas tunnoton kaasu oli. Tämän sitten muutin oikeaan mittaan ja käyttömukavuus parantui huomattavasti.

    Olen myös tehnyt yhden vivuston jonka kiinnitin vaihdelaatikon kannen mutterin alle ja siinä kaasupolkimelta tuleva tanko käyttää vipua, josta taas lähtee vaijeri kaasariin. Tällä menetelmällä pyrin minimoimaan kaasarin akselin mahdollista väljistymistä, joka normaalin tangon kanssa on tullut havaittua. Ei tosin näissä suunnan vaihto systeemeissä, mutta vanhuksissa tuo on tyyppivika, kuten nelkuissa ja vanhemmissa kutosissakin.

    #165173

    @AK-65 wrote:

    Näyttää olevan jo kovia kokenut tuo Jimmin vipusysteemi.

    Rujo, mutta toimiva.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #165174

    Tuolla kuvassa näkyvässä vetotangon laajennuksessa on sisällä kierrejousi joka vaimentaa vetoa ja mahdollista tärinän vaikutusta kaasuläpän akselille. 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.