Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kaasuttimia

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 16 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #144217

    @turtl3 wrote:

    Taisi ainakin 68/69 6-Dyanessa olla M4 kone, vaiko?

    Juu, näin oli. Tämä arveluni 2CV:n kaksikurkkuisuudesta sijoittuu tuonne seiskytluvulle, eli silloin vasta olisi tämä tullut käyttöön..? Tiedä sitten, tietääkö joku muu jotain?

    Olihan AMIssa “Sätkän” takavalot jo 60-luvulla, Caminassa “Sätkän” mittaritaulu yms juttuja jo paljon Sätkää aiemmin… Vaan näin ne menee, nurinkurin. Ja mainostettiinhan Xm:n jalalla poljettavaa seisontajarrua että se on samaan tapaan kuin mersussa, unohtivat vaan kertoa että mersua ennen kyseinen ratkaisu oli ollut pitkään jo D-mallissa..! 😉

    #144218

    Yhden kakskurkkuisen olen saanut käsiini, jossa on pohjasuuttimet miksattavissa keskenään, eli oliko se nyt pääsuutin, niin se on samanlailla kuin uudemmissa se vasemman kammion suutin. Veikkaan, että tämä ko. kaasari on aivan alkupään 2-kurkku tuotantoa. Yhtään en osaa sano mistä se on, mutta tällainen ero siinä oli…

    Jasu, Se ami 6 jossa näit tuplaristivetarit ja levyjarrut, niin oliko siinä kakskurkkuinen kaasari?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144219

    @Akaile wrote:

    Jasu, Se ami 6 jossa näit tuplaristivetarit ja levyjarrut, niin oliko siinä kakskurkkuinen kaasari?

    Ei pysty millään muistamaan, liikaa aikaa pannuhuoneen näkemisestä… Kymmenkunta vuotta tekee ihmeitä pikkutiedoille, osa vain jää mieleen, osa ei sitten millään..!

    #144220

    Joensuussa on Ami 6 farmari vm-69. Siinä on jo samanlainen moottori kuin Ami 8:ssa, mutta keskipakokytkin ja isot rumpujarrut. Kaasari on normaali 2-kurkkuinen.

    p.s. kyseinen ami on nähtävillä Automuseo Myllynvanhoissa autoissa.

    -jalppis-

    #144221

    olen pohdiskellut uuden kaasarin hankkimista vanhassa kun akseli on varsin väljä. soitin tänään kaasutinexperttiin ja sieltä kerrottiin että 1 kpl 4:n kaasari on hyllyssä ja se käy 6:n kunhan suuttimien vaihtaa. onko siis 4:n ja 6:n kaasarit identtisiä suuttimen kokoa lukuunottamatta ? mikko

    #144222

    Jep. Yksikurkkuiset kutoset on käytännössä nelkun kaasareilla. (tai toisinpäin) Suutinkoot löytyy Haynesista.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144223

    Lainasin Lassen taulukon tuolta toisesta vaihtipyörä keskustelusta!!!

    Moro !!
    Jos noin matemaattisesti lähestyy aihetta niin sain aikaiseksi seuraavan taulukon, jossa eri konetyypit ja niiden suutinkoot suhteutettuna kuutiotilavuuteen:

    Malli kone ccm kurkku mm kurkku 1 kurkku 2 yht per/ccm

    vanhus 18hp A53 425 22 125 125 0,294
    vanhus 21hp A79/0 425 28 150 150 0,353
    2cv4 A79/1 435 28 155 155 0,356
    2cv6 M28/1 602 28 165 165 0,274
    2cv6 M28/1 602 21/24 120 70 190 0,316
    2cv6 M28/1 602 18/26 102,5 87,5 190 0,316
    Ami6 24hp M4 602 26 140 140 0,233
    Ami6 26hp M4 602 32 170 170 0,282
    Ami8 33hp M28 602 21/24 125 82,5 207,5 0,345
    Ami8 33hp M28 602 18/26 102,5 87,5 190 0,316

    Keskimäärä kaikki 5499 1682,5 0,306
    keskimäärä 602 cc 4214 1252,5 0,297

    Teoria 652
    652 18/26 102,5 87,5 190 0,291
    652 18/26 102,5 97 199,5 0,306
    652 18/26 105 95 200 0,307
    652 18/26 105 97 202 0,310
    652 18/26 105 100 205 0,314
    652 18/26 115 115 230 0,353

    Taulukko on sekainen, mutta idea on laskea suutinkoko yhteen ja jakaa kuutiotilavuudella.
    Jos matemaattinen yhteys on olemassa niin suosittelisin 652cc koneesen joko 102,5/97 tai 105/95 tai 105/97 tai 105/100 yhdistelmää tai muuta kombinaatiota, joka antaa suuttimien summaksi noin +- 200.

    Lasse

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 7 viestiä, 16 - 22 (kaikkiaan 22)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.