Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › kaauttimen kierrokset hirttää kiinni
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
27.8.2008, 05:38 #124382
Mistä muusta kuin vaijerin hirttämisestä kiinni voisi johtua kaasuttimen kiinni hirttäminen. Ajettaessa ei kierrosluku aina laske normaalisti esim. tultaessa liikennevaloihin jne. Kaksikurkkuisen kaasuttimen vaijeri tuntuisi olevan kunnossa ja olen sen öljynnytkin. Vaijerin palautusjousi on paikallaan ja alkuperäinen ja ok. Voiko olla jokin muu syy, jonka takia kaasuttimen läppä ei sulkeudu kunnolla? Kaasutin oli auki jonkinaikaa sitten tyhjäkäynnin häviämisen takia. Sen jälkeen toimi pari päivää normaalisti, ja sitten alkoi tää liikakierrosten ongelma, joka johtuu kyllä läpästä, ei tyhjäkäyntiruuvista.
27.8.2008, 06:22 #146955Tulee mieleen läpän akselin takerteleminen; kokeile käsin, kun jousi on irti ja laita vaseliinia juureen. Kiristä jousta tarvittaessa. Eihän vaijeri hankaa mihinkään konehuoneessa, esim. läpiviennissä rintapellissä.
Uimurikammion tulviminenkin voi aiheuttaa ryntäilyä; katso heti pysähtymisen jälkeen, ettei kaasarin kurkkuun valu bensaa (tai ettei imusarjan alle koneen lohkolle valu bensaa ylivuotoreiästä).
27.8.2008, 07:18 #146956Kaksikurkkuisten tyyppivikana on se, että 100 000km tienoolla ilmaantuu hirttämistä. Pääakseli kuluu siihen pisteesee, että se alkaa takertelemaan, joka taas ilmenee juuri kuvaillulla tavalla. Ilmiöön auttaa hetkellisesti öljyäminen, mutta öljyn haihduttua pois ongelma palaa. Toki joskus tätä ilmenee myös pitkään seisoneiden kaasareiden kohdalla ja ajo auttaa asiaan. .
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.8.2008, 07:18 #146957Läppävika se taitaa olla ja jos on, kokeile seuraavaa: Pidä sätkä käynnissä, laita imusarjan alle rätti ja laita tippakannulla kaasarin akselille öljyä runsaasti kummallekin puolelle. Toimii joskus ja joskus taas ei. Minulla on toiminut.
27.8.2008, 09:08 #146958Kaikista konsteista huolimatta pätevin / käyttökelpoisin on kaasuläpän uudelleen keskitys.. Vanhemmuuteen se nojaa jommalle kummalle puolen kurkun seinämää ja syö itselleen siihen kolon johon sitten takertuu.. Keskittämisellä saadaan läppä sellaiseen asentoon että nojailu loppuu ja samalla takertelu.. Kolmesta kaasarista olen läpän sijainnin säätänyt edellä kerrotulla tavalla ja saanut toimivat pelit… 💡 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂27.8.2008, 10:57 #146959Niin kuinka se saadaan säädettyä keskelle?
27.8.2008, 12:41 #146960@Isoo-Jukka wrote:
Niin kuinka se saadaan säädettyä keskelle?
Läpän sivusuunta säädetään siten, että kun kaasutin on irti pöydällä,, löysätään kaasuläppää pitävät ristipää ruuvit ja akselin päihin naputtamalla vaikka meisselin päällä siirtyy läppä sivuttain.. Käsin akselia sievästi vetäen kummallekkin päin näkee milloin läppä on yhtä kaukana reunoista ja siten keskellä eikä näin ylety reunassa mahdollisesti olevaan koloon.. Kaasun palautus jousi tuppaa liikuttaan ajselia sivuun jolloin läppä menee kurkun reunaan.. Säädon jälkeen näin ei enää tapahdu… 💡 😉
PS: Älkää lyökö meisseliä ettei akseli väänny.. Työkaluksi kannattaa valita mahdollisimman laadukas oikean muotoisella terällä varustettu meisseli,, ja sitten pöytää vasten tukeva painallus ote jotta meisseli ei lipsahda ruuvista….
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂27.8.2008, 13:52 #146961Melkein kaiken kokeneena, myös tämän murheen, vika voi olla seuraava; kaasutin rungon ja läppäakselin vivuston välissä on pieni jousihäkkärä, jos se jousi katkeaa niin murhe on kuvaamasi lainen.
28.8.2008, 11:30 #146962Kiitos neuvoista!
Kävin eilen listaa läpi, ja se akselin jousi näyttäisi olevan ehjä ja ainakaan avattaessa en huomannut kiinniottamista. Öljysin akselia ja varmistin, että kohot ja neulaventtiili toimii. Aamulla työmatkalla ei ainakaan jumittanut. Toivottavasti auttoi, mutta kaikki ajatukset olivat hyviä ja selvästi kokemuksen syvällä rintaäänellä. Toi läpän keskittäminen kiinnostaa muakin.
28.8.2008, 13:52 #146963Ennen kaasuläpän ruuvien löysäämistä kannattaa piirtää piikillä viiru siinen akselin viereen läppään,, näin varmistetaan läpän oikea asemointi säädön jälkeen,, koska läppä on soikea ja reunoiltaan viistetty sen pitää säädönkin jälkeen sulkea reikä tiiviisti kiinni asennossa…. 💡 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.