Etusivu Foorumit Päävalikko Ostetaan Kallistuksenvakausta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121650

    Olisiko jollakin tietoa mistä löytää kulkimeen sopivia kallistuksenvakaajia sekä eteen että myös taakse? Paksut kohtuuhintaiset jousipöntöt (mallia paku tai acadiane) ovat myös edelleen hakusessa.
    Kaikki vinkit huomioidaan. paras palkitaan 😉

    #131013

    Ami 8/superissa olisi sätkään sopivat.
    Ranskaan vaan lomailemaan.

    #131014

    Tavanomaisessa amikasissa on kallistusvakaaja vain edessä. Jos sellaista tarvitset, niin ota yhteyttä. puh. 0400-952525.

    #131015

    Pitääkö paikkansa väite tai tosi, että kallistuksenvakaaja sätkän etupäässä syö renkaita reunoilta – liian kevyt kuljin? Luuloakin vain?
    Otin oman pois – pistänkö takaisin?

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #131016

    Ei kallistuksen vakain mitenkään lisää renkaiden kulumista, syytä on oltava muuallakin. Vaimenninta käytettäessä kallistelu kyllä vähenee, mutta samalla vähenee myös renkaiden pito vaimentimen sisältävältä akselilta! Koettu kilpaa ajellessa…

    Vaimentimella saa myös toisen, hieman epämiellyttävän, ominaisuuden: kun ajaa mutkaan ja kuljin kallistuu kuitenkin hieman, niin ulomman renkaan osuessa kuoppaan tms. koko kuljin “tipahtaa” hetkellisesti alas, johtuen koko vaimentimen toimintatavasta. Olisipa taas kuvien laittomahdollisuus, niin jopas olisi helppoa selittää tämänkin!

    #131017

    Koko akseli tipahtaa myös suoralla tiellä jos toinen pyörä tippuu monttuun, tietynsuuntaisessa kurvissa vain kaikki korostuu.

    #131018

    Haluaisin kysyä Jasulta mitä se tarkoitti tuolla ekalla lauseella että pito vähenee siltä puolelta missä vakain on, eikä jyrkästi vaikka mutkaan tullessa aina pito vähene on vakaimet tai ei tai sitten en oikein ymmärtänyt mitä tuo lause piti sisällään. Vesa

    #131019

    Tarkoitin sitä, että jos on esim. etuakselilla kallistuksen vaimennin, niin etupyörillä on heikompi pito verrattuna etuakseliin, missä ei vakainta ole. Pienemmillä autoilla kilpaa ajaessa näillä vaimentimilla, niiden keskinäisillä jäykkyyksillä yms säädettiin auton käytöstä mutkissa. Mikäli halusi voimakkaammin yliohjaavan auton, niin taakse jäykempää vaimenninta, tai eteen löysempää. Olihan taas vaikeasti kerrottu…

    #131020

    Täytyy myöntää että minä sotkin kaksi asiaa kun tuo 2cvjimmi kysyi koko ajan vakaimista ja sinä vastasitkin vaimentimista että nehän ovat aivan eriosat mutta minun pitää lukea tarkemmin etten sotke teidän asioita.Vesku

    #131021

    Kyllä vaimennin ja vakain on sama asia ja totta on että vakain huonontaa pitoa sillä akselilla. Jos on vaan toisessa päässä niin sitten edessä.
    Itsellä on kanssa vakain edessä ja saattaa se eturenkaita vähän reunoilta enemmän syödä. Sinänsä sillä ei ole niinkään merkitystä koska esim. misukoiden ajokelpoisuus mitataa pääuralta.
    Toi kuluminen saattaa johtua myös siitä että tulee ehkä kovempaa ajettua kurveihin.

    #131022

    Kyllä meilläpäin vaimennin tarkoittaa iskaria tai jousta, ja vakaimet ovat aivan eriosia yleensä kumipuslilla olevaa rautaa. Eikä minun mielestäni renkaan pitäisi kulua sen edenpää on siinä vakaimet tai ei silloin on yleensä autossa muualla vika joko rengaissa tai muuten kierohko. Mutta mulla ei ole aavistustakaan mihin vehkeeseen 2cvjimmi oli niitä laittamassa sillä sätkään tuskin ainakaan. Renkaan saa kyllä kulumaan jos asvaltilla oikein ottaa kunnon kallistuksia muuten ne eivät kulu, vaan kestävät monta vuotta. Vesa

    #131023

    Kallistuksenvaimennin ja iskunvaimennin on varmaan ne kaksi eri asiaa.
    Miksi Jimmi ei laittaisi niitä sätkään?
    Muissahan autoissa tupaa ne olemaan jo vakiona.
    Siinä renkaiden kulumisessa taitaa olla vinha yhteys siihen että vakautettu akselisto puskee. Koska renkaat kääntyy kuitenkin, niin toinen rengas ainakin siirtyy sivusuunnassa normaalia enemmän, jolloin rengas kuluu.

    #131024

    Mulla on sätkässä (alkujaan nelkku, nyttemmin rakenneltu wanhus – Ami8) Runkona on Ami 8:n runko eli ei superin leveähaarukkainen, vaan normaali etupää. Vähän paksumpaa peltiä (toivottavasti) ja isot jousipöntöt, akseleina ensiksi oli alkuperäiset Amin akselit tukivarsineen (tähän liittyykin mukava muisto – Nurmekseen olin lähdössä ja koppa uupui vielä edellisenä iltana, koppa paikoilleen ja mitä helkuttia takapyörät ottaa kiinni sisälokareihin – pähkäilyä, soittelua ja sadattelua – Ami 8:n taka-akseliväli muutaman sentin kapeampi kuin sätkän ja ei muuta kuin tukivarsia vaihtamaan … no ajauduin asian oheen) … tukivarret isoilla laakereilla ja etupäässä kallistuksen vakaaja ja kaikilla nesteiskarit. Kallistuksen vakaaja teki kurvailusta mielenkiintoista – tuntui kuin toinen pyörä olisi ilmassa ja renkaat kuluivat reunoilta. Sätkäni on ollut ja tulee olemaan liian jäykkä… sätkämäinen keinunta on vain unissa – liian jykevät jousipöntöt ja uudet iskarit, ei hyvä. Kallistuksen vakaaja on hyllyllä ainakin vielä… että näin.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #131025

    Minulla on myynnissä kallistuksen vakaaja ja aivan käyttämätön. Ilmeisesti Amin osia. Soita 050-594 5104.

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.