Etusivu Foorumit Päävalikko Autohavainnot Kamina/HY -keskustelu tänne

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 67)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #138842

    Taytyy vahan selventaa: Markun kaminassa on peugeotin bensakone (1,9L n.80hv), jota kaytettiin 504-mallissa kallistettuna ja j7 pakettiautossa pystyyn nostettuna. Markun kaminassa on myoskin valityssuhteet muutettu moottorille sopivammiksi. Tama moottori kay dieselkaminan vaihteistoon suoraan, koska dieselmoottori on ns.peugeotin indenor diesel. Vaihteisto dieselissa ja bensamallissa on periaatteessa sama, mutta kytkinkoppa tai koko kuoret ovat erimalliset. Valityksissa on myoskin eroa. Minusta ei ole kamalan jarkevaa korvata orkkis bensakonetta toisella bensakoneella. Kulutus on suuri oli se sitten 10l/100km tai 13l/100km. Enka kylla ihan usko, etta kaminan kokoinen kaappi kympilla kulkee. Omassani on nyt euroopaan turneella kulutus ollut keskimaarin 12,5l/100km.
    Ennemmin kaminaan kannattaisi vaihtaa parempi vaihteisto (esim. audi 100?) ja joku tuoreempi vaharuokainen dieselmoottori. Esim. VW:n 1,9 turbodiesel, siina on pakettiauto versiossa 68hv ja kulutus on alle reilusti 10l/100km. Tallahan voisi ajella sitten vaikka biodieselilla, eli esim ruokaoljylla… Ja taman kokoinen ja tehoinen moottori olisi katsastusmiehelle kelpaava, kun ei teho ja koko muutu liikaa.
    Kyselin konttorilta viimekatsastuksen yhteydessa kaminan muuttamisesta retkiautoksi niin olivat sita mielta etta pitaisi onnistua, kunhan maaraykset tayttyvat. Tallaoin dieselverosta tulisi kohtuullinen vaikka kulkimessa olisi penkit useammalle. Eika autoa tarvitse korottaa tms. kuten matkailuautossa.

    Tallaista tanaan. Terveisia aurinkoisesta Hollannista!
    Jalppis

    #138843

    Ja tuosta moottorin pyörimissuunnasta, kun siitä tuntuu olevan monenlaista mielipidettä/tarinaa/juttua…

    Sillä ei ole mitään merkitystä mitenkäpäin se moottori on sinne pannuhuoneeseen asennettu, olkoon vaikka poikittain, vain sillä on merkitystä kumpaanko suuntaan kampiakseli (kytkin) pyörii vetopäästä katsottuna. DS/SM/TA -tapauksissa kyse on “yleistä tapaa” ajatellen toisinpäin eli myötäpäivään, Caminassa sitten “tavallisemmin eli vastapäivään. Unohdetaan siis D-mallin moottorit kokonaan keskusteluista, ja muistetaan että tuonne voi tällätä käytännössä minkä tahanta muun moottorin (paitsi sen D-mallin, SM:n, Traction Avantin, ja tietyt Hondat)…

    Tuli muuten tuolla jutulla “häkellytettyä” erään pitkän punaisen Caminan kuljettajakin Koukeroissa viime kesänä, jäi toviksi miettimään että “mites tää ny menikään”… 🙄

    #138844

    Kytkimen seudun eroavaisuuksiin pysähtyy konehomma ainakin hetkeksi.Vaihdelaatikko taas aukaistiin tänään,eikä sieltä minua viisaamman kaverin mukaan laakerivikaa löydy.Pantiin siis takaisin kiinni.

    Vaihtoehto b on kokoajan ollut alkuperäisen indenor dieselin kuntoon saattaminen.
    Lähtötilanne on että nesteet menee sekaisin.
    Otettiin tänään kansi auki.

    Venttiilien välisissä kannaksissa on halkeamat.Täytyy kysellä mitä ne vaikuttaa.Kaikissa autoissa ne ei ole pahoja.

    Kone ei muuten näytä paljonajetulta eikä kuluneelta.Tällaista tänään.

    #138845

    Rajalinnan auto Kellokoskella, saattaisi löytyä apuja tuohon kytkin ongelmaan. Kaverilla kokolailla paljon tietoa vanhemman polven Pösöistä ja “tontillinen” osia. Jos tuo nyt on samaa tyyppiä kuin J7 pakun moottori. No sama Indenoir taitaa löytyä 404 pösöstä.

    Niin, Audeissa oli moottorit pitkittäin ja veto eteen, kuten volkkareissakin.
    Nelivedoissa vielä 2000-luvullakin.
    Quattron tekniikkaa vaan sovittamaan. Täytyy vaan varoa, ettei kaappariovet aukea Ouninpohjan hypyissä.

    #138846

    @18heppainen? wrote:

    Niin, Audeissa oli moottorit pitkittäin ja veto eteen, kuten volkkareissakin.
    Nelivedoissa vielä 2000-luvullakin.
    Quattron tekniikkaa vaan sovittamaan. Täytyy vaan varoa, ettei kaappariovet aukea Ouninpohjan hypyissä.

    …eikös Passatissa, A4:ssä ja A6:ssa ole pitkittäiskone myös etuvetoisessa aina 2005-malleihin asti?

    Joskus olen pähkäillyt miten ihan perinteisen Saab 900:n tekniikka mahtuisi uusiin kuoriin? Sopivasti vielä joku turbo ja automaatti, niin voisi olla ajeleminen aika juhlallista … 😆

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #138847

    Itse veikkaisin ettei tuo halkeama ventiillien välissä ole iso murhe, eli itse varmaan kasaisin tuollaisena, jos ei ehjää kantta helposti saa?

    #138848

    Kyllä ne Indenoirin kannen halkeamat menevät vesitilaan.On korjattavissa,mutta melkoisen isotöinen ja kallis homma.
    Bensakoneen vauhtipyörän suunnittelu on loppusuoralla.Kohta pääsee toteuttamaan.Toivon mukaan.Bensakoneessa on erilainen startti.Erilainen kiinnitys vauhtipyörässä.Noin 3 senttiä ohuempi kytkinrakennelma ,eikä caminan vaihdelaatikon kytkinakseli ole tarpeeksi pitkä.
    Säveltämistä ja haastetta riittää,mutta aikaa ja innostusta riittää.Sorvaria tarvitaan.
    Palaan asiaan kun toteutuu

    #138849

    http://www.nettiauto.com/citroen/camionette/4173391″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #138850

    Kyllä tuntuu hienolta omistaa HY, ei voisi parempaa kuljinta enää toivoakaan. Se vei meidät Ranskaan ja toi vielä jopa takaskin, ilman moitteen sijaa, mitä kytkintä hieman kiristin. Eniten mitä reissusta jäi mieleen, oli toisen camina kuskin tyyneys, mitä taas ei voi sanoa minusta. Siksi kiitän koko killan lukijoiden edessä Rajalan Erkkiä, sekä hänen emäntäänsä Ailaa, ilman heitä minun reissunikin olisi varmaan ollut paljon köyhempi. He saivat porukan hitsattua hyvin yhteen jo alkukilometreiltä asti. Minä vaikken heitä tuntenut sen ihmeemmin, silti en usko että minua hylkivät mitenkään. Ehken ole mitään historia tai museo ihmisiä, mutta sanonkin sen rehellisesti. Minulle jäi koko retkeen osallistuvista todella hyvä maku suuhun. Nyt jäi kuvia aika paljon talteen, joita voin sitten vanhana ukkona hykerrellä. Meille olette aina tervetulleita, yöksikin tai kahdeksi, sen jälkeen ehkä alan jo kattomaan, että kuinka kauan nuokin mahtaa täällä olla.Vitsi, vitsi. P.S..taidan rehellisesti kuulua itse vähän semmoseen sakkiin, mikä aina näkee myös jotain huonoa, vaikka sitä ei olisikan:)
    Moro mie Mylsältä, Keltsun ja Inksan vierestä

    #138851

    Siljan laivassa istutaan matkalla kohti koti Suomea. Takana on Saksaa, Hollantia, Tanskaa ja Ruotsia kaminalla tietty. Ongelmat: vesipumpunlaakeri, vaihdoin kunnostetun pumpun Franzosen pihassa. Lämmöt vähän turhan korkeat, kun ajelee yli 80km/h,(75km/h käypä nopeus) ja renkaasta rupesi venttiili vuotamaan juuresta, joten piti vaihtaa varapyörä alle. Muuten on toiminut hyvin ja käytös on ollut kiitettävää!

    Kiertelimme muutamassa isommassa kaupungissa joissa piti parkkitilaa hieman etsikellä, koska halleihin ei sopinut korkeuden vuoksi. Bensaa on saanut joka paikasta mistä on tarvinnut jne…

    Sepolle. Etsi uudempi(?) pösön dieselkone keulille esim. 2,3l 504 pick upista tms. on vähän tehokkaampi… Käy kai suoraan diesel kaminan laatikkoon.
    Tsekin kokouksessa oli englantilainen kamina roverin v8 koneella ja renault 25 vaihdelaatikolla, joten kyllä se onnistuu erillaisen koneen keulille saanti 😆

    #138852

    Mulla on se kone jo valmiina.Hammaskehän joutuu vaihdattamaan sorvarilla.Saan itselleni sen perjantaina.Silmä ja painelaakerimysteeriot joutuu myös rakentamaan uusiksi.Niitä on moneen mieheen suunniteltu,ja nyt näyttää valmiilta.
    Tarkoitus maanantaina nostaa kone etukelkan päälle.Siitä sitten ripustelemaan.

    Kone on citroen C25 mallissa ollut 2lirainen 170B mallin kone.Solexin kaasuttimella Teho 79 hp
    Näyttää valokuvissa ihan samalta kuin M.H: n kone.Teho 79Hp/5000kierrosta.Vääntö löytyy 2500r/min 151Nm.
    Indenoirin dieselkoneella samat luvut 57hp/4000 kierrosta ja vääntö 2500r/min 121Nm.
    Mun vanha dieselikamina kulki läppä tiskissä 90km/h
    Tämän bensakoneversion minun laskujeni mukaan pitäisi rynnätä huimaa 110km /h.
    Että ei tarvitse ajaa läppä tiskissä kun on 80 lätkä persiissä.

    #138853

    Kytkin on valmistunut.

    Hammaskehä vaihdettiin siis kaminan koneesta ja silmälaakeri valmistui omassa pajassa Artsi vainaan entisellä sorvilla

    Vielä paineastelmaa joutui muuttamaan muutaman sentin paksummaksi.Sitten vaan sovittelemaan konetta paikalleen.Peräkärryn takaosassa se vietiin kelkan luokse ja varttitunnissa meni booreilleen.

    Pientä säätöä riittää.Kaasutin on aika lähellä sitä paikkaa missä kaasupolkimen pitäisi olla.
    Että haastavaa projektia tehdään tässä ja nyt.Menee ehkä uuden imusarjan etsintään.
    Ensi viikolla ripustetaan kumityynyille:saa nekin suunnitella ihan itte.

    #138854

    Kaasupoljin ei ole suuri ongelma. Sen voi muuttaa vaijeri toimiseksi ja ripustaa sopivalle paikalle rintapeltiin. Tälläinen poljin on mm. Risto U:n kaminassa.

    Tässäpä yks kuvatus ex A. Rannanpään kaminan koneversiosta:

    #138855

    Tämä oli Jalppis hyvä kuva.Siitä löytyy apua pakoputkistoonkin.

    #138856

    Koneen ripustus vei viikon.Vanha valovirtahitsausmuuntaja ja ok 46.00 3,25 puikko.Turkkilevyä ja escortin takaakselin kulmarauta olivat käytössä.
    Koneen joutui ripustamaan ylhäältäkin.


    Vanhaa ripustussysteemiä toki hyödynsin.

    Toki alaskin joutui laittamaan kiinnikkeet.

    Ja se toinen puoli:

    Sitten puuttuikin enään hiekkapellit ja startti.Hiekkapellit meni hyvin paikalleen,mutta startti,
    se dieselin iso startti siihen on vaihdelaatikon takia pakko laittaa,se rupesi ahdistamaan.

    Siihen oli koneen kylkeen startin takaosan kohdalle ranskan poika asentanut huohottimen.
    Sen otin pois mutta sen jalkaa varten oli valettu lokin kylkeen uloke.

    Se pitäisi se reikä hyvin tukkia ja hioa valurautaa sopiva määrä pois jotta starttimoottori siihen asettuisi..
    Tässä vaiheessa mennään.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 67)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.