- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kammen tunnistusta
Onko nelkun (435cc) ja wanhuksen (425cc) kammella joku selvä visuaalinen ero tai mitta, josta ne voisi tunnistaa toisistaan.
Minulta löytyy parikin uutta kampea, mutta molemmat näyttävät liki samanlaisilta. Takalaakerissa oli pieni mittaero, mutta kaulahan voi olla hiottu, jos on kunnostetusta osasta kyse. Toinen näistä on varaosanumerosta tunnistettavissa 18-heppaisen kammeksi.
Esimerkiksi iskun pituus. kuten nelkun ja kutosenkin kammissa. Wanhuksessa on pitempi isku kun nelkussa ja taas kutosessa pitempi kun nelkussa. Toisaalta myös kutosen kutkin laakerin halkaisia on isonpi kuin edellä mainituissa. Sitten ne muut kone tyypit, niistä ei ole minulla sitten kokemusta? 😀
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂
Näkyvin ero noissa nelkun ja vanhuksen kammpiakseleissa on se, että nelkun kampi on rakenteeltaan samanlainen kuin kutosessa. Eli kiertokangen laakerikaula on samaa rautaa sen vastapainolimpun kanssa. Kun taas vanhuksessa se on erillinen tappi, joka on prässätty kahden limpun väliin. No saiko tuosta nyt mitään selvää?? Vanhuksen kammessa on siis kierokangen alapään tapin molemmat päät näkyvissä.
Masa
Tosiaan sekinhän niissä on erona.
💡
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂
Olen myös antanut itselleni kertoa, että 425 koneen iskun pituus on 62mm, ja 435:ssä mitta on 59mm.
Näyttävät olevan wanhuksen kampia kumpikin. Mahtaako 425-kaudella olleen kammissa mitään eroja vai ovatkohan vaihtokelpoisia aina 12 kaakkisesta 21-kaakkiseen saakka eli vuosimallit 1955-1969.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste