Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kannattaako vaihtaa männänrenkaat vanhaan öljyä syövään koneeseen?

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #227652

    Moro,

    Miten on. Onko mitään järkeä ruveta vaihtamaan männänrenkaita vanhaan koneeseen. Kuljin on 2 CV 6 vm. -77. Kulkee tosi hyvin, mutta syö öljyä (1,25 l / 1000 km).

    Ajattelin vaan kysyä, että jos tiivistää yläpäätä, niin miten alakerta reakoi lisääntyneeseen puristukseen. Koneella ajetuista kilometreistä ei todellakaan ole mitään tietoa.

    Pullotestin perusteella huohotin toimii.

    Uudet kunnostetut kannet (näillä sivuilla myynnissä olleet ovat mulle vaihtelevien seikkailujen jälkeen päätyneet) kaikkine härpäkkeineen (poisluettuna maalatut kopat ja tiivisteet) ovat tyähuoneen nurkassa, eli pitäiskö kokeilla kuitenkin ensin vaihtaa noi kunnostetut kannet koneeseen, ennen kuin männän renkaita vaihdetaan tai ostetaan uusi kone?

    jiipee

    Ps. Miten muuten pystyy testaamaan, vai pystyykö, mistä öljynkulutus johtuu (sylinteripuolelta vaiko ventiilipuolelta)?

    Pss. Itse olen ajatellut niin, että kun kulkee hyvin, niin annetaan ajan ja kilometrien kulua ja sitten kun rupee rällättämään, niin rempataan tai vaihdetaan kone.

    #227654

    Kannattaa vaihtaa. Samalla vaivalla, kun alat kansia vaihtamaan, menee myös männänrenkaat, brillitiivisteet, imupakosarjan tiivisteet jne.

    Itse kyllä ensin purkaisin männät esiin ennenkö tilaisin männänrenkaita:
    a) niitä on useampaa kokoa
    b) sylinterit voi olla myös huonot
    c) männissä saattaa urat olla väljistyneet

    C-vaihtoehdon kohdalla, jos on hyvät sylinterit ja kapeat männänrenkaat niin männänrengasurat pystyy sorvaamaan seuraavaan männänrengaspaksuuskokoon ja käyttämään samoja mäntiä ja sylintereitä seuraavan kierroksen.

    Nyt sulla menee kannullinen öljyä per 3200km. Jos ajat vähän niin ei tunnu missään. Jos taasen haluat huolettomia kilometrejä, säästää öljyssä, opiskella kulkimesi saloja ja pulittaa noin 250e mäntäpyttyineen tiivisteineen moottorisi hyvinvoinnista seuraavaksi 10 vuodeksi niin se tekee 25e vuodessa, eli alle öljykannun hinnan…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227655

    Kannattaa vaihtaa

    Kiitti Akaile,

    Ajattelin vaan tuota alakertaa, että kesttäkö vai ei ja tuleeko tehtyä turha “yläkerran” tiivistäminen hetkellisen öljynkulutuksen pienentämiseksi?

    jiipee

    #227656

    Niin ja koneen alakerran iästä saat osviittaa, jos kone vaikuttaa alkuperäiseltä ja avaamattomalta niin testaa kaasarin pääakselin väljyys: Jos siinä on selvä välys niin koneella on todennäköisesti kirmattu 150 000km ja ensimmäinen mäntäpyttysarja kierrossa. Tällöin kammella ja nokalla on öljynvaihtovälistä ja ajotavasta riippuen eloa todenäköisesti 250tkm – 600tkm asti elinvoimaa. Ts. mäntäpyttysarjoja menee rättärin alakerran elinkaaren aikana useampi setti, jos muuten huoltaa säntillisesti konetta, eikä tolloile.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #227657

    Kampi epätodennäköisin ongelmakohta, nokka akseli voi kulua+ nostajakupit ja röminä sieltä kotoisin jos sitä esiintyy. Jos ei, edullinen korjaus on sorvauttaa männät 2 millin männänrenkaille, Datsun 100:n 2:en ylikoon renkaat käyvät,
    jaappanilaiset ovat kromirenkaiita . Netistä löytyy vastaavia kromirenkaita. Tatsunin sarjassa ei ole kuin 4 mm öljynkaavintarengas, tämänkin voi tarvittaessa sorvauttaa, 3,5 millimetrinenkin vanhakin käy . Jos putket kuo0pilla, itse kukin harkinnee asiaa…
    Voin tällaisen sarjan myydäkin ja vaikka volkkarin männillä tehdyn putkisarja 650 cc. Ja löytyy myös Mahlen mäntäputkisarja (uusi) 602 cc.
    Brasialaiset Copapcin renkaat Tatsunille ovat tavallisia renkaita, holipolttonesteet Brasseissa käytössä, ilmeisesti syy materiaaleihin löytyy tästä.

    #227664

    Mulla ainakin alkuperäiset öljyrenkaat olivat menettäneet jäykkyytensä ja siksi kulutti öljyä. Pytyt ja sylinterit aivan kunnossa kun vaihdettiin männänrenkaat ja venttiilivarren tiivisteet. Kannattaa avata ja katsoa. Ongelmaksi saattaa tulla moottorin suoja jollei ole peltuä. Ne pahvi tai mitä nyt lieneekin on aika haperoita vanhemmiten. Jos peltisarja löytyy jostain kannattaa vaihtaa.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.