Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kansien kiristys venttiilien säädön yhteydessä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128846

    Moro !!
    Autellessani kaveriani Karstenia viimekesänä kasaamaan reissusätkäänsä teimme venttiilien säätöä ja hän kiristi ensin kannet uudelleen ennen venttiilien säätöä. En ollut moiseen koskaan aikaisemmin törmännyt, mutta hän sanoi tekevänsä aina niin ja muisteli jopa jotain Citroenin ohjetta asiasta.
    Itse toimitus sujui niin, että aloitettiin alemmasta kannenmutterista jota löysättiin noin puoli kierrosta ja sen jälkeen kiristettiin oikean momenttiin, tämän jälkeen ylemmät mutterit yksitellen ja päälle vielä imusarjan pulttien tarkistus, niitä ei löysätty. Kaikki tietenkin asiankuuluvaan momenttiin (kannet 2,5kg ja imusarjan pultit 1,9 kg).
    Kuulostaa minusta järkevältä toimenpiteeltä ja olenkin tämän jälkeen itse tehnyt ko. tavalla venttiilejä säätäessä. Ainakin tulee varmistettua kannenmuttereiden oikea kireys.
    Kommentteja ?
    Lasse

    #172657

    Voihan ne kireydet tarkistaa muttereita löysäämättäkkin..
    Jos löysää ensin mutterit niin ei voi koskaan tietää olivatko ne jo ennestään oikeassa momentissa..
    Järkevintä on tarkistaa momentti vain kokeilemalla varsinkin jos koneen on itse kasannut oikeisiin momentteihin..
    Jos taas jonkun toisen kasaama kone niin siinä tapauksessa saattaa löysäys ja uudelleen kiristys ehkä olla paikallaan..
    Olen huomannut että oikein ja huolella kasatuissa koneissa ei ole ollut muita tarkistus tarpeita vuosiin kun ventiilien säätö jos käytössä on kärjetön sytytys..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #172658

    Jos muttereita uudelleenkiristelee momenttiin niin vääntäisin ensin sen verran auki että napsahtaa jämähdyksistään jos on napsahtaakseen, eihän se muuten mene oikeaan tiukkuuteen. Auki voi vääntää vaikka tasan varttikierroksen että osaa vääntää saman varttikierroksen takaisinkin hukkaamatta alkuperäistä asentoa.

    #172659

    Olis hyvä tietää pitääkö kannet jälkikiristää remontin jälkeen.
    Ite oon luullu ettei tarvi kun ei ole kansipahvia?

    #172660

    Mitenkäs kun asentajat sanovat, että he uusivat kansipultit, kun kansi on avattu?
    Onko Sätkässä sitten joku poikkeama säännöstä?

    #172661

    Tulee kyllä sormikopelolla tarkastettua, että nuo hattumutterit ovat kiinni, muttei koskaan momenttiavaimella venasäädön yhteydessä. Tuo uudelleen availu ja kirrailu saattaa jopa antaa ylimääräistä rasitetta alumiinilohkon kierteille, joten en ehkä näkisi tätä kovin positiivisessa valossa. Olen muistaakseni Loctitellä kasannut pinnapultit lohkon päästä, joten erityisesti sen vuoksi en haluaisi ottaa sitä riskiä, että avatessa myös lohkon pään kierre narahtaakin auki. Tämä tietysti vain spekulointia, enkä voi tätä tältä kädeltä täysin tuomitakkaan 😆

    Kyllä venttiilien aukioloaikoja muuttaa kokemusteni mukaan enemmän nokan ja nostajakuppien kuluminen kuin muut asiat. Varsinkin kahden etummaisen nokan kuluminen on normaalisti runsaampaa.

    Kevennyksenä; vanha viisaus kuuluu, että jos jokin asia ei ole rikki, ei sitä pidä yrittää korjata 😆

    Edit: Koneen kunnostamisen/rakentamisen jälkeen kuuluu aluksi seurata hattumuttereiden momenttia ja suorittaa jälkikiristys, ja sen olen suorittanut kyllä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172662

    @Aakku wrote:

    Mitenkäs kun asentajat sanovat, että he uusivat kansipultit, kun kansi on avattu?
    Onko Sätkässä sitten joku poikkeama säännöstä?

    Joissain oikeissa autoissa vaihdettiin kansipultit, tai olisi pitänyt vaihtaa..
    Pulttien rakenne ja kiristys momentit erilaiset kun 2cv:n koneessa..
    Tavallisissa autoissa vaikkapa 8 mm pultti vedetään noin 9 kpm tiukkuuteen..
    2cv:ssä keskeltä ohennettu pultti 2.5 kpm,, siinä vissi ero kun huomioidaan vaikka pultin venyminen..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.