- Tämä aihe sisältää 3 vastaukset, 3 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 25.1.2021 at 10:49 toimesta.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Käpälä-/tähtikytkimen laakeri?
Käykö käpäläasetelman painelaakeri tähtiasetelmaan?
Ticussa alkoi jonkinmoinen komposiittipainelaakeri huutamaan aivan helkutisti, niin ajattelin, että jos vaihtaa niin mihin vaihtaa…
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com
Käy, varauksin. Omiin en mihinkään laita kuin käpäläkytkimen painelaakeria, tähtimallisen painelaakerin jätän laittamatta. Mutta, se varaus, on ollut myös yhteensopivuusongelmia joidenkin valmistajien kohdalla eli sopivuus pitää vielä varmistaa sovittaen…
Kaipa se Mika kohta myy “varmasti sopivan” vaikka sitä ei kysyttäisikään..?
Jasu, kyllä Jimmi tietää mistä osia saa, jos jostain ihmeen syystä ei Jimmin omista varastoista löydy.
Mitä tulee tuohon laakeriin, niin niin tähtimallin laakerissa on huomattavasti ohuempi koskestuspinta, joka saattaa aiheuttaa helpommin “epäsopivuutta” kuin tähtimallin laakeri, jonka kosketuspinta on lähes 3x leveämpi. Vaihto toisinpäin, kuten Jasu kertoi, niin “epäsopivuus” riski on pienempi. Riski on kuitenkin aina olemassa kun laakeri ja asetelma on eri paria.
Se varaus, mihin viittasin, tulee siitä että käpäläkytkimen leveän painelaakerin kanssa tähtimallin paineasetelman yhteydessä, voi käydä niin että ihan pohjaan kytkintä polkaistessa tähtimallin kalvojousien päät ottaakin kytkimen keskiöön. Ei kovin yleinen, mutta ei myöskään ennenkuulumaton oire…
Sitten taas syy, miksi suosin sitä käpäläkytkimen painelaakeria, on se paineasetelmaan painavan osuuden leveys. Tähtimallin laakerissa on leveyttä muutama milli, käpäläkytkimen laakerissa melkein sentti enemmän. Osumakohta sattuu siis merkittävästi suuremmalle pinta-alalle, jolloin laakerin kuluminen kalvojousen sakaroiden läpi tulee paljon epätodennäköisemmäksi. Ongelma korostuu niissä kulkimissa, mitkä ovat entistä pitempiä aikoja ajamatta, painelaakeri tahmaantuu, jopa jumittuu, ja tuolloin siitä raapaisuäänestä läpimenoon on huomattavan pieni aika verrattuna leveämpään laakeriin…
Se tunne, kun painelaakeri menee asetelmasta läpi, kytkin pohjassa liikennevalolähdön yhteydessä. Kun eteneminen alkaa, etkä saa sitä hillittyä kytkimellä. En suosittele kokeilemaan…
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste