Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kärjettömän sytytysboxin kokemuksia ?

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #222419

    aina silloin tällöin putkahtaa kärjetön sytytys keskustelunaiheeksi.

    Mitä käyttökokemuksia vempeleestä on kertynyt? Minkälaisia vikoja on esiintynyt? .. pakkaskeleillä?
    kuinka moni sitä mahtaa nykyään kulkimissaan käyttää?

    Entisenä ilmailijana sitä näkyy olevan joissain ultra- ja experimental koneissakin nokalla. ( Youtube..) Mihin se nyt sitten on saatu asenettuakin.
    https://www.youtube.com/watch?v=YA62KSyVoDs Tässä Youtube – clipissä PIK26 Citroen Visan koneella…

    #222421

    Mulla on ollut tuollainen Hertta Rouvan nokalla, lähes omistusduhteeni alusta saakka. Asensin ja unohdin. Hyvin on pelannut ilman mitää murheita. Veto- ja kulku parani, koska ilmeisesti keskipakois voimalla toimivat jouset oli kuoleentunut ja sytytys ei ollut kohdallaan kierroksilla.

    Tuossa linkissä tunnelmia asennushetkellä…

    123 – nyt sytyttää!

    #222435
    #222437

    juu, olen huomioinut tuon keskustelun. Yksinkertaisena laitoksena 2cv-moottori antaa monia mahdollisuuksia virittää, viimeistellä ja virkistää – itseäänkin näillä hienouksilla, evoilla sun muilla.

    Heittämälläni kysymykselläni lähinnä ajattelin meitä tavallisia kulkimen käyttäjiä jotka vielä heilahtelevat kahden vaiheilla vaihtaa vanha härvelinsä, kärki/konkkaboxinsa huolettomaan sytyn synnyttäjään. Itselläni se dyanessa jo on – kokemuksia luotettavuudesta ei vielä niinkään . Näin asetun itsekin samalle viivalle noviisien kanssa.

    Kertokaa ihmeessä kokemuksianne te “tavalliset” kaasupedaalin tallaajat .
    Kärjettömän boxin asennus on sinänsä helpoista helpoin, samoin asetukset – . Mutta elektroniikkaanhan uusissa autossa me kaikki suhtaudumme kammoksuen Kai niitä vaivoja tämänkin laitteen kohdalla on ilmennyt – vai onko?

    #222495

    Vajaat 100 tuhatta km ilman ongelmia,, asennettaessa on hyvä vinkki laittaa keskipako tappeihin hiukan vaseliinia jolloin mangneetti palat pysyy takuuvarmasti paikoillaan eivätkä irtoa tuhoamaan boksia.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #222607

    Sen verran oikaisen, että otsikossa tahattomasti sotketaan nyt kahta asiaa: Kärjettömällä yleensä tarkoitetaan kärkien tilalle asennettavaa 123, Cassis tms. sytytysyksikköä, kun taas sytytys/syttyboksilla tarkoitetaan Vellemanin tai Piranhan transistorisytkäyksikköä, joka saa signaalinsa kärjiltä, mutta kipinä synnytetään ko. yksikössä. Jälkimmäinen vaihtoehto on näistä vanhempi versio vältellä kärkien vaihtoa.

    Molemmille on mielestäni paikkansa, varsinkin nykyisten surkeiden kondensaattorien aikaan. 123-yksiköissä on ollut laatuvaihtelua, mutta toisaalta myös takuu on pelannut. 123:n eduiksi voi mainita vahvan kipinän, lämpötila-anturoinnin ja ajoituksen säädön ohjelmallisesti lämpötilasta riippuen, sekä kipinän tarkkuuden varsinkin yläkierroksilla. Käytännössä nämä näkyvät tavalliselle kurvailijalle parempana käynnistyvyytenä, vääntönä, tehona ja vähentyneenä bensankulutuksena. Huonoina puolina kalleus ja laatuvaihtelut.

    Syttyboksi taasen loistaa yksinkertaisuudellaan ja kärkien pysymisenä varajärjestelmänä. Testikilometrejäkin kertynyt jo kohtuullisesti. Hiljattain kuulin perheemme työmyyrästä, jossa taitanee 800 000km (=dokumentoitu 1995 lähtien) lähestyä, ellei ole jo ylittynyt. Tässä oli pientä käyntiinlähtöongelmaa ja syyksi paljastui pienentynyt kärkiväli. Miksi? Samoilla kärjillä ajettu sytkäboksin kanssa arviolta ainakin 200tkm ja bakeliitti oli kulunut matalemmaksi! Siis se osa, joka hinkkaa nokka-akselilta tulevaa pyörijää. Tämä siis ainoa kuluva osa sytyksessä sen jälkeen, kun kondensaattori ohitetaan ja transistori hoitaa kipinän syntyä.

    Itse käytän molempia sytkäjärjestelmiä. Talvikulkimeeni valitsin Vellemanin, sillä se ei ole moksiskaan alijännitteestä. Koneen kun saa vähän pyörimään niin yleensä silloin räjähtää. Vko 1/2016 ja -28,4 oli tähän mennessä kovin testilämpötila ja käyntiin lähti ensipyöräytyksellä. Toki lohkolämppäri hohkasi tunnin, mutta huomattavasti epävarmempaa tuo käyntiinlähtö noilla lämpötiloilla olisi vakiosytytyksellä. Ainakin sahata saisi pidempään.

    Kuten sanottua, molemmille paikkansa ja toivottavasti kirjoitukseni avasi edes vähän tätä elektronisen kipinän mystiikkaa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222614

    Löytyykö Akaile sulta Vellemannin kytkentäohjetta? Olen tuohon talvidyaneen vaihtamassa 123:sta pois, juuri mainitsemasi syyn vuoksi. Hyllyllä yksi Vellemanni valmiina, mutta en muista asennussysteemejä.
    Tai löytyykö googlella, se voinen todeta itsekin 🙂

    edit:
    10 sekunttia myöhemmin
    http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k2543.pdf

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #222616

    Mikä syy jimmillä on vaihtaa pois 123:ta?

    #222617

    Jimmi jos päädyt tuohon ratkaisuun niin johtojen värejä en voi kertoa, kun se riippuu tekijästä. Yksi on maa, yksi on plussa, yksi on kärjille ja neljäs puolan miinukselle. Pitäisi ottaa kuva.. Kytkentä kannattaa tehdä johtosarjaa rikkomatta, eli vetää kolme kaapelia boksilta puolalle ja tehdä Y-liitos johdoilla ja liittimillä siten, että puolan plussalle tulevasta johdosta boksi saa plussansa ja puola myös. Tee liitos hyvin, sillä tämä on yksi elintärkeimmistä kytkennöistä sätkässä. Puolan miinukselle menevä johto siihen puolaan suoraan ja kärjille menevä johto siihen, mikä ennen meni puolan miinukseen. Tällöin jos jotain häikkää tulee, tai sytkäboksi kastuu, on johdot palautettavissa entiselleen. Kärjillä kannattaa vaihtaa tiedettävästi ehjä kondensaattori, katkaista sen johto ja sujauttaa päät sokeripalaan. Tämä mahtuu sellaisenaan paikalleen. Sokeripalaan kytketään johto kulkemaan lenkkinä tuulipellin ulkopuolella ja lenkin pää katkaistaan. (Vielä tarkentaen; kondensaattorin katkaistu johto menee sokeripalan napaan 1 ja kärkikotelon liittimen johtopätkä menee sokeripalan liittimeen 2. ) Tällöin, jos boksi hiljenee, kuoritaan tuon lenkkijohdon päät auki ja yhdistetään johdot, jonka jälkeen kärkien konkka on jälleen käytössä. Palautetaan tietty ne alkuperäiset johdot puolalla takaisin käyttöön. Saattaa kuullostaa monimutkaiselta, mutta kun hiffaa, että reissun päällä ei tarvitse propellia irottaa, mikäli jotain menee pieleen, niin tajuaa tämän tuomionpäivän vehkeen nerokkuuden.

    En ole omassa käytössäni joutunut tätä toimenpidettä kertaakaan tekemään, mutta äitini sätkässä se tehtiin pariin otteeseen männävuosina. Syynä oli loskan ja suolaveden kastelema boksi, joka alkoi pätkimään. Huono sijoittelu siis. Varajärjestelmän valmistelen kaikkiin, joihin tuon olen asentanut, koska ei vara venettä kaada 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222629

    Nyt täytyy Jimmi kiittää sua isosti! Rupesin katsomaan tätä topicia ajatuksen kanssa uudestaan ja klikkasin tuota liittämääsi ohjelinkkiä. Se on pdf-versio vanhasta Velleman-boksin mukana tulevasta ohjekirjasta, jota etsin kuumeisesti pari vuotta sitten. Mä nimittäin muistin, että tässä vanhassa ohjekirjassa on detalji mitä ei ole enää uudessa kirjassa. Jaa mitä? No siinä on merkattuna vaihdettavat komponentit, jotta laitteesta tulee 6V versio! On muuten varmasti iso apu pienivirtaiseen vehkeeseen, pienellä akkukapasiteetillä. Taidan rakentaa lahjaksi erääseen vanhukseen…

    Nappasin tuon ohjeen kuvan ja liitin siihen kytkentäselitteen suomeksi. Kuten sanottua, värejä ei voi laittaa, kun se riippuu täysin siitä millä värillä kukakin on sen kasannut. Piirilevystä voi kuitenkin luntata nuo reiät, kun eivät ole symmetrisesti piirilevyllä.

      Kytkennän lisäksi pitää muistaa ohittaa se kondensaattori kärjiltä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #222637

    Matti kyselee, että miksi?

    Kokeilunhalu, kylmäkäynnistyvyys ja toinen kone tarvii 123:sen (finanssipoliittinen kysymys).

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #222643

    Jos Jimmi kytket tuon boksin niin tarkasta kärkiväli uudestaan asentamisen jälkeen, mikäli sulla on kärkikulmamittari. Se jostain syystä muuttuu virran kulkiessa boksin kautta ja muistaakseni kärkikulma on fyysisesti hiukka pienempi, kun sen säätää takas kohdalleen. Toki tämä on vain hienosäätöä…mutta vaikuttaa puolan lämpötiloihin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #249951

    Wanhusharrastajat hoi! Voisin kasata muutaman 6-voltin-version tästä Vellemanin syttyboksista. Laittakaahan yksityisviestiä, jos halajatte sellaisen omaksenne. Aikataulu avoin, mutta hahmotellaan..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.