Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Kärkien/ajoituksen säätö
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
23.6.2010, 16:55 #139614
Tapaus on nyt tutkittu ja on johtopäätösten aika.
Kiitoksia kaikille osallistujille, vinkkejä tuli niin paljon, että taas on jokainen viisaampi kuin ennemmin, ainakin minä.
Tapaus lyhykäisyydessään: Sytytyksen ajoitus 1. sylinterissä kohdallaan ja 2. sylinterissä 10 astetta pielessä, liikaa ennenaikaisella. Stroboskooppilampulla katsottuna.
Sytty asetettu lamppu metodilla, jota tarkennettu ykk merkin avulla ja tarkastettu säädettävällä stroboskoopilla.
Ihmetelty ja neuvoteltu, asialla spekuloitu.
Lopulta selvisi seuraavaa: Nokka ei vippaa, kärkien ohjausnokka kunnossa ym asiat kunnossa. Sytytyskin kokonaisuudessaan kohdillaan.
Syy moiseen virheeseen: Stroboskooppilampun anturissa (siis siinä pihdissä, joka asetetaan sytytysjohtimen ympärille) on nuoli, jonka pitäisi osoittaa sytytystulppaan päin. Tämä tarkoittaa silloin sitä 2cv:n tapauksessa, että 1. sylinterillä nuoli pitää olla sytytystulppaan päin ja 2. sylinterissä nuolen suunta tuleekin olla moottoriin päin. Tämä siitä syystä, koska 2cv:ssä sytytys toimii siten kun toimii. Asiasta edellä Mustahattuisen miehen selostus. Ainakin minun strobo näytti narraavan tällälailla. Onko muille tuttu asia strobokiltalaiset?
Tässäkin voisi olla niksi Wikiin, hoi ken osaa sitä käyttää.
Nyt käy Monika hienosti, singerimäisesti. Nautin kuulemastani.
23.6.2010, 17:47 #139615Sytytyspiirissähän kulkee vaihtovirtaa, oikeinpäin ollessaan tunnistin ottaa ensimmäisen pulssin. Toisinpäin vasta seuraavan, jotenka näyttää väärin.
Tulppia ei tarvitse ruuvailla puolelta toiselle, vaihtaa vain puolan ensiöpuolen piuhat keskenään.
Siis + ja kärjille menevä piuha.
Ilmeisesti tästä toisen tulpan nurinkurisuudesta johtuen 2CV käy kylmänä mielellään vain toisella pytyllä.Jos tuo mainittu nokka ja ne jouset on kovin väljät, ilmenee tätä sytytyshetken aaltoilua. Jos nokka taasen on epäsymmetrinen / -keskeinen, on sytytyshetkissä aina sama ero.
Kondensaattoreita joskus ihmettelin, vanhoissa on kunnollinen bakeliittikansi ja tiiviste. Uustuotantotavarassa vain kumitulppa josta johto on läpi tökätty.
Konkka on ikivanhaa rakennetta ja paperieristeinen, ilmeisesti tulpan raosta pääsee kosteus sisään ja pilalle menee.
Silikoonilla joskus kokeilin tiivistää uudesta konkasta sen päädyn, ikälisän toivossa.
Kokeilu jäi tavallaan kesken, “syttyboxi” kun on ollut käytössä jo liki 10v.
Ja se sama konkka taitaa siellä olla vieläkin.Elektroniikkakaupoistahan konkkia saa, em. syystä tämäkin on jäänyt testaamatta.
Arvo on 0,18 – 0,22 uF kertoo kirja.
Puolissa ja konkissa on molemmissa “toleranssia”. Kun arvot sattuu sopivasti pariksi, saattaa kärjet kestää vaikka kuinka kauan.Muita teknisiä arvoja: 2CV6
Kärkiväli 0,40 +/- 0,05mm
Kärkien jousipaine 450 – 550 g (grammaa)
Kosketuskulma: 144 +/- 2 ast.
Staattinen ennakko: 8 ast.
Keskipakoennakko 10 – 15 ast.1000PRM +0 – 2,5 ast.
2000RPM +3 – 6 ast.
3000RPM +10 – 15 ast.Jos oikein tuota taulukkoa tulkitsin.
Eli jos vauhtipyörään vastaavat merkit piirtää, voi lampulla jousien kunnon tarkistaa.23.6.2010, 18:47 #139616Vielä (ainakin) yksi kysymys on esittää.
Nyt säädin 2cv4 sytytyksen ohjearvoihin (ks. arkistosta löytämäni ignition juttu) tyhjäkäynnillä. Ohjearvo näytti olevan jotain 10 – 12 asteen paikkeilla. Mutta sitten kun katsoo ennakkoa mikä pitäisi olla kierroksilla niin puhutaan 10 – 15 asteesta. Tämä lisättäneen tyhjäkäynnin ennakkoon eli kierroksilla totaaliennakko olisi jopa 25 astetta. Olenko oikeassa?
Sitten kuitenkin diagrammi näyttäisi kierroksilla ennakoiden olevan max. 15 astetta ja tyhjäkäynnilläkin paljon alle 10 astetta. Mitäs nyt, mikä on oikein ja totta?Omassa 2cv:ssäni näytti kierroksilla ennakko pysahtyvän n. 28 asteen paikkeille.
Mikä on oikein??? Mistä, 18heppainen, olet saanut nuo ennakko arvot?
23.6.2010, 19:34 #139617No esitetyt arvot ovat 2cv6 koneen, arvoja jotka eivät täsmää 2cv4 koneelle jolla ennakon maksimi arvo on korkeampi… 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂24.6.2010, 09:30 #139618No niinpäs näytti olevan.
Tämä asia vain paljastui kun sai katsella stroboskoopilla arvoja. Ilman ko. laitetta olisi ollut vain tietämätön koko asiasta. 😀
Ilmeisesti se n. 25 – 28 asteen ennakko kierroksilla on 2cv4 oikein. Vaiko onko sittenkään niin?
Olenko nyt tulkinnut oikein kun katselin Killan arkiston ignition juttua ja siinä oli A 79 / 1 mallin AZA2 2.1970 -> 9.1978 koneelle initial advance (liekkö tyhjäkäynti ennakko) 12 ast. advance curve C ja Max. centrifugal advance 10 – 15 astetta. Silti Advance curve antaisi tyhjäkäynnille n. 850 krm ennakoksi n. 4 astetta ja max ennakoksi 15 astetta alkaen 1450 krm.???????? Nyt ei jossakin kohdassa kaikki kohtaa.
Mitä ihmettä? 😯
Osaako kukaan selventää tätä asiaa?
24.6.2010, 09:58 #139619Tuossa kun Haynesin opuksesta numeroita tavaa, niin tällaista se tarjoilee..:
Staattinen ennakko
8 astetta EYKK 2cv6
12 astetta EYKK kaikki muutDynaaminen ennakko
12-17 astetta EYKK @ 1000RPM
18-25 astetta EYKK @ 2000RPM
32-42 astetta EYKK @ 3000RPMTuo arkiston tarina mitä katselit, niin se ilmeisesti tarkoittaa että se neljä astetta pitäisi lisätä tuohon staattiseen lukemaan, jolloin siitä tulisikin jo 16 astetta..? Kun eihän sitä “pohjalla olevaa” 12 astetta mikään sieltä pois ota..! Tällöin myös maksimiennakoksi 1450RPM tulisi 27 astetta, eli ihan järkeviä lukemia…
24.6.2010, 10:12 #139620Kiitti Jasu.
Nyt ollaan samoilla linjoilla ennakoiden suhteen. Hauskoja vain tällaiset erilaiset kaaviot ym. piirrokset ja diagrammit, jotka vesittävät sitten sen tekstissä olevan sanomat. Mutta niinhän sitä sanotaan, että vale, emävale, kaaviokuva.
Mielenkiinnosta vain pitää minun vielä itsekseni selvitellä miten toi keskipakoisennakon säädin oikein toimii, koska ainakin oma 2cv4 em. koneella antaa max. ennakoksi n. 28 – 29 astetta. Siihen toppaa ennakonsäätöjouset rajoittimiinsa niinkuin täi tervaan.
24.6.2010, 12:56 #139621Säädin toimii keskipako voimalla ja kun puntit akselin pyöriessä liikkuvat ulkokehälle päin ne samalla kääntävät kärkien nostajaa vastapäivään eli aikaisemmalle kunnes kierrosten noustessa riittävän suuriksi toppaavat niihin rajoittimiin.. Rajoittimia vääntämällä voi muuttaa sitä maksimi ennakon lukemaa… jos haluaa esimerkiksi pienemmän maksimi ennakon..
Kerran aikoinaan rakentelin 18 heppaseen koneeseen 2cv4 nokka akselin ja siinä taivutin toppareita jotta sain maksimi ennakon säädettyä suurinpiirtein siihen 18 heppasen lukemaan.. Muuten kone pelasikin niin kuin pitääkin, mutta ei se nelkun nokka oikein soveltunut siihen koneeseen kun alakierroksilta puuttui puhti jota kyllä sitten löytyi yläkierroksilla,,, mutta kuka sellaisella “Rallikoneella” viitsii ajella kun joutuu kierroksilla huudattamaan eikä pysty nelosella ajamaan rauhallista vauhtia tehon puuttuessa..
Olen joskus miettinyt että minkälainen kone tulisi jos nelkun koneeseen laittais 18 heppasen nokka akselin.. 😯 ❓ ❓Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂30.6.2010, 20:55 #139622Mää kyllästyin tuohon sohloon nokkaan ja laitoin 123/EVOn. 😈 Samaan vahinkoon tuli tehtyä pari asennusvideota, jotta pääsee näkemään vähän kaasarinporailuakin sytkähommissa.
Toisessa sätkässä käytän toistaiseksi kärkiä, ellei sitten vastaavat ongelmat ala mekaanisen kulumisen ansiosta jossain vaiheessa.
Yksipuolaisen ratin takaa,
Visa-mies
[url url=http://visamies.wordpress.com]visamies.wordpress.com[/url]
[url url=http://instagram.com/visamies]instagram.com/visamies[/url]
[url url=http://facebook.com/visamies]facebook.com/visamies[/url]
[url url=http://youtube.com/visamies]youtube.com/visamies[/url]
[url url=http://twitter.com/visamies]twitter.com/visamies[/url]
[url url=http://visamies.galleria.fi]visamies.galleria.fi[/url]
[url url=http://sitruunapatonki.fi]sitruunapatonki.fi[/url] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.