Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka katastuksen iskaritesti

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122868

    Käytin kulkimen katastuksessa en 2cv-tapahtumassa, vaan siinä virallisessa.
    Kuljin iskaritestiin ja tulos etupäässä vas: 0 oik:0 takana näytti jotakin vas: 20 ,oik.40. Insinööri tuumasi, että taitaa iskarit olla sököt. No sätkä korkeuksiin ja tarkkaan syyniä. Insinööri sanoi, että kyllä etupäässäkin pitäisi jotakin näkyä, vaan ei osannut selittää mistä ko. tulos johtui !
    Leima papereihin ja ei ku menox.
    No jäi se nyt vähän mietityttämään toi sätkän alusta. Onko kellään kokemusta mitä iskaritestin lukemat voisi olla oikeasti. Miten kitkavaimentimet tulee säätää? Onko vaikutusta kulkimen jousituksen kannalta? Onko kulkimessani jotain vikaa lähinnä jousituksen osalta?
    T. tapsa, nopsa ja näpsä.

    #136995

    Kitka iskarien tomina säädetään sellaiseksi että keinutettaessa etupuskurista keinunta lakkaa parin heilauksen jälkeen. Elikkä jos painetaan riskimmin etupuskurista alas ja päästetään irti ei kuljin saa hypätä holtittomasti ylös ja jäädä kiikkumaan edestakaisin jousilleen.
    Sitten massa iskarien tulee myös olla kunnossa, koska ne vaikuttaa myös siihen mitä katsastajan vempain näyttää. Jos edellä mainitut asiat on kunnossa, näyttää se vempain ainakin jotain, mitä se on minun käydessä näyttänyt en ole katsonut tarkemmin, kuin että lukemat ovat vain olleet siellä monitorissa.
    😆

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #136996

    Täällä Belgiassa ovat testin kanssa tarkkoja ja arvot pitää olla kohdallaan, mitä ne muuten onkin,jos jousitus !! ja iskunvaimennus on kohdallaan.
    Jousituksen osalta on tärkeää, että jousipöntöt toimivat oikein, eli jousi palautuu hyvin ja että vaimennuskumit pönttöjen päissä eivät ole perstaantuneet ja lamaantuneet. Jousen palautumiseen voi vaikuttaa pistämällä öljyä pöntön sisälle, jolloin kitkapinta liikkuu ilman ongelmia.
    Iskareiden osalta on tärkeää, ettei niissä ole ilmaa sisällä, tämän voi poistaa vetämallä ja työntämällä iskaria oikeassa !! (ylösmerkkien mukaisesti) vaaka-asennossa käsin äärestä toiseen. Kun ilmanpurskahdukset loppuu voi asentaa takaisin paikalleen pitäen vaaka-asennossa.
    Toinen tärkeä asia iskareiden suhteen on ettei kiinnityssilmukan holkki ole kiinniruostunut pulttiin, jolloin liitos menettää joustavuutensa ja silmukka “kääntyy” ja “pompottaa” kumin varassa. sekä oikea kinnitys: mutterit tulee kiristää vasta kun kuljin on pyörillää jousituksen varassa, ei siis ylhäällä tunkin päällä, jolloin jää jännitys kinnitysholkkiin ja kumiin.
    Kolmas vaikuttava tekiä on rengaspaineet. Liian kovat paineet tuottaa huonomman arvon, itse käytän katsastukseen mennessä edessä 1,2bar ja takana 1,4bar. Mitä enemmän painoa on takana, sitä perempi arvo tulee ja yrittää voi, jos arvot on huono, pyytää mennä istumaan taakse keskelle. Täällä tosin auto pitää olla tyhjä, viimeksi jopa tavaratilassa työpaikalle tulossa olleet vesipullot piti nostaa ulos testin ajaksi.
    Minulla arvot ovat olleet edessä noin 50-60 ja takana noin 30-40 mittayksikköä laitteen näytössä. Lukema kuulemma kertoo montako prosenttia jousitus vaimentaa täristyksestä. Täällä lukema pitää kait olla yli 20 ja akselin pyörien keskinäinen ero alle 50 %.
    Kitkaiskareista ei minulla ole kokemusta, mutta voisin kuvitella massaiskarin oikean toiminnan olevan tärkeää.
    Lasse

    #136997

    Iskarit pitää asentaa myös oikein päin, muuten ne kerää ilmaa.
    Boogen iskarit tulee vierä eripäin kuin muut. Aika usein varsinkin booget on väärinpäin asennettu.

    #136998

    Meillä katsastusmies kysyi vaan, että onko näissä ollut alunperin näin veltot iskarit. Vastasin että joo. Leima tuli. Hyvä tyyppi.

    #136999

    Just niin kun Lasse sanoi, pitää massa vaimentimien pelata kitka vaimentimien kanssa, jotta vaimennus on pahdollisimman hyvä. Olen myös havainnut massavaimentimen sopivan putki vaimentimenkin kaveriksi. Eron huomaa kun ajaa esimerkiksi sillan liitospalkin yli tai “nimismiehen kiharoihin”. Oma havainto on että miellyttävämpi on ajaa jos on toimivat kitkat yhdistettynä massa vaimentimiin.
    🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137000

    Olen kuullut katsastusaseman johtajan suusta, että suomalaisissa ohjeissa ei insinööri saa yksinomaan luottaa mittalaitteen antamiin tuloksiin, vaan, jos esiintyy outoja arvoja, pitää arvioida iskunvaimennusta myös perinteisin keinoin. Yksin mittaustuloksen perusteella ei siis pitäisi hylkäystä tulla. Rengaspaineilla on merkitystä eli kannattaa pitää ne tasaisina ja kenties varmuuden vuoksi alakantissa.

    Kitkaiskareista ei mittauskokemusta ole, mutta kiinnittäkää huomiota kitkan kiinnitykseen vanhemmiten synttyvään vähäiseltä vaikuttavaan välykseen, joka ilmenee kuitenkin jopa senttien täysin vaimentamattomana alueena pitkän heilurivarren päässä. Ne kolme tappia, jotka menevät vaimentimen läpi ovat usein kuluneet.

    Omalla kohdallani on yllättävänkin hyviä arvoja tullut putki-iskarein varustetuilla sätkillä. Useinkin insinööri on jättänyt koko testin 2CV:llä väliin.

    Olen myös ottanut tavakseni rasvata olkatapit montussa katsastusmiehen silmäin edessä (hänen hyväksynnällään). Ovat olleet tyytyväisiä välyksiin tämän toimenpiteen jälkeen. Tällä ei tietenkään ole vaikutusta iskunvaimennukseen.

    #137001

    Kävin leimalla keväällä ja takaiskarien arvot oli 0/30. Vaihdoin uudet ja arvot oli n. 70 molemmissa. Huomaa kyllä ajossa.

    #137002

    No oliko ne putki iskarit, vai mitkä?
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137003

    Putki-iskarit Motonetistä.

    #137004

    Mitä muuten siellä maksoi ja minkä merkkisiä myyvät?

    #137005

    Katsoppa osoitteesta: http://www.motonet.fi/ Sieltä löytyy hinnat sekä varastotilanne. Valitettavasti ei merkkiä.

    #137006

    Kiitokset hyvistä kommenteista. ja erityiskiitokset Belgiaan Lasselle. Otan keväällä sätkän tarkempaan syyniin ja etsin mahdollisia syitä huonoon iskaritulokseeen.
    Miten muuten sen massavaimentimen voi testata? Mitä massaiskari sisältää, voiko korjata tai jotáin ?
    Ajattelin samalla säätää sätkän korkeudenkin kohdalleen . Muistaako joku oikeita arvoja?

    #137007

    Massavaimentimen toiminnan tuntee, sen ollessa irroitettuna hytkyttämällä sitä käsin ylös alas suunnassa voimakkaasti sen oikeassa asennossa. Toinen tapa on pudottaa se varovasti noin tuuman korkeudelta vaikka lankun päälle, jolloin kunnossa oleva poukkuaa hivenen yköspäin. On varottava ettei pohja mene ruttuun liian suuren pudotuksen voimasta. Massavaimennin sisältää putken sisällä liikkuvan painon joka on puhjassa kiinni kierrejousen varassa, vaimentimen sisällä on jotain notkeaa öljyä. Vaimentimen toiminta jumittuu vanhemmuuteen öljyyn kondensoituvan veden aiheuttaman ruostumisen johdosta, ollessaan liikkumatta tai pois käytösta riittävän kauan, jolloin paino tarttuu putken seinämään kiinni. Joskus muistelen jonkun henkilön vaihtaneenkin sisällä olevan öljyn, kun vanhemmissa vaimentimissa on kierteellä oleva korkki. Uudemmissa olen nähnyt tulppana jonkin laisen niitin.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #137008

    Motonetissä oli kaksi vuotta sitten myynnissä Monroen iskareita – silloin vaihdoin kaikki neljä (isot pöntöt = etu- ja takaiskari = sama )

    Massavaimentimen sisällä olevaksi nesteeksi käynee automaattivaihteiston öljy tai vastaava ohut, voiteleva, ja jos talvella ajelee niin pakkasellakin toimiva ja sitä ei sinne mene paljoa (erittäin hämärä muistikuva 1,1 desiä tai vähemmän)…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.