Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › katastuksen iskaritesti
- Tämä aihe sisältää 19 vastaukset, 11 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2.6.2016 at 09:11 Akaile toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
30.5.2016, 15:07 #227466
Sattuipa toukokuussa 2016:
Kaveri sai hylkäyksen iskaritestin perusteella takaiskareista, vaikka takana oli vuoden vanhat Motonetin merkittömät iskarit. Jousipöntöt on kunnostettu ja käyty läpi viime kesänä, kaikki rasvan ja öljyn kanssa kasaan. Ajossa todella hyvä alusta. Eroa oli kuitenkin takana 61%.Käytin omaa sinistäni leimalla uusin Monroen iskarein, alta 10tkm ajetut asennuksen jälkeen. Etupää näytti 0% ja takapää molemmat tasan 4%. Istuin kyydissä ja sanoin vain “ei näistä oikein järkeviä lukemia tunnu tulevan”. Leima tuli. Seuraavana päivänä siirsin nämä samat takaiskarit kaverin sätkään ja hän meni uusintaleimalle viime viikolla: 54% ja 56% samaisista iskareista.
Siispä kysympä vaan, että mitä hyötyä on antaa minkäänlaisia hylkypäätöksiä iskareille tämän testin perusteella, jos samat iskarit antavat ihan eri lukemia kahdessa eri kulkimessa? Pyrkikää puhumaan nuo tilanteet läpi, sillä on täyttä typeryyttä lähteä vaihtamaan uusia osia inssin mielivaltaisuuden vuoksi. Jos sätkän alustaa pomputtaa voimakkaasti ja hytkyminen loppuu 1-2 pompun aikana tasaisesti molemmilta puolin niin harvoin on mitään syytä fiksata mitään.
Nuo hylätyt iskarit aion ilmata huolella ja uusiokäyttää tiinassani, jossa on vuoden -74 alkuperäisiskarit ja tällä ajokaudella olen havainnut niissä epätasaisuutta ja pitkää pomppua varsinkin mutkassa heittoon ajaessa. Niissä oli muistaakseni 37% heitto iskaritestin mukaan, vaikka todellisuudessa toinen alkaa ihan oikeasti olla ns. “valmis”. Sainko niillä hylkyä? En. Vetosin kulkimen ikään.
Kitka+massaiskari-kombinaatiolle olen saanut iskaritestissä parhaat tulokset (=totuudenmukaisimmat), joten niille tuo iskaritestin aaltoliike sopinnee hyvin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]30.5.2016, 15:22 #227467Tulin juuri katsastuksesta. Museorynis ja – mehari katsastettu onnistuneesti.
Aseman iskaritesteri antoi kummallisen arvon vasemmalle (punainen tapittava linja) sekä etu- että taka-akselille.
Päätettiin vaihtaa toisen puolen testeriin ja kuinka ollakaan arvot muuttuivat ihan asiallisiksi. Iskaritesterikin on vain ihmisen tekemä tekninen laite ja itse asiassa vain työkalu katsastusinsinöörin päätöksenteon tueksi. 2cv:n pehmeä jousitus voi aiheuttaa testerille motiivikonfliktin… Trafi e ole asettanut iskarimittaukselle mitään hylkyarvoa, mutta valmistajan ohjeen mukaan alle 10 % tulos on “liian huono”.
30.5.2016, 15:26 #227470Miksiköhän tuohen edelliseen postaukseen tuli noin monta kuvaa, vaikka lisäsin mielestäni vain kaksi? Kun yritin kirjoittaa kuvatekstiä, mitään silminhavaittavaa ei ilmestynyt kirjoituskenttään, mutta silti tekstit näemmä kuitenkin menivät läpi…?
2.6.2016, 00:11 #227509Voisikohan vaikuttaa jos kapearaidevälisen kulkimen pyörät ei osukaan iskaripomputtimen ihan oikealle kohdalle, vaan jää reunalle?
2.6.2016, 09:11 #227526Uskoisin, että enemmän on kyse siitä aaltoliiketyypistä. Esim. nimismiehenkiharasta sätkän jousitus ei tykkää yhtään, joten ajatusasteella jos iskaritesti demoaa nimismiehenkiharan aaltoliikettä niin tuloksena on varmasti surkea tulos.
Tekniikan Maailmassa testasivat muistaakseni C5:n hydraulialustaa ja se ei uutenakaan antanut aina hyväksyttyä tulosta. Ts. jos testilaitteisto on suunniteltu yleisimmälle kierrejousiratkaisulle niin näköjään poikkeuksellisissa järjestelmissä tulos ei ole aina halutunlainen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B] -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.