Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Katkenneet pinnapultit
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
6.7.2005, 22:57 #122112
Nyt on (taas) hätä. Onnistuin katkaisemaan kolme (!) 7 mm:n pinnapulttia pakosarjoista. Nyt on ongelmanan miten saada ne katkenneet tyngät pois rikkomatta kannen alumiinikierteitä. Kysessähän on GS:n kone. Vielä en ole tehnyt muuta kuin uittanut CRC:ssä. Tyngistä on jäljellä n. 5 mm, joten jollakin työkalulla saa kyllä otteen, mutta en haluaisi enää riisua jäähdytyspetejä… Sitä on tullut tehtyä jo liikaakin. Että onko sellaista työkalua keksitty, ja onko jollakin sellainen?
Tallin jääkaapisssa on kylmää olutta loputtomiin, skumppaakin järjestyy, ja jos ei välitä näistä, muukin koravus on mahdollista. Pääasia että pultintyngät lähtee ja pian. Ajattelin nimittäin vielä keritä Hirsalaan ennen Suurta Matkaa.7.7.2005, 08:05 #133001Paras ja helpoin konsti on hitsata 8mm mutterit niihin tynkiin. Eli mutteri pultin tyngän päälle ja migillä reikä täyteen. Annetaan jäähtyä jonkin aikaa ja kierretään pultti pois. Lämpö edesauttaa jumittuneen kierteen irtoamista ja mutterista on helppo kiertää.
Tämä on myös hyvä tapa irrottaa jarruista pyöristyneet tai katkenneet ilmaruuvit.7.7.2005, 08:13 #133002Kaikki muut vaihtoehdot tuli eilisiltana mieleen, eikä niistä yksikään ollut noin yksinkertaisen nerokas. Kiitos vinkistä. Jos ei tätä ole niksi-nyytisissä, pitää se ehdottomasti lisätä uusintapainokseen.
Ja ei kun irrottelemaan. 😈7.7.2005, 17:09 #133003Tai toisena ottaa porakone käteen ja porata pinnapultin keskelle reikä jonka jälkeen siihen kierretään ulos kierto tappi eli vasemmanpuoleinen “jenga” jolloin juuttuneet pultit irtoaa. Vastakierretappeja saa työkalu liikkeistä Ainakin hämeenlinnassa saa!
7.7.2005, 20:34 #133004Ihan vinkkinä ruostepulttien irroitukseen, että noilla crc:n aineilla ei tee mitään jos vertaa Loc taitin vastaavaan. En ole kyseisen yrityksen myyntimies, mutta suosittelen kokeilemaan. (Loktaitti kirjoitetaan erilailla 😆 😳 )
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]8.7.2005, 06:34 #133005Siperian valopetroolia ja tippa öljyä niin tulee erinomaista ruosteenirroitusainetta.
Vanhanajan pahalta haisevaa (ilmeisesti moottoripetroolia?) valopetroolia on vain hankala löytää, mutta irroittaa paljon paremmin kuin crc ja tulee pidemmänpäälle halvaksi.
Lamppuöljy valopetrooli ei ole hyvää tähän tarkoitukseen.12.7.2005, 22:58 #133006Kävi niin, että yhden tyngän sain irti, yksi katkesi juuresta ja kaksi jäi irroittamatta. Onneksi oli varakannet (jotakin iloa siitäkin että rojua kertyy nurkkiin).
Tuohon vasenkätiseen jengaan en usko koska se kiilaa pultin entistä tiukempaan. Myöskään wurthin tappisetti (sellainen kovametallitappi jolle porataan tarkka reikä) ei toiminut (=katkesi). Noita petroolimömmöjä en kokeillut, CRC:tä sitä vastoin meni runsaasti. Eikä auttanut.
Tosimies tienaa nyt valinnanvaraisen palkkion (mieluiten SKOTTILAISTA) irroittamalla nuo tyngät, koska tarvitsen toiset varakannet.
Nyt on pakosarjat kiinni oikeaoppisella momentilla, kuparitahnalla ja hyvillä lukkoprikoilla (kiitokset sinne kymenlaaksoon päin). Lupaan itselleni irroitta ja kiinnittää nuo vähintään kerran vuodessa ettei ongelma toistu… Ja 7 mm helicoil tulee varmaan hankittua, koska tuota koneroplattavaa rittää tulevaisuudessakin. Että näin näiden pulttien kanssa.13.7.2005, 20:29 #133007Vie kansi moottorikoneistamoon tai muuhun asiantuntevaan pajaan ja sano että pistävät kuntoon. Todnäk poraavat (ei millään käsiporalla) tyngän pois, hitsaavat reiän tukkoon ja poraavat ja kierteittävät uuden reiän tarkalleen oikeaan kohtaan. Näin on minulle korjattu parikin kantta, joista pinnapultti on katkennut tai kierre mennyt tärviölle.
15.7.2005, 08:29 #133008Hei Allihuuppa
Tornion keskusvarastossa on pinnapultteja, joiden toisessa päässä M7 kierre ja toisessa M8…. eli katkennut porataan pois ja reikään tapilla M8 kierre, johon em tappi tungetaan ja lukitaan …… täl’tappaa Torniossa
hommia hoidetaan…Pt CitroMarc
15.8.2005, 19:21 #133009Heip !
Itse olen onnistunut irroittamaan seuraavasti katkenneita pultteja:
ruosteenirroitusmömmöä pultinjuureen.
Seuraavana päivänä kuumapuhaltimella tms tarpeeksi lämpöä
ja lukkopihdeillä pultinpätkä auki päin kiertäen pois.Mika Vee
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.