Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Katon käsittely

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123172

    rättärissäni on lakuperäinen 30 v vanha hyväkuntoinen ja vielä elastinen katto. kannattaisiko tai pitäisikö sitä käsitellä jotenkin että ei kovettuisi ?
    mikko

    #138741

    Kyllä muoville on olemassa elastisuutta palauttavia aineita; kannattaa kysyä kumialan liikkeestä.

    Muovilattiavaha on ollut mitä parhain käsittelyaine 2CV:n katolle ainakin sen pinnan pitämisessä uuden näköisenä. Elastisuuteenkin sillä saattaa olla vaikutusta. Meillä on eräässä sätkässä n. 20 vuotta kesät talvet käytössä ollut katto, joka on edelleen kirkkaan punainen ja elastinenkin, mutta kutistuminen on suurin ongelma. 30 v. kuullostaa jo maailmanennätykseltä.

    Eräällä ystävälläni alkoi parin vuoden ikäinen ja ihan uuden oloinen katto repeentyä pituussuunnassa sieltä täältä ilman järkevää syytä. Materiaali oli sitä alkuperäisen näköistä tummanharmaata muovia. Onko muilla vastaavaa kokemusta?

    #138742

    Uusissa katoissa on kamalasti laatueroja riippuen valmistajasta. Ensimmäinen asia mihin olen törmännyt uusissa katoissa niin liimataitos kabiinin sisältä katsoen alkaa “kuoriutua”. Joissakin katoissa on käytetty vanhoista katoista otettuja ruostuneita tukirakenteita, esim. katon etuosa joka tulee koria vasten/ kutosessa puolen katon saranaan kiinni..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #138743

    Meinasin kokeilla valjassaippuaa oman sätkän kattoon, ainakin hevosten silat kestää pehmeinä sillä mutta en tiedä miten tuon katon kanssa, jotain vinyyliä lienee?

    #138744

    Kolme-neljä vuotta vanha katto repesi kuin märkä paperi katonreunaliimauksien kohdalta. Liima oli tummanruskeeta ja se oli haperruttanut/kovettanut koko matkalta katon tukikankaan. Ei hyvä. Katon sisuskalut olivat onneksi uusia – reunojen kuminauhat venyi yli kaksikertaiseksi eli olivat aivan liian vetelät kiristääkseen mitään.
    Hintaakin oli “vain” 180 euroa.

    Ajattelin (taas) poiketa (taas) tuossa pressufirmassa kysäisemässä, että mitä maksaa rättärin katonlevyinen reunoista kaksinkerroin prässätty “kiitolinjapressu”.
    Luulen, että kestävyys hakkaa 2CV:n varaosakatot mennen tullen – toinen asia on rakennella etu- ja takaosa itse, mutta eiköhän sekin onnistu mallin mukaan. Suurin haaste on tuo ikkuna, vaan eihän sitäkään tarvi, kun on kaksi peiliä ulkopuolella sätkän.

    Kaipa tuon takaikkunan voisi korvata läpinäkyvällä pressulla, prässäten kiinni…

    Onko jollakin alkuperäismittoja katon koosta tai jopa paperille taivutettuna koko katon mittapiirrosta eli kaavaa. Ottaisin vastaan mielelläni, jos joltain löytyy. Itsellä kun ei ole alle 20 vuoden ikäisiä kattoja “avattavaksi” ja tuon ikäiset ovat jo kyllä mittansa muuttaneet.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.