Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle
- Tämä aihe sisältää 255 vastaukset, 67 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 16.1.2017 at 20:12 sitikkaporo toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.6.2007, 18:27 #123333
No voihan hele.. sanon minä. Elämäni ensimmäinen ajokieltotarra on nyt sitten saatu. Ja vieläpä kulkimella joka on vuodesta -89 asti mennyt huomautuksitta läpi joka ikinen kerta.
No hommahan meni näin, että asemalle lähtiessä kaikki paikat oli katsottu läpi tukivarsi-renkaanvaihto ja jarrupalaremontin jäljiltä. Ensin kaksi tuntia jonossa (!) ja sitten halliin. Sellainen merimiehen näköinen maanantaihirmu sieltä tietenkin sattui kohdalle. Hyppäys puikkoihin ja kamalaa veivausta, ei ne vaihteet oikein löytyneet ja kakkosella on tietenkin hyvä lähteä. Ensin iskaritestiä. Päänpyöritystä ja toinen insinööri paikalle. Erotin hallin melussa vain lauseen “Ei näitä voi verrata mihinkään tuloksiin, nää on ihan oma systeeminsä” Tässä vaiheessa huomaan, että pelkääjän puolen ajovalo ei enää pala. Niin huomaa insinöörikin. No jarrutesterille. Etujarrut ok, ei puoltoa. Sitten kiinnitän huomiota, että käsijarru jää testaamatta. Kuljin eteenpäin ja takapyörille testiä: Kamalaa runnomista ja sitten kurkistin avoimesta katosta sisään, inssi hapuilee käsijarrua johon huomautan, että kyllä se käsijarru vaikuttaa ihan etupyöriin. Inssi katsoo mulkoilevasti silmiin ja tokaisee, että jaaha mutta mistäpä saatais sulle takajarrut! Häh? “menee poljin lattiaan” Kurkistan taakse ja sieltähän se tip tip tip riemu löytyy. Totesin vain, että kiva kiva ja tarkistus jatkui. Runkoa katsomaan ja kyselyä “uskaltaako tästä kohdasta nostaa?” Eturipustusten tarkastelua ja ihmettelyä, väljyyttä ei löydy vaikka kuinka pähkii ja ravistelee. Konehuone, valmistenumero ja vilkut jäi tarkastamatta, pyyhkijät ja pissapoika oli hukassa ja pitkiäkään valoja ei saanut päälle.
Siinä sitten kirjoittelee lappuja ja lyö ajokieltotarran käteen. Kysyn, että kerkiänkö vielä hetken päästä uudestaan, jos korjaan sen tossa pihalla. Katsoo erittäin epäluuloisena ja murahtaa ” se on kuule toimiston väestä kiinni” Pihalle, työkalut esiin, jarrujuntturi irti, puristin jarruputken päätä vähän soikeaksi kiristin juntturin ja kokeilin. Tähän meni aikaa 5min. Jonottamaan toimistoon (puoli tuntia) ja selittämään “kerkiääkö vielä tänään, kun pitäis päästä kotiinkin tällä, korjasin vian tuossa pihassa, nopea juttu.” Ja viimeisen vuoron sain sekä 17e lisämaksun ja tunnin lisäodotusta pihassa.
Halliin uudestaan (toinen inssi) vaihteet hukassa (kaavio kyllä on mittarissa…) Hirveillä kierroksilla testeriin, rivaa, ei löydä renkaiden paikkoja, näytän suuntaa ja vihdoin testerissä. Jarrut toimii, ei puolla. Katsoo vikakohdan, valotkin toimii (liikautin kuuppaa pihassa, maavika 🙂 ) Leima paperiin ja taas on vuosi menoa edessä.
Sanonpa vaan, että tiinakin pitäis katsastaa ja jostain syystä en oo kyllä ihan vähän aikaan menossa. En ainakaan maanantaina.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]11.6.2007, 20:58 #139682Eikö siellä ole muuta katsastus paikkaa kun tuommonen hölmölä,, ei uskoisi, että vielä nykyään on noin huonoa palvelua missään.. Itse kävin pakun näyttään tänään yksityisellä asemalla tutulle porukalle,, täällä pitävät 2cv;tä kun kukkaa kämmenellä.. Itse istun kyytissä ja jos sattuu joku kesäloma tuuraaja paikalle niin vakituinen mies sannoo sille, että minä katon tuon Citikan.. Tänäänkin juteltiin tuosta harrastuksesta ja kyseli olenko menossa milloin kokoontumisiin ja muuta sellaista?? Odotus aika tiskillä korkeintaan 5 minuuttia ja katsastus 15 minuutin sisällä.. Koko tapahtumaan meni tänäänkin vaivaset puoli tuntia..
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂11.6.2007, 21:38 #139683Noh, tuossa torstaina PienemmänOllin kanssa ajeltiin etsimässä konttoria joka meidät vastaanottaa suvaitsisi. Tai siis ehtisi, oli joku ihmeen kesäinen kiiru monessa paikassa… Aloitettiin Tattarisuolta jossa tarjosivat perjantaille iltapäivään aikaa, siitä sit siirryttiin jonnekin jota muista en ja siellä ilmoittelivat ettei torstaina ehtisi enää… Oltiin kuitenkin puolilta päivin liikkeellä…
Kunnes viimein löydettiin kontori joka oli vailla asiakkaita. Sinne siis, hipit siistiytyneinä ettei meitä pahasti olemuksen takia sorsittaisi…
Homma alkoi aika jännästi. Kyselimme että onnistuisiko tällainen moottorinvaihdon muutoskatsastus. Kyselivät että ollaanko vaihdettu samanlaiseen kuin alkuperäinen, johon sanoimme että ei ihan, AKE:n muutosluvasta voi ihmetellä lisää… Ottivat silti käsittelyyn… Rohkeasti vain Olli katsastussetän kanssa ajelulle, jo rakennusta kiertäessä “setä sinisissä” manaili että “nämä muutoskatsastukset ovat niin vaikeita”… Itse jäin toisen setän kanssa papereita ihmettelemään. Tulihan siihen sitten kolmaskin setä ihmettelemään, aivan kuin eivät olisi Pakua ennen nähneet… Ja neljäskin, kun oli saanut jonkun savuttavan japanialaisen käännytettyä korjaamoa kohti…
Paku saatiin halliin sisälle, heti ekaksi tarkistettiin etuakselin painot, sitten etu- ja käsijarru, tästä jatkettiin taka-akselipainoilla ja takajarruilla. Sit pelti pystyyn, moottorin ihmettelyä, jarrulevyjen koon ihmettelyä, pelti kiinni, könyämistä sisään etsimään valmistenumeroa… Parhaillaan oli kolme sinistä setää tutkimassa valmistenumeroa, yhden ihmetellessä papereita… Välillä itsekin käytiin numeroa katselemassa, me näimme sen aivan selvästi, mutta sinipukuiset herrat eivät-ihmeen nopeasti numero muuttuu luettavasta huonosti luettavaan kuntoon alle vuorokaudessa..! Jotain kyseisen Pakun identiteettikriisistä puhuivat, mutta tästä selvittiin mainitsemalla ettei tehdas ole tämän ikäiseen numeroa lyönyt…
Ja sit nosturille. Paku ylös, varovaista ihmettelyä lampun kanssa, ei yhtään kopautusta mihinkään, pientä napinaa öljyvuodosta-lupasimme asian kyllä korjata ja mainittiin kyllä ettei tätä moottorimallia saa täysin tiiviiksi… Nosturia alaspäin jotta pääsee nostamaan tukivarsista etupyörät ylös (tässäkin neuvoa piti että miten sätkää etupäästä nostaa kannattaa), olkatapit välyksettömät, pakollinen ihmettely ohjauksen välyksistä ja sit lyhyt oppitunti ohjauksen rakenteesta ja sillä selvä..! Valot tarkistettiin, suuntausta ei, suurta ihmettelyä vilkun sijainnista ja vilkkujen määrästä-tässäkin taas “sulatti jään” maininta siitä että tehdas on nuo vilkut ja niiden määrän suuressa viisaudessaan päättänyt..!
Tästä sitten alkoikin hauskuus, jos suuresta stressistä ja jännityksestä tykkää. Koko tämän ajan papereita tutkinut setä sanoi että “pojat voikin lähteä kotiin”, jolloin tietenkin kysyimme että mites tämä tästä etenee, vastaus oli että Paku on teknisesti täysin tieliikennelain edellyttämässä kunnossa, mutta paperitöissä menee vielä piiiiitkäääään… Lupasivat soitella kun jotain selviää…
Ja soittivatkin, vieläpä samaisen torstain aikana. Pyysivät lisää papereita näytille. Ja mehän niitä sinne viemään, niitä jättäessämme Olli toteaa että “eikö ne yli 30 AKElle lähetettyä lappua riitä”, johon vastaus on ettei tämä tänään selviä, palataan huomenna asiaan…
No, perjantai tuli, älytön puhelun odotus… Eihän sitä toimettomana olla osaa, minä huolsin Xm:ää ja Olli rakensi “riittävän” tehokkaan “taskulampun” jota HelluRallissa sitten ihmeteltiinkin… Ja viimein puhelu tuleekin, komentona että Paku pitää vielä näytille saada. Oman lisäjännityksen tähän tekee se että “puuhakilvistä” loppui ajoaika torstaina… Mutta ei auta, sinne se viedä pitää. Mitata piti kaikki ulkomitat (vaikka ne papereissa lukikin), se “huonosti” näkyvä valmistenumero varmistaa piti (nyt se yksi numero näkyikin), moneen kertaan vannotusta että “kai te pojat tiedätte ettei tuohon enää oikein saa osia vaihtaa, rajoilla mentiin nytkin”, maininta että kantavuus kovin heikoksi jää sekä lopulta paperit kouraan ja komento kohti tiskiä jotta tämän rekisteröidä voi ja kilvet vastaanottaa..!
Ja mitä maksoi? Vähän reilun satasen, sen kyllä ansaitsivat kun työllistimme yhden hemmon varmaan kymmeneksi tunniksi, toisen pariksi sekä ne pari muuta joksikin aikaa. Ja jännittikö..? Oikein kun yritti miettiä että mihin tätä tunnetta verrata voi, niin mieleen tuli ekat treffit, eikä nekään jännittäneet ihan näin paljoa… Kannattiko? Tottakai, kyllä mieli keveni kun sai ne laput päihin ja todistuksen ettemme turhaan viime kesänä rehkineet…
11.6.2007, 21:45 #139684noinhan se meni…
Kiitoksia taas kerran Jasulle.ps. en viitsinyt vastata puheluun kun kaikki muut täällä nukkuu..
-Olli
11.6.2007, 22:02 #139685Näin vähän arvelinkin, ajattelin vain kysäistä asiaan liittyvää mut ei kovin merkittävää… Parempi antaa nukkujille nukkurauha..!
Mut se lamppu, tosi Citroen-harrastajan tuikku. Tässäpä yksi kuvatus aiheesta..:
Yritettiin yöllä testata valon kantavuutta, mut lampi pieneksi jäi. Vastarannalle asti jaksoi valokantaa… Pitäisi sellaisen pari kilometriä olla valon kantama..!
12.6.2007, 04:02 #139686Tulkee Joensuuhun katsastamaan kulkimet. Tulliportinkadun K1:sellä ovat meitä hyvin palvelleet ja osaavat olla ymmärtäväisiä kulkimille.
http://www.hulifer.net/joensuu/Jaos_K1_270407/Jaos_K1_270407.html
8)12.6.2007, 12:05 #139687Onhan niitä toimistoja täällä vaikka kuinka, mutta veli on tuolla katsastanut omaansa ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Siispä siksi tuonne jälleen suuntasin. Taidanpa testata Espoon porvarikatsastusasemia seuraavaksi. (Edellinen siis Helsingin puolella.)
Mutta on nuo superijutut aina niin hauskoja, antaisivat vaan perhana rakennella ihan rauhassa ja löisivät leimaa paperiin ihan hissukseen, kyllä me noi vehkeet tunnetaan 😀 Enemmän mä oisin huolissaan dexteritojotista joita viritetään, nehän siellä kolaritilastojen kärkipäässäkin huitoo.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.6.2007, 14:42 #139688Jahas , on pojilla ollut mielenkiintoista. Saas nähdä miten meidän duudsonin käy. Alkaa jo olla perhosia vatsassa kun miettii mitä on tulossa. Tuikku näyttää olevan Led laatua parhaimmillaa. t usi 😕 8)
12.6.2007, 20:08 #139689@Usi wrote:
Jahas , on pojilla ollut mielenkiintoista.
Olihan tuossa vääntämistä, mielenkiintoista se ollut ei. Mieluummin olisi ollut ilman tuota turhaa vääntöä, sillä papereissa oli kyllä kerrottu kaikki tarvittava jotka AKElle lähteneet olivat…
@Usi wrote:Alkaa jo olla perhosia vatsassa kun miettii mitä on tulossa.
Teillä ei ymmärtääkseni pitäisi olla tuleman ollenkaan tällaisia juttuja eteen, kyseessä on “vain” korin ja rungon muutos. Muutosprosentit jäänevät paljonkin vähäisemmiksi eikä “identiteettikriisiä” tiedossa olla pitäisi..?
Kyllä tuon väännön jälkeen taas tuntuu siltä että tekisi mieli unohtaa koko katsastukset ja muutkin pykälät ja ajaa vain sellaisella mikä hyvältä tuntuu… Mutta taitaisi sekin mennä lopulta kovin hankalaksi… 🙄
12.6.2007, 20:11 #139690Niinpä. Taas pyörii ajatuksia mielessä monia. Olisi se Ami 8n runko ja 60n koppa…
15.5.2008, 16:36 #139691Kevään merkit siinäkin mielessä ilmassa, että oli jälleen katsastuksen aika! VOi jehna sanon minä. Herkistelin kotipihassa takakengät ja tarkastin, että molemmat eturenkaat lukittuu käsijarrusta. Lähdin ajamaan konttoria kohti (viimeinen päivä katsastaa huomenna 16.5.08 ) ja pysähdyin venesatamaan jarrukoetta varten ennen konttorille menoa. Siinä hiekalla polkasin kunnolla jarruja ja soran rapinan seasta kuului iso kolaus. Kuljin pysähtyy, pöly laskeutuu, käy tyhjäkäyntiä…mutta *klonk klonk klonk* pakoputki hakkaa koria vasten tyhjäkäynnin tahtiin. Mietin siinä hetken, että mitähän veetä nyt. (ja mistä minua rangaistaan, miksi aina katsastaessa, miksi tänään, jne 😀 ) Lähdin kuitenkin ajamaan edelleen kohti konttoria, mutta kolina oli sen verran sietämätöntä, että ajattelin, etten tuosta selviäisi puhumalla. Ajoin tyhjälle parkkialueelle ja avasin konepellin: Vaihteisto pompannut takakiinnikkeestä ylös! Ja vain kuskin puolelta! Prikka vielä valahtanut ilkeästi väliin.
Tunkkasin siinä sitten konetta ylös ja sain prikan välistä ja laskin loodan takaisin paikalleen. (Jep, tunkkasin koneen alta, parkkipaikalla–> pieni hallitunkki on se kaikista paras vakiotunkki mukana!) Kiristys ja kamat kasaan. Kohti konttoria…puoli tuntia ennen kiinni menoa.
Sain ajan vielä tälle päivälle. Ihanat 49€, jälleen 5e enemmän kuin vuosi sitten, NAM NAM! Nuori inssi tulee ajamaan. Etupää jousitustesti (kitkat+massat) vas. 13% ja oik. 22%, takapää (putket) 30% 20%…hmm, mielestäni nämä olisi saanut olla hieman enemmän 😀 Jarrut ok. Kolme inssiä syynäsi kuljinta altapäin! Yksi totesi: “hei tässähän ei ole massoja takana”… Toinen “Valmistenumero ei ole siellä missä se normaalisti on” Siitä olin ihmeissäni oikeasti, koska moniko foorumilainen tietää vakiokäytännön sätkän valmistenumeroiden lyömiselle -60 ja -70 luvulla 😀 ? Yksi ravisteli olkatappeja ja sanoi toiselle, että tules kokeileen. Toinen tuli ja sanoi “no ni tässä on kerrankin tiukat olkatapit, että nyt tiedät että tämmöiset ne pitää olla eikä sellaiset hehtaariliikkeiset niinku joskus oli” Tästäkin olin hieman ihmeissäni koska 30tkm lähestyy noille tapeille, eikä ne mielestäni aivan 100% tiukat ole… N. 10min syynäämisen jälkeen pääkatsastaja luovutti takapään kohdalla ja sanoi “noniin, ihan hyvä se on” ja lähti hakemaan papereita. Hyväksytty seuraavalla korjauskehoituksella: “Seisontajarrun liikematka yli 3/4 kokonaisliikevarasta” ja pidosta sanoi “voisi pitää hieman paremminkin, jos vähän ruuvaat sitä kireämmäksi?” Ihme homma, kun ei se vipu kuitenkaan syliin asti tule ja molemmat puolet piti tasan saman verran (0.5kN)…. Jostain piti huomauttaa? 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]15.5.2008, 20:32 #139692Olikos siinä mainostamallani asemalla? Huono homma, nyt ne tietää minkälaiset olkatappien pitää olla… 😀
15.5.2008, 20:50 #139693Mielivaltaisen oloista toimintaa, sellaista perinteistä katsastustoimintaa josta piti olla jo eroon päästy vuosia sitten..!
@Akaile wrote:
Hyväksytty seuraavalla korjauskehoituksella: “Seisontajarrun liikematka yli 3/4 kokonaisliikevarasta”
Perustuiko tämä johonkin oikeaan mittaukseen vai pelkästään karsastajan “mutu-tuntumaan”..? Mielestäni en ole koskaan nähnyt käsijarruvivun ilmoitettua kokonaisliikevaraa, eikä se liikevara vielä mihinkään lopu vaikka lukituslaitteen hammastus loppuisikin…
Ja että taas noussut hinta, ilmeisesti mikään ei ulkomaisille omistajille riitä. Ystäväni, joka oli perustamassa tätä sittemmin espanjalaisille myytyä yksityistä katsastusketjua, mainitsi että koko ajan espanjalaisomistajat valittavat että lisää pitäisi saada tuottoa. Jotain pientä alennusjuttua oli ehdottanut nykyomistajille että saisivat lisää asiakkaita, ei käynyt koska se kaikki olisi pois tuloksesta…
16.5.2008, 08:25 #139694😳 mutuahan se. Tuossa kulkimessa ei todellakaan nouse korkealle kahva verrattuna muihin perheen kulkimiin 😀 mutta onhan se tietty enemmän kuin tojjootassa keskimäärin. Tosiaan, kyseessä oli eriasema kuin vuosi sitten…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]21.5.2008, 09:11 #139695Haa, Paku katsastettu, 46 eur ja ilman moitteita. Kyllä kelpaa taas ajella!!! 😆
Ja sinänsä hauskaa, että samalla tunnuksella BG-452 löytyy myös Tunturi mopo sekä Honda vai oliko se nyt Yamaha moottoripyörä. 🙄 😆 😆 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.