Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle

Esillä 15 viestiä, 181 - 195 (kaikkiaan 256)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #139861

    Tiina katsastettu tänään arvosanalla erittäin hyvä. Seuraava tarkistus 31.12.2013 mennessä. Äänimerkkiä testasessaan äijä painoi punaista starttinappulaa auton ollessa käynnissä…sen verran parkaisi jotta luuli sitä töötäksi, en ilennyt neuvoa.

    #139862

    Nyt oli kyllä ä niin veikeä katsastus, että jaan riemun kanssanne. Käväisin lauantaina katsastamassa talvikulkimen. Sattui sitten konttorin märkäkorva inssiksi. Ei ollut ikinä edes istunut kyydissä saatikka katsastanut sätkää. Pikaisen hallintalaitteiden läpikäynnin jälkeen inssi löysi kun löysikin ykkösvaihteen. Meinasi tyssätä alkumetreille kun takajarruissa oli 60 prossan ero. Ei siis ollenkaan hyvä. Nosturille ei edes uskaltanut ajaa, vaan työnsi sätkän kohdilleen. Yritin olla avulias, ja ehdotin että josko minä ajaisin. Ei apu kelvannut. Kysyin että voisinko kiristää heikomminn ottaneen takajarrun samalla kun inssi tsekkaa etupään nosturilla. Sopi oikein hyvin, ja niin sitten vedin niin kireälle kun kehtasin. Vasenta etupörää ravistellessa inssin otsaan ilmestyi ryppyjä, ja mietin että mitenkä kun pääsee oikealle puolelle jossa oikeasti on vähän klappia. Kaverin ilme oli sellainen että juuri pillahtaa itkuun, mutta itkua ei tullut, vaan parahti kolleegansa nimen. Kolleega joka on ennekin kulkimia katsastanut otti tukevan otteen pyörästä, heilutteli niin että kolina kävi ja totesi että “näissä on aina ihan h*lvetimoinset välykset” ja “tämä on ihan hyvä”. Toisella dynamometrikierroksella saatiin kun saatiinkin nippa nappa hyväksyttävä tulos 😀 .

    Ai niin, kysäisipä vielä lopuksi että mitenkäs tuo puhallin. Kehotin nostamaan kierroksia, ja nauttimaan lehmänhenkäyksestä. Leima tuli.

    #139863

    Sinisen leimattu ok merkinnällä..oli ensimmäinen inssi joka koputteli etutukivarret.

    #139864

    Taisit olla tunnettu? 😆

    #139865

    @kari80 wrote:

    Tiina katsastettu tänään arvosanalla erittäin hyvä.

    Pääsikö omin avuin ulos. Hilman katsastuksessa olen molemmilla kerroilla päässyt kysymään “Haluatteko mahdollisesti että kerron kuinka tästä ajoneuvosta pääsee ulos” 😀

    #139866

    A malli katsastettu tänään. Hyvin huomasi, että jarrut toimivat Ranskan maailmankokous reissun jälkeen todella hyvin, kun nyt oli tippunut jarruvoimat puoleen. Saattaa asiaan vaikuttaa myös rengas valinta, kun viimeksi oli Michelin ja nyt Nokialaiset. Alkoi siinä Insinöörikin muistelemaan kahden ja puolen vuoden takaista rekisteröintikatsastustakin. Dynolle ajaessa jopa kysyi kokeillaanko iskari? Sanoin vaan et tee mitä haluat. Koko katsastuksen olen kumminkin maksanut.

    #139867

    Hissun Kissu katsastettu tänään – ajoin koneen kuumaksi ja pistin lämmöt sisällä täysille. Sisälämpötila +35 astetta, kun katsastusmies alkoi etsiä pakkia – itse olin tuolloin viereisessä autoliikkeessä. Jäin suustani kiinni vanhan 2cv-harrastajan kanssa ja unohdin tiinan katsastushallin nosturille > paikan päälle mennessäni kysyi herra katsastusinsinööri, että “onko tämä sun?” Myönsin olevan. Perään tuli toinen kysymys “ajatko tällä ihan oikeasti vapaaehtoisesti?” Myönsin taas. Koputtelua ja reiänetsintään > ei löytynyt. Etupään ylösnostoa suunnitellessa kysyi hän “Mistä tätä voi nostaa?” Osoitin hänelle akselin kiinnityspulttien kohtaa, mutta hän ymmärsi, että jousivarpojen kiinnityskohdasta > sätkä ylös, renkaat pysyi maassa, sätkä alas, lisää tavaraa väliin ja renkaat pysyi maassa. Sanoin, että tarvitsee vielä kymmenen viisitoista senttiä lisää, että irtoaa maasta. Ei löytynyt.

    Leima tuli. Etupään akselin iskunvaimennus ero oli prosenteissa 95 ja takana 67, lukemat oli aivan naurettavat 2-37 välillä. Edessä kitkat, takana putket. Jarrujen prossat alle 13 joka pari. Asiallista touhua kaikin puolin.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139868

    @2cvjimmi wrote:

    Etupään akselin iskunvaimennus ero oli prosenteissa 95 ja takana 67, lukemat oli aivan naurettavat 2-37 välillä. Edessä kitkat, takana putket.

    Rengaspaineet tasan ja omistaja apparin penkille vastapainoksi niin pitäisi eron olla melko pieni, tosin jos toinen lukema on 2 niin toisen ollessa 4 on ero jo 100%. Satakiloinen katsastussetä yksinään pienessä kulkimessa saattaa testerin niin hämilleen että tulokset on mitä on.

    #139869

    Tuossapa oli hyvä vinkki RPekalta..olen kyllä ollut monesti kyydissä hoitamassa vaihteet ja Tiinassa oven avauksen… 😀

    #139870

    Ja rengaspaineiden alentaminen yleensä parantaa tuloksia iskaritestissä, olen tämän oppinut katsastushenkilön suustaan sammakoimana…

    #139871

    Tarkennuksena vielä > etuakseliarvot 2 ja 37 (ero 95%) > en tiedä mistä tuo prosenttiluku tulee, mutta noin tuossa lapussa lukee…

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139872

    2 on tuon verran kai prosenteina 37:stä.

    #139873

    @Isoo-Jukka wrote:

    2 on tuon verran kai prosenteina 37:stä.

    Jep. Tai siis 2 on 5% 37:stä, jolloin ero on 95%. Ja se mistä 2 ja 37 tulee ,käsittääkseni siitä, että synnytetystä aaltoliikkeestä absorboituu 2% toisesta ja 37% toisesta renkaasta iskunvaimmennukseen. Viimeisimmässä omassa katsastuksessani tulos oli huono ja sen seurauksena katsuri muutti kertaalleen pyörän sijaintia. Tulos ei juuri parantunut, mutta osoitti, että huonolla sijoittelullakin saattaa pilata katsastuksen, kun kiireellä tehdään hommia. Omassa tapauksessa kyseessä on reilu asema, eikä tuolle iskaritestille anneta hylkäävää painoarvoa rättäreiden osalta.

    Se miksi tuota eroa ei saisi olla paljon eri pyörien välillä johtuu jarrutusmatkoista ja ääritilanteista. Esimerkiksi töyssyisessä mutkassa, jossa toinen rengas käyttäytyy normaalisti ja toinen pomppii miten sattuu niin äkkijarrutustilanteessa pito on epätasainen ja auton yllätyskäyttäytyminen lisääntyy entisestään. Ts. kaikkea jarruvoimaa ei saada tiehen asti, kun rengas viipyy joustomatkoillaan liian pitkään. Siispä näissä rättärisissien tapauksissa suosittelen oman harkintakyvyn käyttöä. Jos nyt näyttää siltä, että joku putki-iskari selvästi on vuotanut öljyt pihalle ja käsitestauksessa löysääkin tuntuu niin kannattaa se vaihtaa ihan oman henkikullan vuoksi, eikä pelkästään katsastuksen iskaritestiä peläten. Laitteena iskaritesterin toimivuus on mitä sattuu rättäreiden kohdalla, mutta kyllä se jotain suuntaviivoja antaa.

    Kitkaiskareitakin pitäisi kiristää säännöllisesti. Keulasta kovasti pomputtaen irrottamisen jälkeen n. 1.5 heilahdusta tapahtuu kiristellyillä kitkoilla ja liikkeen pitää olla tasaista molemmin puolin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139874

    Kitkat menossa huoltoon tai vaihtoon… jossakin välissä. 😳

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #139875

    37e ja arvosanat erittäin hyvä..punainen-77.. 😀 😀

Esillä 15 viestiä, 181 - 195 (kaikkiaan 256)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.