Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle

Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 256)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #139906

    Terve kaikille tasapuolisesti.
    Pohjustan tulevaa rekisteröintikatsastusta jo näin etukäteen…
    Tuon siis tuotapikaa sen -56 Azulin ruotsista ja se on siellä rekisteröity kahdelle henkilölle pakettiautoksi.
    tuolla hy-rin kahvittelussa sain jälleen kerran arvokasta vinkkiä vanhemmilta kiltalaisilta että ei ole paha homma saada se suomessa rekisteröityä alkuperäiseksi neljän hlön henkilöautoksi. onko kellään kokemusta tarvitsiko olla penkkiä mukana(mulla ei sellaista ole eikä autossa tule) jne.? kaikki kokemus tässä on minulle avuksi joten kertoilkaa mitä kokemuksia/tietoa teillä on katsastuksista maahantuonnin yhteydessä.
    saa soittaakin kaikkina päivinä 8-20 välillä 😉
    T Juha
    o 4 o o 639 7 6 5
    juha(piste)jokine(ättien ättä)luukku.com

    #139907

    @BT67 wrote:

    sain jälleen kerran arvokasta vinkkiä vanhemmilta kiltalaisilta että ei ole paha homma saada se suomessa rekisteröityä alkuperäiseksi neljän hlön henkilöautoksi.

    Mulla ainakin Ranskasta tuodun AZUn rekisteröintikatsastuksen yhteydessä inssi kysyi, tuleeko tästä paketti- vai henkilöauto? Molemmat vaihtoehdot löytyivät tyypityksistä, joten valinta oli vapaa.

    Uskoisin, että takapenkki olisi hyvä olla mukana jos neljä paikkaa laitteelle haluaa.

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #139908

    Näin minäkin asian luulen olevan mutta kuulin menneen yhden ihan penkin unohduksellakin 😀
    siitä kysymys seuraava että onko jollain penkkiä lainata katsastukseen tai vinkkiä penkin tekoon ja tarviiko sen olla kuinka kiinteä näissä vankoissa vehkeissä :mrgreen: mulla olisi yksi nelkun etupenkin runko ja muita tarpeita joten jossen muuta siihen mennessä(kun leima on)tiedä niin rakentelen tyyliin rälläkkä koppa kaljaa ja visioita penkin sinne leimalle…

    #139909

    Minulta saat lainaksi pakuun sopivan takapenkin.

    #139910

    Loistavaa 😀 tämä on hienoa toimintaa kertakaikkiaan ei voi muuta sanoa.
    Pistän Masa sulle yv:tä jotta saadaan yhteystiedot vaihdella mutta asialla ei kiire vielä kun eilen auto hylättiin Ruotsissa juuri syynä vas etujarru ja jos oikein ymmärsin niin samanpuolen etuvilkku..menee siis varmasti ensi viikon lopulle kotiuttaa hän ja sitten suunnitella katsastuksia yms. Täällä

    #139911

    Naama punaisena menin k1-asemalle nelkun kanssa, katsuri otti kotelosta paperit ja sanoi että sellainen sitikka, kysyin “että saatko sen liikkeelle”, vastasi että 10v sitten ajanut pätkän, 3n kuukauden kokemuksellani verestin muistiansa vaihteista ym.
    Jarrudynossa viipyi viitisen minuuttia, iskareita ei testannut, sanoi ettei viitsinyt 😛 ).
    Kun tuli nosturille ajohetki, toinen katsuri viittoo että pysähdy, juuri ja juuri mahtui renkaat koko leveydeltään nosturiin.

    Etupäätä katseli ja kysyi että mistäs tän voi nostaa ylös, tukivarsista sanoin, kuten olen täältä lukenut 😉
    Heilutteli renkaita ja kolinaahan tuo piti, joka tuli vetareiden booreista. Sitten meni takapäähän ja katseli aikansa, kunnes pyysi toisen katsurin katsomaan, ajattelin että mitäs nyt 😳 Hän vain pyysi toiselta neuvoa mitä täältä pitäisi katsoa, toinen vastasi että on 2 rättäriä katsastanut joskus ajat sitten, eikä noista jousista/iskareista mitään ketään ymmärrä.
    Elikkäs 16kk leima tuli, etujarrujen prosentin sai 25%iin, kun muutaman minuutin jurnutti, ja olkatapista myös löysi pienen välyksen.

    Elikkäs varmaan tuollainen perinteinen katsastus 2cv’tä tuntemattomien katsurien toimesta :mrgreen:

    #139912

    Olipa tänään harvinaisen erilainen katsastustapahtuma, josta tuli sitten saatua pienestä pohjan pehmeästä paikasta uudelleentapaamiseen kehoitus. Kuukausi aikaa paikata kontin reunalta kyseinen kohta. Tarkastuskorttiin ei tosin paikkaa tarkemmin merkannut, enkä sitä itse myöskään havainnut kun oli hektinen juttuhetki Trafin tarkastajan kanssa…

    Sattui siis niin että paikalla oli Trafin valvojat tekemässä tarkastusta liittyen katsastuspaikkaan. Mainitsivat toki tästä ilmoittautuessa, jos olisi ollut jotenkin kyseenalainen laitos sillä kertaa käytössä, niin aika helppo ratkaisu olisi ollut siirtää käyntiä toiselle päivälle…

    Ihmettelivät kyllä jarruvoimia, että miten voi noin kevysessä laitteessa olla niinkin isoja lukemia. Ja tasaisia vieläpä. Valot kaikkinensa toimi kuten pitikin, ohjauksessa ei ilmeisesti isompia väljyyksiä havaittu, kun niitä ihmetteli kaksi katsastusmiestä Trafin ukon vieressä valvoessa. Pakko on noiden osien olla nyt hyviä…

    Juteltiin sitten katsastuksen loppuaika Trafin hemmon kanssa, kysymyksiä tuli esitettyä mm. Supereihin liittyen, niiden kokonaispainon muuttamisen mahdottomuuteen vaikka muutosluvat vaativatkin isommalla kantavuudella olevat akselistot. Yritti kovin selittää että vaikka akselipainot olisikin yhteenlaskettuna enemmän kuin kokonaispaino, ei kokonaispainoa silti voida muuttaa. Väitti vieläpä ymmärtävänsä tämän epäkohdan, kertoi myös että ainoa tapa muuttaa auton kokonaispainoa on hankkia joko valmistajalta tai maahantuojalta todistus jossa kerrotaan kyseiseen malliin hyväksytyn isommat painot kuin mitä otteessa on..! Siis se, että lupaehdoissa vaaditaan kaikki pyöränripustuksen osat AmiSuperista, ei ole riittävä tae sille että 2CV:n tai Dyanen kantavuuksia/kokonaispainoja voisi muuttaa AmiSuperin kanssa vastaaviksi…

    Sanoi ymmärtävänsä näkemäni epäkohdan, mutta yritti ilmeisesti mielialaani aiheeseen liittyen kohentaa mainitsemalla että mm. Bemarin tehdas on ottanut kannan ettei sieltä saa mitään suosituksia tällaisiin liittyen, maininnalla “meillä valmistetaan jo valmiiksi tehokkaitakin malleja”. No, ei tuollainen mitenkään sitä paranna ettei meidän harrastamaan laitteeseen välttämättä helpolla todistuksia löyty, että toisenmerkkisellä tiedetään olevan asian valmiiksi vaikeaa…

    Toisaalta oli aika jännä kaveri, mitään ei suoraan mihinkään myöntänyt, oli ainakin kuuntelevinaan hyvin sekä tuntui jossain määrin tekniikastakin ymmärtävän. Eikä sentään suoraan tyrmännyt näiden virittämistäkään… Tarkemmille kysymyksille sitten neuvoi osoitteen, tekniikka@trafi.fi jota on joskus aiemminkin tullut jo häirittyä, heillä kun on virkavelvoite vastata sieltä kansalaisen esittämiin kysymyksiin…

    No, omat askareet jatkuu kadonneen pellin metsästyksellä, jännä mennä etsimään minkä paikan väitti pehmenneeksi. Saattoin kyllä olla senkin takia mainittu, kun katsastusta seurannut Trafin tarkkailija kysyi että “et kai leimaa antanu”… 🙄

    #139913


    Eilen näin


    ja tänään sit tulos.

    Taas ensi syksyyn asti lupa tieliikenteeseen…

    #139914

    Läpi meni tänään 21.5.2015, ensimmäisellä, ilman moitteita 😀
    Seuraava katsastus 30.4.2015-31.8.2015 välisenä aikana. Tilasin vuosikatsastuksen ensi viikon torstaille, niin päästömittaus (vm. -80 kuljin) ei ehdi vanheta.
    Prkl, kun olisin tiennyt, niin olisin vienyt konttorille vasta ensi viikolla. Vuosikatsastus on tehtävä ko. välillä ja kuljin oli ollut seisonnassa viime vuoden. Aivan järjetöntä!

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #139915

    Olen joskus yrittänyt Trafin päättäjillekin syöttää ehdotusta, että katsastuksen pitäisi olla aina voimassa vähintään vuoden eteenpäin katsastushetkestä. Silloin ei vaikuttaisi sattunanvaraiset kiinteät katsastusajat esim. kesäautoihin niin ikävästi. Ja saisi rahoilleenkin täyden vastineen.

    Nykyiset tietojärjestelmät antaisivat tähän kyllä mahdollisuuden ja esim. poliisilla on aina muutenkin koneeltaan nähtävissä kulkuneuvon katsastuksen tila. Toki auton omistajankin pitäisi olla enemmän kuusalla asiasta ja katsoa mitä otteeseen on seuraavan katsastuksen osalta merkitty.

    #139916

    Niin pitäisikin, mutta rekisteriotetta katsoessani ei tullut mieleenikään, että näin voisi käydä. Eikä ole aiemmin käynytkään. On sitä ennenkin otettu auto vapuksi ajoon katsastuksen kautta ja ajettu seuraavakin kesä.
    Ehkä mulla on liikaa ajoneuvoja 😯

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #139917

    Uusi ennätystulos saatu iskaritesteristä. Etujousituksen tulos kummallakin puolella tasan nolla. 😯 Siitä huolimatta keinuu ajossa ihan mukavasti ja leimakin tuli. Takapäästä iskaritesteri sanoi 13 ja 20.

    #139918

    Noniin, tuli sitten Sinikka katsastettua:
    Kun on 6:n viimeisenä numerona, muistin yhtäkkiä että katsastus menee umpeen elokuun viimeisenä päivänä (rekisterikortti kotona, jossakin…löytyi kuitenkin).Sain sitten ajan varattua, lähdin hyvissä ajoin, kun piti saada kone lämpimäksi (vm -78, joten pakokaasutesti piti myös ottaa).
    Olin kyllä valmistautunut katsastukseen: Edellisellä viikolla käynyt työmaan jarrudynolla=> kiitettävän tasaista otti sekä etu- että takarummut, käsijarru vähän epätasaisesti, mutta en viitsinyt yrittää fiksata, erohan saa olla 70%. Vaihdoin öjyt (tästä kokemusta työmaan venäläiskaluston mukaisesti: kun kone saa uudet öjyt (eli bensanrippeet poistuu öjystä), hiilivedyt pienenee mukavasti ( pakokaasutestin mukaan HC:t 55, sallittu 1000). Öljysuodatinta EN saanut vaihettua, pitää joko ottaa etulokasuoja irti, tai ostaa kolmihaarainen öjlynsuodatinavain (ei mahdu perinteinen remmiavain). Valokorkeudenkin säädin.
    Mitä EN ollut valmistautunut, että bensakin voi loppua pari kilometriä ennen katsastuskonttoria…Rullasin viimeiset metrit taajamakyltin taakse, nostin konepellin. meni n 30 sekunttia, ja ensimmäinen jätkä tuli tarjoamaan apua. Kiitin kovasti, ja sanoin että bensa oli loppu. Soneran verkkokin oli pimeänä, joten soitto katsastukseen ei onnistunut. Onneksi oli työpuhelin mukana, joten kolleega soitti konttorille. Eihän se muistanut minun rekkaria, enkä älynnyt sitä kertoa. Kollega kuitenkin sai kerrottua “joku rättäri piti katsastaa tänään”. Ruotsinkielisellä paikkakunnalla tuo rättärisana, niinkun koko autokin on vähän harvinaisempi. Tästäkin sitten selvittiin.
    Emäntä toi bensat, Sinikka yskäisi pari kertaa, ja lähti käyntiin. Lähdin sitten kohti katsastusta.
    Sain heti ajan, eli ajoin ns kylmiltään sisään. Katsastusmies katsoin autoa kun nousin siitä, tarjosin tulla mukaan katsastuksen ajaksi, pyyntö hyväksyttiin ilomielin. “Oletko ennen katsastanut tälläista” kysyin. Katsuri “Tuttu peli, toisin ei ole tullut vähään aikaan vastaan”. Siinä vaiheessa, kun hän etsi vaihdekeppiä lattiasta, aavistin, että tästä ei hyvää seuraa. “Ai tässä mallissa on tuo sateenvarjovakeppi”. Näytin sitten missä ykkönen oli. Hän kokeili etujarruja, ja ajoi eteenpäin. sainoi sitten, että käsijarru löytyy etuakselin puolelta. Kokeili käsijarrua, ja takajarrua. Ajon kierroksen pihalla hysteerisesti nauraen. Hallin puolella totesi, “tämä on niin vanha, ettei pakokaasutestiä tarvitse tehdä. “Kyllä se pitää tehdä” sanoin, vuosimallihan on 1978. “Tehdään sitten”
    Nosturilla todettiin sitten yhdessä, että olkatapien pystyklappi oli miltei 3 mm. “Eihän näillä ajeta niin paljon, joten on tämä hyväksytty”.
    Uutta korttia odotellessa sanoin jotain katsurin työstä, hän totesi nauraen “mukavaa, kun ei ollut normiCorolla”.
    Kaiken puolin varsin mielyttävä kokemus (tämähän on minun ensimmäinen sätkä, ja ensimmäinen katsastus). Ei kokeiltu iskunvaimentimia, ei valojen suuntausta, ei pyyhkijöitä, ei kusipoikaa.

    #139919


    Tällä kertaa näin, pikkuhuomautuksella (vallan aiheellinen) taas vuosi lisää ajoaikaa…

    Erittäin lämminhenkinen tapahtuma kaikkinensa, mukavia jutellen harrasteajoneuvoista. Ja kun pääasiat eli valot, jarrut yms muutenkin teknisesti kunnossa, niin se kummasti helpottaa asioita. Ulkonäöstä sit joku toinen kerta, niin katsastuskohteen kuin kuskinkin…

    #221842

    Ihan kiva loulujahla: SensuElli katsastettu tänään vuodeksi eteenpäin. Tosin poikkean näyttämään sitä kyllä katsastussedälle jo keväällä, kun suostuivat vaihtamaan joulukuun lopun katsastusajan toukokuun lopulle. Oli jotenkin mahdollista, kun ensirekisteröintipäivä oli toukokuussa ja se näkyi heidän koneeltaan. Meni oikein palvelun puolelle tällä(kin) kertaa tuo katsastus 😊. Joulua kaikille.

Esillä 15 viestiä, 226 - 240 (kaikkiaan 256)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.