Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle
- Tämä aihe sisältää 255 vastaukset, 67 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 16.1.2017 at 20:12 sitikkaporo toimesta.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
14.3.2016, 15:44 #225537
Jurppi taas katsastuksessa, kun sain liikennekäytöstä poistetulle kulkimelleni vain lyhyen leiman, vaikka hinta oli kyllä vuosikatsastuksen mukainen. Laitoin taas palautetta Trafiin.
—–
Olen aiemminkin antanut palautetta ja kehitysideoita ajoneuvojen kiinteiden katsastusaikojen aiheuttamien ongelmien vähentämiseksi.Olen 29.4. lähdössä matkalle autollani, jonka katsastusaika määräytyy rekisterikilven numeron 6 mukaan (NKA-96). Matkan vuoksi en voi siirtää katsastusta toukokuun alkuun, jolloin saisin huomattavasti “pidemmän leiman”, vaan olen pakotettu katsastamaan paraikaa liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon jo etukäteen. Saan “rahalleni ja vaivalleni vastineeksi” vain lyhyen katsastuksen voimassaolon (elokuun loppuun asti).
Päätin joka tapauksessa tehdä katsastuksen hyvissä ajoin jo tänään, vaikka ajoneuvolle ei ole ennen 29.4. tarvetta. Katsastuksen jälkeen kuulin, että päästömittaus olisi kuitenkin voimassa 2 kk; voisin siis säästää edes ko. mittauksen verran tekemällä uuden katsastuksen ennen 14.5., mutta en valitettavasti ehdi tuohon mennessä takaisin ulkomaanmatkaltani. Harmi.
Käytännössä tulen maksamaan reilun vuoden “ajoluvasta” ko. autolla kutakuinkin tuplahinnan ja näen vielä kaksinkertaisen vaivankin ylimääräisen katsastuskonttorilla käynnin muodossa.
Yhteenveto:
– Rekisterikilven numeroon tai rekisteröintipäivämäärään sidottu katsastusajankohta on perusteeton jäänne tietotekniikkaa edeltäneeltä ajalta. Nykyäänhän viranomainen voi tarkistaa tien päällä katsastuksen voimassaolon jopa automaattisesti Trafin tietojärjestelmästä. Asiakasta varten seuraava katsastusajankohta voidaan merkitä rekisteriotteeseen tai muuhun tulosteeseen, lisäksi se on jo nyt tarkistettavissa Trafin nettipalvelusta.
– Katsastuksen pitäisi olla voimassa vähintään vuoden katsastuspäivästä eikä sitä pitäisi sitoa sattumanvaraiseen tekijään. Asiakas voisi tehdä etenkin liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon katsastuksen järkevään ajankohtaan ja saada täyden vastineen katsastusmaksulle. Palvelukokemuskin olisi parempi.
Onko asiaan odotettavissa mitään parannusta?
Ystävällisesti, Jukka Isomäki, Vaasa
14.3.2016, 16:38 #225542Tämä rekisterikilven viimeiseen numeroon perustuva katsastusaika ärsyttää minuakin vallan vimmatusti, kun viimeinen numero minulla on 3. Kuljin pitää katsastaa tämän kuun loppuun mennessä. Mukavampaa ja turvallisempaa se olisi kesäisemmällä kelillä, mutta kun Trafi määrää, niin silloin sätkäkuski tottelee ja köröttelee jäisellä tiellä konttorille.
• Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •
14.3.2016, 16:52 #225543Kakkonen rekkarissa sallii käydä konttorilla marraskuussa. Viime syksynä kelit salli ajella konttorille pitkän leiman hakuun, nyt on hyvä lähteä leimatulla kulkimella kun taas kelit sallii. Muussa tapauksessa se olisi seisonnasta suoraan konttorille, siinä ehtii tulla aina jotakin kun seisottaa.
15.3.2016, 10:02 #225554Päästömittaus onkin voimassa 3 eikä 2 kk, joten sen voi hyödyntää kahdesti, kun tekee pikaisesti uusintakatsastuksen “lyhyen leiman” tilanteessa. Ko. mittaus tarvitaan vuosimallista 1978 lähien.
16.4.2016, 01:34 #226255Läpi meni! Kehujen kanssa!
XIH-97 back on the road again!AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
Matti Mikkonen17.4.2016, 15:59 #226297Minua taas jurppii käyttöönottopäivän mukainen katsatusaika: liikennekäytöstä poistettu kuljin olisi katsastettava 18.3- mennessä. Tuli hylsy olkatapeista ja kun ei ole katsatus voimassa, ei saa ajaa kuin heti suoraan korjaamolle! Siinä olisi suoralta kädeltä pitänyt tietää korjauspaikka, kun en itse tohdi ko. työhön ryhtyä. Hädissäni luettelin pari paikkakuntaa, jotka kirjattiin 24h siirtolupaan. Hyvä, ettei hinaukseen mennyt. Jos olisi katsastusaika ajokaudella, olisi kuukausi aikaa etsiskellä korjaaja ja hoitaa homma kuntoon kaikessa rauhassa. Kyllä tuohon Jukan ajamaan asiaan pitäisi todella saada muutos, auttaisiko Trafiin joukkovoima usean allekirjoitajan kirjeellä, karvahattulähetystö, tms?! Sama ongelma on varmaan muillakin harrasteautojen omistajilla.
17.4.2016, 22:25 #226306Kyllä tuohon Jukan ajamaan asiaan pitäisi todella saada muutos, auttaisiko Trafiin joukkovoima usean allekirjoitajan kirjeellä, karvahattulähetystö, tms?! Sama ongelma on varmaan muillakin harrasteautojen omistajilla.
Moro,
Eilen laittelin Trafille kysymyksiä asian korjaamisen suhteen. Saas nähdä vastavatko? No, naapurissa asustelee Trafin edustaja, jolle katsastuksen epäkohdista olen myös kommentoinut.
Palaillaan, kun “virallisia” kommentteja Trafin suunnasta oon saanut.
T: jiipee
Ps. Lakimuutoksen voitais saada käsittelyyn eduskunnassa, kunhan 50.000 rättäristiä muutosehdotuksen allekirjoittaa!!!!!!!!!!!!!!
22.4.2016, 15:27 #226447Moro,
No tälläsen vastauksen Trafilta sain, kun kyselin
T: jiipee
PS: Täytynee vielä jutella tuon naapurin Trafi-mihen kanssa!!!!!!!!!!!!
Alla Trafin ja meikäläisen kirjeenvaihto:
Hei,
kiitos viestistäsi.
Voit lukea määräaikaiskatsastus aikojen määrätytymisestä täältä http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/maaraaikaiskatsastus
Katsastuksiin liittyvää neuvontaa saa katsastustoimipaikoilta.
Ystävällisin terveisin
Nelly WahlroosLiikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
Asiakaspalvelu
asiakaspalvelu(at) trafi.fi
PL 320
00101 Helsinki
puh. 029 534 5100 (pvm/mpm) ma-pe klo 8.00-16.15
faksi 029 534 5095
http://www.trafi.fi—-Alkuperäinen viesti—-
Lähettäjä: <asiakaspalautteet@trafi.fi>
Lähetetty: 17.4.2016 13:27:54
Kenelle: <asiakaspalvelu@trafi.fi>
Otsikko: Jatko: Palautelomake
________________________________________—-Alkuperäinen viesti—-
Lähettäjä: <asiakaspalautteet@trafi.fi>
Lähetetty: 16.4.2016 21:39:31
Kenelle: <asiakaspalautteet@trafi.fi>
Otsikko: Palautelomake
________________________________________Palautelomake —————————————–
Palautteesi: Hei Trafin väki!
Mulla on Rättisitikka rekisterinumero RSB-841. Kulkimen saa rek.-oteen mukaan katsastaa aikaisintaa 30.9.2016.
Voiko Kulkimen kuitenkin katsastaa vaikka elokuussa 2016. Jos ei voi, niin miksi ei voi?
Mitä neuvotte tekemään, jotta saisin Kulkimen katsastusväliksi heinä – syyskuun???
T: jii-pee
Haluatko, että sinuun otetaan yhteyttä kun palautteesi on käsitelty? Kyllä
Anna yhteystietosi, jos toivot yhteydenottoa palautteesi johdosta
Etunimi: Jukka-Pekka
Sukunimi: Tirri
Sähköposti: jukka-pekka.tirri@mmm.fiPuhelin: 0503369432
—————————————– Tämä sähköposti on lähetetty osoitteesta http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ota_yhteytta Älä vastaa tähän viestiin.23.4.2016, 08:16 #226451Mikä tässä on vaikeaa?
Itse vien seisonnan jälkeen auton suoraan katsastukseen ja takaisin ilman liikennekäyttöön ottoa. Leima menee umpeen talvella, mutta katsastus sitten kun ilmat passaa. Voi ajaa suorinta tietä vielä huollon kautta, jos mielii. Likennekäytöstä poistetulla on tässä tapauksessa aina vakuutus voimassa “ilmaiseksi”.
Ilmoitus katsastuksesta pitää olla matkassa, eli käytännössä nettivaraus katsastukseen.
Mikäli reissuun lähtee ulkomaille, niin vanhentuneella leimalla saa ajaa vielä kuukauden kotimaassa.“Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo voidaan tuoda katsastukseen ilman, että se ensin ilmoitetaan takaisin liikennekäyttöön. Ajoneuvon siirtämisen edellytyksenä on, että sille on varattu aika katsastukseen ja ajoneuvolla on liikennevakuutus.”
“Ajoneuvon saa siirtää katsastuksesta välittömästi edelleen säilytys- tai korjauspaikkaan.”“Jos ajoneuvo on ollut koko katsastusaikansa ulkomailla, se on katsastettava viimeistään kuukauden kuluttua siitä, kun se on tuotu Suomeen. Todistus ajoneuvon olosta ulkomailla on pidettävä ajossa mukana.”
24.4.2016, 21:44 #226477Mikä tässä on vaikeaa?
Moro AAKKU,
No ei todellakaan oo mitään vaikeaa, mutta:
No, Mä puhun nyt omalta osaltani Kulkimesta, mikä on ympärivuotisessa käytössä. RSB-841:llä on leimaa jäljellä vuuoden 2017 tammikuun loppuun asti. Aikaisin Mahdollisuus, siis Vuosikatsastaa seuravan kerran on 30.9.2016.!!
Mutta ja jos ja kun remppoja pitää tehdä vuosittain taivasalla olis kuitenkin kivempi, jotta Hänet voisi katsastaa silloin kuin se Kulkimen Sielunelämän, Kunnon ja Kunnostuksen ajansuhteen kesemmällä lämpimissä olosuhteissa ulkosalla paremmin onnistuu. Eli EI siis näpit jäässä Tammikuussa 2017!!! (Nou Hätä tältä kesältä, muttas miten ens kesä?). Vai mitä AAKKU?
Mun katsastuskonttori selvittää nyt Trafin kanssa, miten tää onistuu? Vai onnistuuko? Jotta Kulkimeen saataisiin sellainen viimeinen numero, mikä mahdollistaa ns. “loppukesän lämpimien päivien katsastusajan”.
jiipee
25.4.2016, 18:36 #226514^
Tavallaan olet oikeassa..
Mietin vain, että miksi sitä kuljinta ei voisi kunnostaa kesällä ja viedä sitten lokakuussa katsastukseen. Silloin olisi lämmin aika ropailla.
Sitten jos olisi vain kesäkäytössä ja syksyllä jo seisonnassa, niin ongelma olisi isompi.27.4.2016, 14:47 #226561Aca käytetty eilen leimalla ja tänään jälkitarkastuksessa (kun oli runkonumero pahus ruostunut/syöpynyt sellaiseksi että siitä en saanut (minäkään) selvää). Jarru- ja iskaritesti meni katsastusmiehenkin yllätykseksi oikein hyvin, pakokaasutestin arvot (vm -80) myös hyvät. Uusi runkonumero meistetty paineilmakonetta hyväksikäyttäen lattiapeltiin, vaikka katsastusmies sanoi että “voit meistata numerot irtolappuun, jonka voit hitsata jatkuvalla saumalla joko koriin tai runkoon, laitan sitten meidän meistit siihen reunoille”. Nyt vaan numerosarjan päälle vedenkestävää vaseliinia ja teippiä päälle niin pitäisi säilymän.
Hieman jäi oikeanpuoleinen etujarru laahaamaan tiukan jarrutuksen jälkeen, vasemmanpuoleinen herkistyi paloja varovasti kampeamalla. Täytynee ottaa tuo auki kesemmällä, niin ei mene ruhtinaalliset tehot hukkaan.
21.5.2016, 18:02 #227245Kävin katsastamassa mun kulkimen jarrut otti aika tasan,ei vikoja.
22.5.2016, 02:00 #227256Niin,, näinhän se menee kun osaaja on asialla.. 🙂
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂9.12.2016, 10:04 #231964Tekniikan maailma tällaista kirjoitteli, saas nähdä toteutuuko, ja jos toteutuu niin miltä osin esitetyn kaltaisena..:
Nyt se tapahtuu: Autojen katsastusvälit harvenevat – moottoripyörät säästyvät katsastukselta
Autojen katsastusvälit harvenevat, ja moottoripyörät säästyvät katsastusvelvoitteelta, sanoi liikenne- ja viestintäministeriö torstaina.
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi torstaina valmistelevansa katsastuslainsäädännön uudistamista. Säädöksistä on tarkoitus poistaa Suomessa nyt voimassa olevia kansallisia lisäsäädöksiä. Tämä merkitsee muun muassa määräaikaiskatsastusten välin pitenemistä.
Valmisteltavassa uudistuksessa kevyiden ajoneuvojen, kuten henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen katsastusaikaväliä muutettaisiin siten, että ensimmäinen katsastus olisi viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta, sen jälkeen kahden vuoden välein, kunnes auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein.
Suomessa edellytetään tällä hetkellä EU:n katsastusdirektiiviä tiheämpää katsastusaikaväliä. Lisäksi katsastusvelvollisuus koskee myös jarrullisia kevytperävaunuja, nelipyöriä sekä kevyitä nelipyöriä.
Uudistuksen myötä mahdollistettaisiin myös niin sanottu rullaava katsastus. Ajoneuvon katsastusajankohta ei olisi enää sidottu tiukasti käyttöönottopäivään tai rekisteritunnuksen viimeiseen numeroon, jolloin katsastusajankohtaa voisi muuttaa mieleisekseen.
Jatkossa luvanvaraisessa liikenteessä käytettävät traktorit tulisi katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen kahden vuoden välein.
Moottoripyörille ei olla esittämässä katsastusvelvoitetta, vaan niiden liikenneturvallisuutta pyritään edistämään vaihtoehtoisilla tavoilla.
Luonnokset uusiksi säädöksiksi on lähetetty lausuntokierrokselle, joka päättyy 13. tammikuuta. Muutos tukee hallituksen norminpurun kärkihanketta.
Muun muassa Autoliitto on esittänyt katsastusvälin keventämistä.
Pohdintaa.
-katsastusvälien harveneminen ei koske “meitä”, siis 2cv-pohjaisilla kurvailevia. Joillakin tosin saattaa olla alle kymmenvuotias “kerskakulutushyödyke”, mutta ne ketä tunnen niin vallan harvalla…
-katsastusajankohdan muuttuminen “rullaavaksi” edistäisi monen harrastetta, helpottaisi niitä (myös minua) joilla nykyinen katsastusaika on näppärästi talvella. Puna-valkeassa vuoden loppuun mennessä, nelikossa marraskuun puolivälille, Sm:ssä lokakuun puolivälistä helmikuun puolivälille…
-nykyisellä ajoneuvojen ikärakenteella, oliko se keski-ikä nyt jotain 16 vuoden tienoolla, keskimäärin kukaan ei tuosta pääse hyötymään. Siis tilastollisesti.
Jotenkin vaan tuntuu että taas kerran säädökset tehdään “paremman väen” mieleisiksi, eikä vahingossakaan sen osan väestöstä jolla sitä rahaa ei liiemmin ole. Lisäksi suht tuoreiden selvitysten mukaan vanhemmassa kalustossa on vähemmän vikaa kuin tuoreemmassa, jota vielä edesauttaa tekniikan vähäisyys. Omakohtaisesti koettuna, paljon useammin on uusintanäytölle päässyt noiden uudempien (siis 90-lukuisten) kanssa kuin 70-taitteen ajoneuvojen, mistä lie sekin sitten kertoo..?
Mutta hyvä että käytäntöjä edes yritetään muuttaa järkevämmäksi. Nykyinen katsastusaikojen käytäntö on paljon jäykempi kuin edellistä muutosta edeltävä oli, jolloin aiemmasta katsastuksesta piti olla vähintään 8kk ennen uutta käyntiä. Näin sai sopivasti järjesteltyä harrastepelille “pitkän parin vuoden leiman”, eikä tullut sitä tilannetta niinkuin nykyään että jos käy vaikka päivää ennen “virallista” katsastusajankohtaa, niin se leima ei ole voimassa kuin sen neljä kuukautta, jonka aikana on käytettävä uudelleen. Pahimmat mitä tuon kanssa on tullut vastaan, on ollut se että auto on sujuvasti leimattu ja sitten vasta kun uudet paperit on käsissä niin katsuri mainitsee että “olis oikeastaan kannattanut tulla vasta ensi viikolla, niin olisi vuoden ajoaikaa saanut”…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.