Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Katsastuksen aatelia osa 2 ja vähän päälle

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 256)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #139786

    Rumpujarrulla tulee isot lukemat,,
    levyjarruissa on niin pienet palikkat että tehot jää pieniksi…
    omat kokemukset on tällaiset..
    💡
    En tiedä mitkä jarrut on nyt kyseessä tuolla edellisessä viestissä,,

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139787

    Levyt, jotta kyllä niilläkin saa kun vaan säätää viittii. Vissiin sit on “oikeita oppeja” tullu jaettua koulutustapahtumassa kun kyseisillä opeilla on nämäkin säädetty..? 🙄

    #139788

    Itse nostan keulan ylös, tyrkkään palat hollille ja kokeilen käsipelillä molemmat puolet mahdollisimman samantuntuisiksi….?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139789

    Rakotulkin kanssa nuo levyjarrumysteerion käsijarrun säädöt kuuluu tehdä, ja tuollasia tuloksia saa kun viittii ne “antaumuksella” säätää…

    Pelkästään “käsituntumalla” säätäen jarrun saa kyllä pitämään, eikä pitoeroa eri puolien kesken tule (kiitos tasausmekanismin), mutta teho helposti jää hentoiseksi…

    #139790

    Paljonko levyn ja palan välissä on paras välys..
    Eipä ole tullut tuohon niin syvällisesti perehdyttyä..
    Mäessä on kyllä aina pysynyt käsi varaisellakin säädöllä..
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #139791

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Paljonko levyn ja palan välissä on paras välys..

    Eipä tuota levyn ja palan välistä mitata, vaan vivun ja topparin välistä jossa olis hyvä olla 0,8mm (tai sitten vivun ja palan välistä 0,4mm). Pittää vaikka joskus kuva napata tuollasesta paikasta..?

    Yllätti kyllä nuo lukemat itteenikin jo viime kerralla, vaan ei isompia muutoksia viime kertaan. Tuolla “toisella foorumilla” ihmettelivät myös, kun mm. MB Vitossa on vaikea saada tuollasia lukemia takajarruille, kuulemma…

    #139792

    @Jasu wrote:

    http://i88.photobucket.com/albums/k193/Jasun_kuveja/DSCN8581.jpg

    45€, suoraan ilman ajanvarausta, ja ens vuonna sit uudestaan uudella hinnalla…

    Muuten oli tasan samat mutta etuakseli 1kn. ero 0%..missäs muuten käytätte seisontajarrua? ja Miksi? ei ole minulta ainakaan karannut..
    terv. Kari

    #139793

    Huvitti tässä, kun patongin puolella kommentoitiin, että esim. geesussa käsijarrulla ei tee mitään, koska se ei pysy säädöissä kuin viikon. Sitten samaisella viikolla sattui olemaan telkkari auki ja ohjelmassa Francon aika ajoi pihaan vaalean keltainen farmari gs, ja siihenpä se sitten parkkeerattiin ja heppu hyppäsi ulos autosta. Mutta eipä pysynyt Geesu paikallaan vaan lähti heti valumaan taaksepäin 😀 Ja tämä ei siis ollut mikään komediapätkä, jossa auto karkaa käsistä, vaan tämä nyt sattui vaan näkymään tarkkasilmäiselle nopeasti… Sen nähtyäni mietin vain itsekseni, että “joskohan tuostakin on käsijarru säädetty viikko sitten”…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139794

    On se kumma ettei Geesu pysyis säädöissä viikkoa, kun Sätkä käytännössä vastaavilla vermeillä pysyy usseeemmankin hetken… 😆

    Niin, tulee tuota käsijarrua käytettyä, mäkeen pysäköidessä, kaltevassa paikassa lämmityskäyttäessä, joskus ihan muutenvaan jne…

    Xm:ssä taasen ei kovinkaan usein tule käytettyä, automaattivaihteisen “riesa” on tuo ettei tule käytettyä kuin kerran vuoteen eli katsastuksessa. Jolloin sitten tuleekin niitä ongelmia, eli ei tahdo toimia…

    Kari: Tällääpäs käyntiin mäessä, ja mene lakaisemaan lumet/raapimaan jäät ikkunoista ilman käsijarrua. Ehkä syy selviää ekan yrityksen jälkeen… 🙄

    Sit mieleen tulitapaus jossa olisin oikeasti tarvinnut käsijarrua. Olin juuri rakentanut Visa-GS -paketin keulalle ja sitten ajelin sillä tyytyväisenä kaupungilla. Eihän sitä kaikkea ollut “ehtinyt” vielä asentaa, kuten käsijarruvaijereita, ja vaihdekepakon vivuston lukkosokkaa… Eräissä liikennevaloissa sitten vaihdevivusto petti, jättäen vaihteen vapaalle, luonnollisesti viettävä paikka, eikä em. jutusta johtuen ollut käsijarrua käytettävissä. Hetki meni sitten miettiessä että “mitäs ny, valot vaihtuu, vaihde vapaalla, yksin liikkeellä, jos höllään jarrulta niin kuljin karkaa just”…

    No, vaihdekepakko “ympäri” ja riuska nykäisy, kolmonen pesään ja tieltä pois korjaamaan tilanne nippusiteillä… Vaan tästäkin olis selvinny paljon paremmin toimivat (siis olemassaolevan) käsijarrun avulla..!

    #139795

    Seisontajarrunpalat voivat kulua vain omaa tyhmyyttään..eihän se päällä ole tarkoitus ajella. Minulla on semmoinen vanha tapa parkkeerata kadunreunaan
    aina pyörät linkussa myös kesällä, eri asia tietenkin kun ollaan jossain muualla jossa ei ole sitä reunaa.

    #139796

    Minä parkkeeraan myös aina rengas rotvallia vasten jos mahdollista. Näin hataralla päällä meinaa olla ongelmana unohtaa käsijarru päälle ajon ajaksi. Vaikka ihan virkamiehen hyväksi mittaamassa kunnossa rumpukäkkäri nyt on niin ei sitä huomaa kun on niin valtavasti tehoa moottorissa.

    #139797

    Mä olen Geesuilla ajanut vain n. 150 tkm, mutta on pakko tunnustaa, että en mä ole koskaan käsijarrua säätänyt ainakaan omista autoista 😯 . Sehän on Geesussa aina kunnossa, ei siihen tarvi koskaan kajota ❓

    Eli kerran viikossa säädettävä GS:n käsijarru kuuluu samaan kastiin, kuin se, että GS:n kone ei kestä yli 100 tkm 😆 .

    Kerran katsastuksessa inssi unohti testata Geesun käsijarrun rullilla, niin kiskas sitten vauhdissa kahvasta, ja totes pysähtyvän ihan hyvin.

    Vihreän GS breakin vaihdelaatikko sen sijaa on osoittanut viimeisten 100 tkm aikana hiukan kulumamerkkejä, joskin outoja sellaisia, pakki ei mene kuumana päälle, mutta 600 tkm ajetulle 1015cc koneen lootalle suotakoon jo lepoon siiryminen, varsinkin kun koneena ei ole se tonninen ollut enään pariinkymmeneen vuoteen 😛

    #139798

    Käytin superin näytillä ja läpi meni heilahtaen. Jarruja kehui ingenjööri, käsijarru näytti molemmilta puolin 1.1kN ja käsikopelolla sen siihen säädin ennen katsastusta. Ulkona oli -28, joten pikkuisen huvitti mennä moisella kelillä katsastukseen. Ei ollut muista autoista pihalla ruuhkaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139799

    Kävimpä näyttämässä kuljinta konttorilla, kaikki hyvin paitsi,,, herra iso herra polki jarrua ja sanoi että nyt napsahti juku. Oikean pouolen jarrusatulasta tuli nesteet pihalle. Inssi anto lähtee ajelemaan kotiin, matkaa 30 km eikä jarruja, kotio pääsin ja aloin tutkimaan että mikä vika tuli. No toinen satulan kiinnitys pultti oli löysällä ja kun satulan otin irti ja halkaisin niin löytyi o-rengas joka oli poikki. 2cv:n jarrusatula ei ole aiemmin ollut käsissä ja ihmettelinkin että missä ilmausruuvi, oik.puolen satulassa ei ole, vasemmalta löytyi, näinkö pitää ollakkin? Jarrut on nyt kasattu mutta nestettä ei tietenkään ollutkaan hyllyssä niin jäi ilmaus nyt tekemättä. Onko ilmauksen suhteen syytä odottaa vaikeuksia vai ilmaantuuko tuosta yhdestä ilmaruuvista ja onko vihreällä jarrunesteellä joku nimi.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #139800

    LHM on nesteen nimi, ja ilmaantuu kivasti siitä ainuasta ilmausruuvista…

    Noin se on ollutkin, ihan tehtaankin jäljiltä, pääsylinteriltä tulee putki toiselle satulalle, josta sitten putkella toiselle jolta se ilmausruuvi löytyy…

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 256)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.