Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka katsastuksessa hylätty

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128535

    Huomenta!
    Katsastus hylkäsi sätkän, kun pakokaasupäästöt oli liian suuret. Katsastaja epäili, ettei polta kunnolla, kun arvot olivat:
    CO = 1,50, Seuraava 1688 (en saa selvää mikä), O2 =11,89 ja CO2= 5,7
    Sätkässä on 123. Kannattaako suoraan vaihtaa tulpat, johdot ja puola ja koittaa uudestaan, vai mistä kannattaa hommaa lähestyä?

    #170309

    Kannattaa tarkistaa kaikki säädöt,, nimenomaan kaasuttimen tyhjäkäynnin seoksen säätö on erityisen tärkeä päästöihin suoraa vaikuttavana..
    Tietysti tulpat ja tulpanjohdotkin,, venttiilien ja sytytyksen säädöt..
    Vaikeaa suoralta kädeltä tapausta itse näkemättä on asiaan paneutua tietämättä moottorin ja kaasuttimen kuntoa..

    https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Kaasuttimen_seoksen_s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6.

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #170310

    Kuvassa näyttää olevan vielä sinetti seoksensäätöruuvin päällä. Jos tuommoinen on se täytyy poistaa ennenkuin pääsee seoksia säätämään.

    #170311

    Tuo arvo, josta et saanut selvää on HC. HC huitelee jossain alle sadan ja kolmen ½ sadan välissä silloin, kun koneessa on kaikki OK. Tee seuraavat toimenpiteet:

    1. tankkaa 98:ia
    2. tarkasta, että kaikki pakoputkiston liitokset pitävät, eikä äänenvaimentajat ole puhki.
    3. säädä venttiilit
    (4. tarkasta sytyn ajoitus, vaikka 123 hoitaakin hommaa)
    5. etsi autopaja, josta pakokaasuanalysaattori löytyy ja tee/teetä mittaus samalla säätäen tuosta Manun vinkkaamasta seosruuvista. Tämä lappu kelpaa konttorille uusinnaksi. (Kunhan tietty läpäisee sen) Pajalla säätäessä saa myös sen edun, että ilmanputsarin ja kaasarin välisen kumitutin voi irrottaa mittaushetkeksi. Tämä on tehtaan oma ohje, ettei mahdollisesti huohottava kone rikasta seosta öljyhöyryillään. O2 muistaakseni min. 1.4 ja maks. 1.6 väliin.

    Jos näiden 1-4 toimenpiteiden jälkeen et saa seoksia millään kohdalleen niin todennäköisesti mäntä-pytty- tai kansiremontti edessä. HC:n huidellessa pilvissä on yleensä erittäin suuri todennäköisyys sille, että jossain falskaa ja pahasti.

    Ainiin ja sellainen vinkki vielä, että sätkän kone polttaa bensaa nätimmin lähempänä 1000 kierroksen pyörintänopeutta kuin 850 RPM, siispä kannattaa ensin säätää tyhjäkäynti lähelle tuota pakokaasumittauksen tyhjäkäynnin ylärajaa.

    Ja sekin, että jos on pienikin epäilys vääristä suuttimista kaasarissa niin se saattaa olla onni tässä onnettomuudessa, eli ne tarkastamalla ja tarvittaessa vaihtamalla saattaa homma korjaantua. Sama juttu kaasarin pääakselin välyksen kanssa…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #170312

    Kiitti vastauksista!
    Kyseinen kuljin on mulla olllut jo 12 vuotta ja tietenkin sillä aikaa on tullut pientä kulumaa moottoriin, mutta mielestäni kuitenkin aika terveellä pohjalla mennään. Itse olen pohtinut mahdollisuutta, olisko puola esim Espanjan matkalla jatkuvasta lämmöstä ottanut vähän nokkiinsa tai jonpi kumpi tulpista tai johdoista mennyt rikki? Tossa pitää toki avata venttiilikopat ja katsoa, ettei mikään siellä kanna, mutta aiemmin ainakin venttiilienkin säädöt ovat tässä pysyneet aika hyvin.

    Aiemmin on ollut ongelmaa kaasarissa roskien kanssa bensassa, mutta tällaista ei vielä koskaan, ja kaasutin on kyllä ihan perus kaksikurkkuinen ollut koko ajan. Pitää koettaa löytää pääkaupunkiseudulta korjaamo, joka sen ottaisi työn alle, niin se voisi tulla kerralla kuntoon. Muutoin täytyy alkaa vaihtelemaan noita osia ja viemään katsastukseen kokeilemaan, miltä sitten näyttää.

    #170313

    @tehvana wrote:

    Muutoin täytyy alkaa vaihtelemaan noita osia ja viemään katsastukseen kokeilemaan, miltä sitten näyttää.

    Eipä tämä taida olla arpapeliä, vaan ihan mekaaninen laite, joka toimii oikein tai sitten ei. Konttorilla ravaaminen tulee kalliimmaksi kuin pajalla käyttö ja lapun saanti, itselle se on irronnut normaalisti 5-15e hintaan vähän päivästä ja nopeudesta riippuen. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.