Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kattomekanismi

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124947

    Onko mekanismilla toimiva katto erilainen verrattuna “kumikiinnitteiseen.

    Mulla on toi mekanismi ja pistin tapit kattoon oikeille kohdille, eli menevät kauniisti mekanismiin, mutta katto ei mene lähellekään kiinni, vaan jää sentin verran rakoa entiseen.

    Onko siis purettava pois (entiselleen), vai mitä en hoksaa?
    Voiko se mekanismi olla nurin perin. Nyt kaartuu alaspäin etuasennossa.

    #150357

    Mekanismi on todennäköisesti oikein, mutta jos sinulla on ns. ulkoa avattava katto, niin siinä on se etupalkki eripaksuinen kuin sisältä avattavassa.

    #150358

    Eli sisältä avattavan katon raamiosa on korkeampi ja menee alemmaksi.
    Ulkoa avattavassa on matalampi ja siksi ne tapit ottaa kiinni koriin ikkunan yläpuolella.
    Ymmärsinkö oikein?

    Sovittelin noita kiinnityslinkkujakin, eikä niilläkään tosiaan mekanismia saa lukittua. Olivat muuten sitten vielä samankätiset molemmat, eli toinen menisi vaihtoon joka tapauksessa.

    Pahasti vaikuttaa siltä, että tämä osa projektia tulee peruuntumaan ja pitää vaan jaksaa rullailla kattoa edelleenkin.

    #150359

    Ellei sitten satu olemaan Dyanen tuo mekanismi.
    2CV:ssä menee kiinnityslinkut putken ympäri, tiinassa on erilliset “lipareet” sulkulinkuille.
    Tälläinen erhe on kerran vastaan tullut.

    #150360

    @18heppainen? wrote:

    Ellei sitten satu olemaan Dyanen tuo mekanismi.
    2CV:ssä menee kiinnityslinkut putken ympäri, tiinassa on erilliset “lipareet” sulkulinkuille.
    Tälläinen erhe on kerran vastaan tullut.

    Dyanen linkku on muistaaksen noin 10 mm leveämpi kuin 2CV:n. Saanoista sovittelemalla ja virittelemällä toimivan paketin, mutta vaatii aikaa tupakkia ja askartelua…
    Joskus 20 vuotta sitten rakentelin dyanen linkusta nelkkuun noista eväistä toimivan paketin. (Siis Dyanen linkku, nelkun katto jne…)

    #150361

    Kaarevuus täytyy olla kuin korilinja…..jätä takakiristys löysälle…vedäpä linkuilla kiinni, on vähän nihkeempi uusilla katoilla….muista siellä takaikkunan yläpuolella on semmonen “clipsu” eli kieleke joka tulee palkissa olevaan koloseen vai oliko se toisinpäin…taitaa olla siellä katossa se kolonen..

    eimuutakuinkattokiinnikunsenkuitenkinkohtaavailet

    terv. Kari

    #150362

    Jäsen Hukki kirjoitti:

    Mekanismi on todennäköisesti oikein, mutta jos sinulla on ns. ulkoa avattava katto, niin siinä on se etupalkki eripaksuinen kuin sisältä avattavassa.

    Näin asia lienee, koska minulla oli vastakappale, joka tulee etulistan sisään tappien kiinnitystä varten ja se näytti olevan noin 50mm vahvempi kuin oman katon listan sisämitta.

    Käänsin aukaisumekanismin myötäilemään korin muotoa ja se kyllä paransi tilannetta. Nyt suljinmekanismit näyttäisi toimivan oikein.

    Katon saa siis kiinni, mutta rakoa jää etureunaan edelleen, koska tapit ottaa kiinni etuikkunan yläpuolella olevaan alumiinilistaan, jonka alla on tiivistekumi.

    Vaihtoehtoina on:
    1. Kolota alumiinilistaan tapeille tilaa.
    2. Kehitellä paksumpi kumitiiviste katon etureunan ja nykyisen tiivisteen väliin.
    3. Unohtaa koko juttu ja palata vanhaan ulkoakäytettävään mekanismiin.

    Pitää varmaan ottaa ns. Väyryset ja nukkua yli yön.

    #150363

    Niin tai ostaa kutosen sisältä avattava katto… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #150364

    Tai vaihtaa ehjä nelkun katto ehjään kutosen kattoon?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.