Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Käynnistysonkelma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125524

    Onko kellekään seuraavat tuttuja oireita: sätkä on kylmänä käynnistyvinään hanakasti, mutta heti kun lopettaa starttaamisen ei jääkään käyntiin. Startilla saattamalla kone selvästi on käynnissä jopa ilman ryyppyä, mutta starttinappulan päästäminen ikäänkuin katkaisee sytytysvirran. Yllätykseksi sitten jossain kohdin kone jääkin käyntiin ja jollain toisella starttauskerralla koko ilmiötä ei esiinny.

    Koneeseen vaihdettiin juuri startti ja ennen sitä se saattoi päinvastoin hörähtää käyntiin vasta kun lopetti starttaamisen, vaikkei sitä ennen ollut luvannutkaan.

    Kone on Visa 652 cc elektronisella sytytyksellä.

    #154662

    Mulla oli nelkussa virtalukko jossa avainta ei saanut kääntää käyntiasennon “takalaitaan”, koska silloin katkesi katkesi sytytysvirta eikä startillekaan tullut virtaa. Starttinappi oli lisätty. Hyvin sillä ajeli kun tiesi että avaimen pitää nojata käyntiasennon “etulaitaan” eikä “takalaitaan”.

    #154663

    Aikoinaan yksi kuljin teki vähän vastaavat tepposet, kun öljynpaineanturin ja kärkien johto oli mennyt sekaisin huollon yhteydessä. Muistaakseni siinä kävi niin että välillä kone sai haluamansa virran kulun mittaritaulun kautta (metallinen) ja välillä ei. Tämä vika haetutti pitkään kun käyntiinlähtö oli välillä täysin oireeton.

    Mutta liittääkseni tämän jollain tapaa I-J:n tapaukseen, lähtisin liikkeelle virtalukon pohjasta ja sen jälkeen sulakkeiden totaalinen läpikäynti rapsutellen. Siispä viittaa sähköpuolen ongelmaan… Entäpä kaasarin solenoidi? napsuuko normaalisti?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154664

    @Isoo-Jukka wrote:

    Onko kellekään seuraavat tuttuja oireita: sätkä on kylmänä käynnistyvinään hanakasti, mutta heti kun lopettaa starttaamisen ei jääkään käyntiin. Startilla saattamalla kone selvästi on käynnissä jopa ilman ryyppyä, mutta starttinappulan päästäminen ikäänkuin katkaisee sytytysvirran. Yllätykseksi sitten jossain kohdin kone jääkin käyntiin ja jollain toisella starttauskerralla koko ilmiötä ei esiinny.

    Koneeseen vaihdettiin juuri startti ja ennen sitä se saattoi päinvastoin hörähtää käyntiin vasta kun lopetti starttaamisen, vaikkei sitä ennen ollut luvannutkaan.

    Kone on Visa 652 cc elektronisella sytytyksellä.

    On,, Tapahtumasta on hyvin kauan vuonna noin, 64-67 Ammat.koulun aikaan. Kotikylän mies,
    Gookleta pierulan armas.tuli kysymään neuvoa koululaiselta. Aivan Isoo-jukan kuvailemat oireet, Ja toki kävin sitä myös koettamassa.Muistikuva on että vika oli puolassa! Mutta se olikin Mosse.. 😯 :mrgreen:

    #154665

    Irroittelin sekä puhdistin akunnavat ja liitokset startille ja laturille. Tein myös hyppyjohdon päävirralle ja maadoitukselle, jos jossakin olisi katkos. Tulpat vaihdoin ja mittasin puristukset, jotka olivat 9 kg molemmin puolin. Ei apua.

    Olen oppinut houkuttelemaan koneen käyntiin saattamalla sitä startilla korkeammille kierroksille, jossa sitten ikäänkuin tietyn kynnyksen jälkeen jää kone käyntiin.

    Kumma ilmiö on, että kone ei myöhemmin samana päivänä kenkkuile, vaikka olisi jäähtynyt tunteja pihassa. Seuraavana aamuna kylläkin. Tuleekin mieleen, että vaipuuko Visan elektroniikka jonkinlaiseen “horrokseen” tuossa nollan tietämillä. Meillä on Visan mylly myös Acadianessa ja sillekin on vaikeaa käynnistyminen ja kierrosten kelaaminen kylmänä, tosin hieman erilaisin oirein. Onko Visa-miehillä kokemusta?

    #154666

    Kuulostaa hieman tutulta, toisesta konetyypistä tosin, mutta tarkistappas vaikka rasvanpoistajalla imuvuodot? Voipi olla, että vuotaa jostain ja kylmällä ilmalla vetää kertakaikkiaan niin laihalle, että pokkuroi kuvailemallasi tavalla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154667

    Kävin tallin puolella säätämässä varmuuden vuoksi venttiilit, jotka olivatkin kaikki sangen tiukalla. Tallin 10-15C lämmössä kuljin käynnistyi ongelmitta, mutta ei enää seuraavana aamuna parin plus-asteen lämpötilassa eli siis käyeikäy-oireet olivat ennallaan.

    Lämmittelin seuraavaksi Visan sytytysantureita kuumailmapuhaltimella ja jonkin ajan kuluttua kone käynnistyi kuin palmun alta.

    Arvelin alempaa anturia vialliseksi, koska sitä lämmittelin viimeeksi, mutta vasta ylemmän sensorin vaihtaminen palautti normaalin käynnistyvyyden.

    Näin ainakin uskon huomisaamua jännityksellä odotellen.

    Ostaisin mielelläni ylimääräisen Visan anturin varalle, jos jollakulla on tarpeettiomana. 3-ta 2-piuhainen malli, ei väliä.

    #154668

    Muistaakseni Jasu vinkkasi aiemmin, että jonkun pOop-pelin joku anturi käy visan anturin tilalle? eli saatavuus uutenakin on kait hyvä?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.