Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Käyntihäriöitä

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #228610

    Kaveri soitteli, että oli 2cv hylätty katsastuksessa päästöjen vuoksi. HC(?) arvo 1600-luokkaa… Kuljin oli toiminut 140km katsastusmatkan normaalisti. Konttorilla olivat ruuvailleet seosruuvia tuloksetta. Nyt käynnistyy kyllä mutta sammuu kun yrittää kaasuttaa. Ilmanputsarinputken poisto ei vaikuttanut kuulemma. Neulaventtiilikö jumii? Viime syksynä vaihdoin tulpat, konkan ja bensafiltterin siihen. Kone on tehdaskunnostettu ja ajettu korkeintaa tuhat – kaks vaihdon jälkeen. Ehdotuksia. Kuljin on 70km päässä niin en itse pääse tutkii.

    #228614

    Itse itsellini vastaan. Oireet voisi johtua imuventtiilien kantamisesta, eli säätämässä pitäisi käydä…

    #228650

    HC lähtee huitelemaan omiaan, kun:
    -sytkä ei ole kohdallaan
    -venttiilien säädöt eivät ole kohdallaan
    -männissä on runsaasti ohivuotoa
    -huohotin on rikki ja puhaltaa putsarin kautta öljyhöyryä runsaasti kaasarille
    -kaasutin on älyttömän väljä ja se on säädetty /haettu suuttimilla hirveän rikkaalle kompensaationa väljän akselin ilmavuodolle. Liian isoilla suuttimilla tyhjäkäynnin seosruuvi ei tottele normaalisti säätöä.

    Näistä lähtisin arpomaan. Onhan uusille männille suoritettu asiallinen sisäänajo, eli ettei männänrenkaat ole vioittuneet ja öljyä kuluu yli 0.5 litraa tuhannella?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #228709

    Sen verran oli omistaja saanut selville, että kipinä on hukassa. Apulaitteiltaan kuljin on varsin neitseellinen. Vuosimalli on 1990 ja kilometrejä ei montaa ole mittarissa. Todennäköisesti toinen seppä on jatkanut kulkimen ehjäystä, kun en itse ole ehtinyt.

    #228752

    Konkka pimeänä, mulla on 2 kertaa jättänyt välille ,vaikka Konkka ei oo ollu vanha ,käy tyhjäkäynti muttei mee mihinkää.

    #228786

    Eilen kuulin, että kuljin on saatu ehjättyä. Moottorista oli käyty kaikki mahdolliset vikakohteet lävitse löytämättä vikaa…
    Listaa tehdyistä töistä:
    -Venttiilien säätö,
    -tulppien ja kärkien&konkan ja tulpanjohtojen vaihto,
    -puolanvaihto,
    -bensan vaihto(kokeilu kanisterista toisella bensalla),
    -puristuspainemittaus,
    -kaasarin puhdistus.
    -Sytytyksen tarkistus ajoituslampulla.
    Ei apua. Löydettyä vikaa. Toinen pytty ei käynyt tyhjäkäynnillä, mutta heräsi henkiin kierroksilla. Viimeisenä ilmanputsarin-kaasarin välinen kumiputki irti ja reilusti kierrosta koneeseen. Kättä kaasarin kurkkujen päälle kolme-neljä kertaa. Ja kas kummaa! Moottori rupesi pelittämään! Että sellaista.

    #228787

    Ai niin. Listaan pitää lisätä vielä imu-ja pakosarjan tiivisteiden uusiminen.

    #228788

    Osaakos joku selittää, missä oli vika kun vika tuolla keinolla korjaantui??

    #228789

    Kaasarin sisäinen kanava tukossa ja kädellä tukkiminen saa imutahtien imemään paineella ko. kanavasta, jolloin roska poistuu tai liikahtaa seuraavaan alkavaan jumikohtaan.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #228794

    Kaasari syöttää molempia pyttyjä yhtä lailla, joten miksi vain toinen puoli oirehti?

    #228902

    Moi, epäilen, että vika oli sen huonommin tyhjäkäyntiä käyvän sylinterin puoleisessa imusarjan tiivisteessä; alkava tiivistevuoto selittää käyttäytymisen. Ilmeisesti kone kävi lähes yhtä hyvin vaikka otit huonomman sylinterin tulpanjohdon irti tyhjäkäyntitilanteessa? Taasen toisen tulpanjohdon (edellinen on palautettu paikalleen ;-)) irrottaminen sammutti koneen välittömästi?

    Olen itse ollut vastaavan asian kanssa kerran ihmeissäni. Epäilin ensiksi venttiilivikaa, sitten tulppaa, sen jälkeen tulpanjohtoa ja puolaa; kaikki olivat kunnossa. Puristuksia oli, kipinä tuli kumpaankin tulppaan, mutta vain toinen pytty toimi käytännössä tyhjäkäynnillä. Kone siis nilkutti tyhjäkäyntiään.

    Kierroksilla ei tuo alkava imusarjan tiivisteen vuotaminen vielä niin paljoa haittaa suurten virtauksien johdosta, että näkyisi merkittävästi kulussa ja kulutuksissakaan. Kun vuoto lisääntyy alkaa tyhjäkäynti huononemaan entisestään ja luonnollisesti sen vuotosylinterin seoskin varmaan teoriassa hieman laihenee ja aikojen kuluessa vuodon lisääntyessä. Vaarana lienee teoriassa vuodon pidemmälle kehittyessään venttiilin palovaara laihan seoksen johdosta. Arvelisin kuitenkin käynnistysvaikeuksien olevan suurempi ongelma ennen venttiilivauriota, mutta koska en antanut vian kehittyä äärimmilleen en omaa kokemusta tuosta arviostani. Vika kehittyi minulla puolisen vuotta säännöllisessä ajossa eli noin 10 000km aikana.
    Ehdotan siis imusarjantiivisteen vaihtoa vian korjanneeksi toimepiteeksi. Minulla ainakin kyseinen toimenpide poisti vian.

    #228904

    Ja kun irroittaa imupaksarjan tiivisteiden vaihdon vuoksi niin tiivistepinnat puhdistettava hyvin..
    Kun lähdetään asentamaan imupakosarjaa täytyy sylinterinkannen pultit olla niin paljon löysällä että sylinterinkannet pääsevät kääntymään imupakosarjan tiivistepintojen myötäiseksi jolloin saadaan optimi tiiveys laipoille.. Lopuksi sitten kiristetään kannet oikeaan momenttiin kahdessa vaiheessa.. Tiivisteisiin voi laittaa lämmön kestävää tiivisteliimaa pitävyyden varmistamiseksi kaikenvaralta.. 🙂

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.