Etusivu Foorumit Päävalikko Yleinen keskustelu Kehitysideoita

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 52)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125516

    Kiltalaisten parissa piilee varmasti monenlaisia ideoita ja ajatuksia siitä mitä voitaisiin muuttaa, mitä lisää, mitä pois yms. Nyt haluankin avointa keskustelua kaikista kehitysideoista ja muutoksista mitä ehdotetaan ja halutaan. Onko foorumi hyvä, entä Nyytiset? 50-vuotis juhlat tulossa, mitä halutaan, missä? Miksi ei? Jos kuitenkin… yms. Kaikki on sallittua, mutta toivon ettei henkilökohtaisuuksiin mennä.

    Kehitys alkakoon, toivotaan vilkasta keskustelua!!!

    Oltermanni

    #154587

    Nyytisiin väriä…

    #154588

    Juttuja rakennelluista kulkimista Nyyttisiin! Voin kirjoittaa jutun puolestasi, jos ei tekstiä itseltäsi synny. Laittakaa vain miulle kuvia ja tietoja kulkimista jalppis ät luukku.com

    Samoin kaipaisin Nyyttiseen matkailukertomuksia. (Ne saatte kyllä tehdä ite.) Niitä on ollut kiva lukea 😆

    Foorumiin kaipaisin kuljinkuvia! Nimimerkki ei aina kerro mitään, mutta jos julkaiset kuvan kulkimestasi niin jo alkaa tunnistamaan(varsinkin jos tapahtumissa olet käynyt näyttäytymässä).

    50v juhlat. Killan perustajat kutsuvieraiksi juhliin ja annetaan heidän kertoa miksi ja miten kilta tuli perustettua.

    Mites olisi, jos raadin kokouksiin saisi tulla äänettömäksi kuuntelijaksi? Kuten esim. eduskunnassa voi seurata istuntoja.

    tässäpä näin alkuun… 😆

    p.s. Hyvä idea Julle tämä keskusteluaihe!

    #154589

    122% samaa mieltä Jalppiksen kannsa..sis.Alv..Autoistahan ne immeiset helposti tunnistaa…
    terv. kari
    lehden painokustannuksista en tiedä..luultavasti värit maksaa..ja värikuvistahan vois antaa nettilinkin..www….

    #154590

    Voisihan Nyytisiiin laittaa “juttukiintiön”? Eli siirryttäisiin värilliseen julkaisuun sillä ehdolla, että numeroon pitää saada tietty määrä matskua, että lehti on kannattava julkaista? Mikäli juttua ei tule lukijoilta, lehteen varatut varat siirtyvät seuraavan lehden painokustannuksiin käytettäviksi?

    Toki tämä on hyvin epämääräinen ehdotus kokonaisuudessaan, mutta tässä on kuitenkin idea hyödynnettäväksi? Jutuista kun tuntuu olevan pulaa nykyisin ja jollain sitä kirjoittajakuntaa on aktivoitava?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #154591

    Hyvä ketju- kehitystä on hyvä kehittää.
    Tulomatkalla jo spekuleerattiin notta tuo nykyinenkin Nyytiset on melko kallis tuottaa niin mitenkä sitten värillisenä? Itellan kulutkin oli suorastaan kauhiat. Eipä fyysisestä lehdestä kuitenkaan voi luopua oikein koskaan, näkisin senverran tärkeäksi sen. Sisältöhän ratkaisee.

    #154592

    Entäs jos Nyytiset siirtyisi nettiaikaan? Kukin jäsen saisi valita haluaako perinteisen paperisen lehden itelloituna vai ihan pienen alennuksen jäsenmaksuun ja salasanat tietokoneella luettavaan digilehteen. Jäsenmaksualennuksen määrä voisi olla esimerkiksi puolet digi- ja paperilehden kustannuserosta ja sillä toimitukselle jäävällä puoliskolla voisi saada vaikka niitä värejä.

    #154593

    Värillisyys Nyytisissä ei välttämättä maksa paljoakaan ekstraa. Riippuu painon konekannasta ja hinnoittelupolitiikasta. Tällä hetkellä Nyytisten 1-väri-offset-painokustannukset on käsittääkseni kokolailla optimoitu.

    Digipainatuksessa ei 1-värisellä ja 4-värisellä olisi hinnallista eroa, mutta yli 1000 kappaleen painosmäärä on vielä perinteistä painotapaa (offset) suosiva, mutta kuinka kauan?

    #154594

    Tässä kannattaisi kysellä Nyytistoimittajan mielipidettä. Värejä en kaipaa. Enemmänkin aktiivisuutta kirjoitteluun. Katson juuri itseänikin peilistä eikä hyvältä näytä. Se laiskuus. Lupaan kenties joskus parantaa tapani. Mahdollisesti.

    #154595

    Ja toistetaan se ainainen jaaritus eli täällä foorumilla on paljon pienellä editoinnilla julkaisukelpoista materiaalia, jonka vain osa kiltalaisista milloinkaan näkee ja lyhyessä ajassa se hukkuu netin tietotulvaan.

    Valitettavasti vain kirjoittajien itsensä pitäisi nähdä vaiva aineiston toimittamisesta jo pelkästään “tekijänoikeussyistä”. Hyviä lainauksiahan täältä on joskus kerätty Nyytisiin, mutta oma hommansa siinäkin on ja Nyytistoimittajalla kädet täynnä työtä lehden kasaamisen kanssa.

    Raati varmasti ilahtuu, jos joku ilmoittautuu vapaaehtoiseksi tällaisen vakiopalstan toimittamiseen.

    #154596
    Pia

    Hyvä että Killassa tapahtuu uudistuksia. Vanhoja hyväksi ja sopivaksi todettuja juttuja on paljon ja niitä kannattaa säilyttää. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja ihmiset myös, osa porukasta on kokonaan vaihtunut. Siksi on välillä hyvä pöllyttää nurkkia ja karsia ylimääräiset taakaksi käyneet asiat. Ja tuoda tietenkin jotain uutta tilalle.

    Jos miettii Killan tarkoitusta niin ensimmäinen asia on varmaankin rättäri. Jos ei ole rättäreitä ei ole Kiltaakaan. Jos ei ole varaosia ei ole toimintakuntoisia rättäreitä. Kilta ei tietenkään ole mikään varaosamyymälä mutta on osaltaan vaikuttamassa siihen politiikkaan että näitä osia ylipäätään tuotetaan ja hankitaan saataville myös Suomessa, ettei jokaisen tarvitse tehdä omatoimisia osanhakureissuja Keski-Eurooppan. Miten tämä käytännössä hoidetaan, en tiedä, mutta itse törmäsin jossain vaiheessa varaosavaltuutetun pahoitteluun että osia ei ole ja jäin tyhjin käsin. Onneksi nyttemmin asia on kai korjaantunut. Itse turvaannuin silloin alan ammattilaiseen jolta onneksi sain ne mitä tarvitsin. (Meillähän on mahdollisuus ajan kanssa tarvittavat osat itse haalia kasaan mutta ei kaikilla näin ole.)

    Varaosien lisäksi hyvin tärkeä asia on kulkimien peruskunnon ylläpitäminen. Joskus on syytä purkaa koko roska osiin ja aloittaa alusta. Kuka sen tekee? Tämä on pähkinä joka Killassa kannattaisi ottaa pureskeltavaksi. Osaajia on jonkun verran mutta heillä ei ole yleensä aikaa eikä välttämättä tahtoakaan perehtyä jonkun toisen kulkimeen vaikka siitä jonkunlaisen korvauksen saisikin. Alan ammattilaisia on mutta ovat taatusti liian kalliita ja hekin haluttomia näin suuriin ja arvaamattomiin projekteihin (tarkoitan tavallisia autokorjaamoita, rasvapajoja). Voisiko ratkaisua löytyä harrastelijoiden ja ammattilaisten välimaastosta; koulutuspuolelta. Olisiko jossain oppilaitos jossa on tarjolla entisöinnin opetusta tms. Tarjolla olisi materiaalia työstettäväksi pilvin pimein. Tässä maassa on kuitenkin kaikenlaista projektia ja työpajatoimintaa meneillään jotka eivät kaikki tähtää kaupalliseen tulokseen. Olisiko tällä saralla selvitettävää.

    Killassahan on koulutusta jäsenille tietääkseni ja se on hyvä juttu, siihen pitäisi painopistettä kallistaa varmaan vielä enemmänkin.

    Toinen mistä Kilta muodostuu on ihmiset. Harmikseni huomaan että paljon on porukkaa tippunut kelkasta, siis sellaista joilla on vielä kulkimia ja kuntoa mutta muista syistä, ehkä kyllästymisen takia jättäneet asian sikseen. Tai eripuran. Se on yksi juttu mikä repii tätäkin yhteisöä sisältäpäin. Miten siihen voisi vaikuttaa, en tiedä sitäkään. Ehkä pitäisi itsekunkin plärätä sitä käytöksen kultaista kirjaa tai sitten ottaa oppia yhteisöllisyyden opeista, uusista opeista, siitähän on tässä maassa, sattuneista syistä, parina viime vuonna enemmänkin julkisuudessa puhuttu. Näinä aikoina on mielestäni myös Raadin otettava vähän löysempi ote oman toiminnansa ja Killan jäsenten välille. Vähentää byrokratiaa ja lisätä läpinäkyvyyttä. Madaltaa raja-aitoja ja lisätä kommunikaatiota. Minulla ei ole ainakaan hajuakaan mitä Raadin kokouksessa tapahtuu, paljon niitä on ja aika paljon ne käsittääkseni maksavatkin.

    Aasinsilta kolmanteen asiaan eli rahaan. Mielestäni on aivan sama miten paljon rahaa käytetään mutta sen käytön painopiste on todella kiinnostava. Minulla on mielikuva että matkakulut ja julkaisutoiminta vievät paljon. En tiedä pidetäänkö kokouksia enää Kiltatapahtumien ulkopuolella mutta jos niin se tuntuu hölmöltä. Voisiko kokouksia vähentää? Hoitaa enemmän asioita virtuaalisesti? Voisiko Nyytisistä nipistää yhden pois per vuosi, vaikuttaisiko sisältöön? Lisätä tiedotusta netissä. Tosiasia on se että netin käyttö ei ole vähentymään päin joten sitä kannattaa hyödyntää niin paljon kuin mahdollista.

    Tulipa vuodatus, juttua olisi vaikka kuinka mutta ei tätäkään varmaan kukaan loppuun lukenut 🙂
    Akkojen höpinää…

    #154597

    Terve!

    Luinpas loppuun…

    Raati pitää kokouksia vuodessa 4-6 kpl, tänä vuonna oli 5 kokousta. Jp-kokouksessa eka, kevätkokouksessa toka, Hellurallissa kolmas, Isämestarinrallissa neljäs ja syyskokouksessa viides. Kokoukset ei maksa killalle muuta kun kokouksiin osallistujien matkakulut. Näistä kallein on aina JP-kokous, koska sinne tuleville jaosporvareille maksetaan myös kilometrikulut. Kilometrikulut, jotka kilta maksaa, on puolet kunkin vuoden virallisesta korvauksesta. Muissa kokouksissa mahdollisesti raatiin kuulumattomat erikseen kutsutut saavat myöskin kilometrikulut. Raati on vähentänyt tälle vuodelle kokouksien määrää ja tekee paljon täällä foorumilla omassa piilotetussa osiossaan päätöksiä. Tänä vuonna alitetaan kilsakorvauksissa budjetti reilusti!!! Monella tuntuu olevan mielipide siitä, että raati juhlii kokouksissa killan rahoilla. Näin se ei ole, kokoukset on mm. muiden tapahtumien yhteydessä juuri kulujen minimoimiseksi. Myöskin olemme ihan normaaleja kiltalaisia, jotka nyt on vaan valittu hoitamaan luottamustehtävää. Emme ole yli-ihmisiä, emmekä kaikki tietäviä, siksi täälläkin nyt keskustellaan, että tuo myytti poistuisi mielikuvista. Raati uudistuu ensivuodelle monella henkilöllä ja varmasti muutamme toimintaamme, kuten olemme muuttaneet koko kuluvan vuoden. Tänä vuonna on uudistettu mm. taloushallinto, varaosavalikoima ja raadin tietoverkkopalaverit. Ei välttämättä hirveästi ulospäin näkyvää, mutta pakollisia, että voidaan alkaa muuttamaan muuta. Seuraavaksi muuttuu kiltakortisto ja club shop kuten niiden hoitajakin. Eli kokoajan on muutoksia menossa ja lisää halutaan, siksi täällä on nyt tämä keskustelu menossa ja varmasti niistä löytyy hyviä muutos ehdotuksia.

    #154598

    Varaosista tuli mieleeni 2CVGB:n ylläpitämä “SPOG” (Spare Parts Organisation), jolla on ollut myöskin kansainvälistä yhteistyötä.

    SPOGin tavoitteena on tuottaa osia, joita ei muualta tunnu olevan enää saatavilla, esimerkkinä vaikkapa Dyanen ikkunoiden liukulistat. Killan kannattaisi luoda yhteyksiä kyseiseen organisaatioon.

    Katsokaapa tänne: http://www.2cvgb.co.uk/spog/spog.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
    ja sieltä sitten “remanufactured parts”. Kilta voisi ottaa vaikkapa näitä myyntiin ja sitäkautta tukisi systeemiä.

    #154599

    Tästä oli puhetta jo Mostissa kyseisen maan edustajien kanssa. Kannatan ajatusta kovin. Hyvä ajatus Jukka. 😛

    #154600

    Hyviä ajatuksia ja ideoita! Kannatan, mutta ei Nyytisten kustannuksella. Tämä on minun pienen mieleni ajatus. Nyytiset tulevat kaikille Killan jäsenille, nettiä eivät kaikki “harrasta”.

    Matkakertomuksia on tosiaan mukava lukea.

    Seuraavaan Nyytisiin olen lähettänyt muutaman rivin “Konstan Sätkäälyistä ja Sätkän Konstaaluista” eli Kaustisen tapahtumasta. Juttuni loppuun kopioin ( kysymättä keltään lupaa kopiointiin) ko. tapahtuman jälkeen keskustelupalstalle kirjoitettuja viestejä.
    Saatesanoissa Nyytis-toimittajalle esitin, että löytyiskö joku nettinikkari, joka kokoaisi kaikkien jaosten tapahtumista yhteenvedon Tapahtuma-osion viestiketjusta.

    Samoin voisi tehdä ainakin osittain muidenkin viestiketjujen kohdalla.

    Kuinka laajksi paisuisi Nyytiset, jos esimerkiksi Esittely-osiosta esittelijät itse antaisivat luvan painamiseen. Kaikkia ei tietenkään voisi laittaa yhteen ja samaan lehteen, siten tulisi aineistoa useampaankin Nyytiseen. Siellä on minun mielestäni hyviä ja mielenkiintoisesti kirjoitettuja juttuja. Siellä on kerrottu niistä asioista, jotka saattoivat heidät rakkaan harrastuksemme pariin.

    On ihmeteltävää, että “uskalletaan” kirjoittaa kaiken kansan luettavaksi henkilökohtaisiakin asioita, mutta ei “kehdata” (ujouttaan tai muuten) kirjoittaa painettavaan julkaisuun, jonka levikki on huomattavasti nettiä suppeampi. Monet nuorten esittäytymiset voisivat tuoda mielihyvää vanhemman polven harrastajille heidän tunnistaessaan jonkin “vanhan” Kiltatoverin jälkipolvea. Se vakuuttaisi myös siitä, että Kilta elää ja voi hyvin, kun on jälkipolvea jatkamassa vanhempiensa jaloa harrastusta.

    Vielä lyhyesti; Tarjotkaa hyvät kiltalaiset kirjoituksianne Nyytisiin. Kyllä Ismo niitä sitten karsii,,,

    Tällaisin ajatuksin Anja

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 52)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.