Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Keinuvipujen naputus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127872

    Jo viime syksynä kun tuolla Meharilla ajelin, niin ihmettelin koneesta tulevaa venttiili naputusta. Äänihän kuului kun konejarrulla laskettiin kierroksia, niin tietyllä kierrosalueella. No tulipahan vaihdettua keinuvivut ja takaisin omat ja ei muutosta ääneen. Sitten hiottiin keinujen pinnat joilla ne venttiiliä painaa ja ei muutosta. Sitten olikin jo vuorossa moottorin vaihto, mutta tyydyin tekemään pienen kansi remontin kumminkin. No kansissa ja männissä oli nakutus jälkiä ja ne tuli poistettua. Venttiilit läpättyä ja ohjurien teflonit vaihdettua. Aluksi tuntui notta nyt hiljeni, mutta turhan aikaista oli tuo iloitseminen. Seuraavaksi vaihtuikin jo moottori joka oli ostettu läpikäytynä. Hyvä kone muuten, mutta merkkasi reviirinsä ja kanssa joku ihmeellinen kolina sielläkin. Ajattelin päivänä eräänä säätää venttiilit ( erittäin mukava toimenpide Meharissa) ja totesin, että keinuvipujen alapäässä olevien jousi prikkojen olevan jo niin virttyneet ettei ne enää jaksanut poistaa pysty välystä. No sitten takaisin oma moottori työn alle ja säädin venttiilit ennen kuin sen nokalle nostin. Välystä oli mielestäni liikaa ja aloin jo elättämään toiveita notta nyt on kone kunnossa. Ei muutakuin takas nokalle ja keula kasaan. Nuo koneen vaihdot tuli tehtyä neljänän päivän sisällä kaikki joten tuli treenattua tuota koneen pois sylkäisyä. Yhtenä kertana oikein aikaakin otin ja halliin ajamisesta 27 minuutin päästä oli kone lattialla.

    No sitten kun pääsin koe ajelulle paljastuikin karu todellisuus taas kerran, ettei tuo oma kone olekkaan terve enään. Hädin tuskin uskalsin ajaa sillä 10 km koeajo lenkin. Sitten jäikin ko kuljin pihaan seisomaan ja odottamaan parempia päiviä. Syy oli siinä, että Remiere vei kaiken huomioni puolentoistaviikon ajan ennen Mööttiä. No tänään sitten aloitin koneremontin jo koulussa kun tein työkalun jolla vaihtaa männän ristitapin helan kiertokankeen. Kolina oli jo paikallistettu kuskin puolelle ja koulusta kun kotiin pääsin, niin kone pois nokalta ja kuskin puolelta koko yläkerta purkuun. Mäntä kun oli paikoillaan enään, niin tunnustelin välyksiä ja löytyihän sitä. Sitten mäntä pois ja huomasin, että ko helasta puuttuu palanen? No tarkempi tutkimus poaljasti koko helan liikkuvan muutaman millin puoleensa ja vielä pyörivänsä kangen pesässä.

    Sitten painoin sen helan pois sieltä ja karu todellisuus paljastui kokonaisuudessaan

    Enää en ihmettele miksi tuo kone ääntä tahtoi pitää. No painoin uuden (vanhan ehyen) helan paikoilleen ja rotsasin sen koulusta lainaamalla kalvaimella, että sain männän tapin sinne mielestäni sopivalla välyksellä mahtumaan. Kone kasaan ja nokalle ja vot. Koe ajoa suorittaessa en edes muistanut koska tuo kone on nuin hiljainen ollutkaan viimeksi.

    Tällaista tällä kertaa.

    #167304

    Oliko ääntelyssä mitään eroa kylmänä ja kuumana?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #167305

    No kylmällä koneella tuota ääntä ei mielestäni tullut, mutta jo muutaman kilsan ajon jälkeen se alkoi. Ja kun asiaa tarkemmin muistelee, niin taisi kovassa vauhdissa vedättäessäkin jonkinlainen ylimääräinen ääni koneesta kuulua.

    #167306
    mph

    Moi ja tervetuloa kerhoon. Kuulostaa tutulta. Miulla kone auki mutten vielä ole aloittanut vaihtoa pähkäillen että onnistuuko tuo tapin sovittaminen ensikertalaiselta ja mistähän tuollaisen kalvaimen lainaisi. Vai ottaako koneen nokalta ja kiikuttaa suosiolla koneistamoon.

    Tv. Nim.merk. Osat on jo mutta kaverit Tieto ja Taito myöhässä

    #167307

    No itse tuli tuon helan vaihto tehtyä ensimmäistä kertaa tänään. Kyllähän se onnistuu, mutta sitä ei kannata lyömällä lähteä vaihtamaan. Itse löysin kotoa piirrustuksen joka oli kopioitu jostain Citikan kirjasta vuodelta 1950. Tein työkalusta valmistus piirrustuksen ja valmistin sen. Tällä kalulla hela poistuu ja uusi menee paikalleen mutteria kiristämällä. Mutta se kalvain. Siitä en osaa sanoa sen enempää mistä niitä saa yms yms. Ensikertalaiselle suosittelisin sellaista joka on sen 20 mm. Tuo jonka koulusta lainasin on säädettävä ja sillä saa helposti tuon uuden helan kalvattua valmiiksi väljäksi. Itse kalvaaminen ei vaikeata ole. Opettaja heitti neuvon että käyttää akkuporakonetta ja pieniä kierroksia. Ainoa huonopuoli tuossa on se saako sen reijän kalvattua suoraan.

    #167308

    viewtopic.php?f=10&t=7161

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #167309

    Jimmin esittämä työkalu on tullut kokeilluksi, yksinkertainen, helppo ja toimii 8)

    Hausjärvi / Hy-Ri

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.