Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Keitereen kyselypalsta
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.9.2005, 22:03 #133220
Kiitos. Kysyn kun kerkiän.
5.9.2005, 12:53 #133221Itselläni on AK 350 joka on valmistettu 15.12.1965. Siinä on jo tuo “uudemmanmallinen” puskuri edessä. Ja täytyy muistaa että pakuihin tuollaiset uudistukset ovat tulleet noin vuotta myöhemmin, kuin henkilömalleihin. Siitä syystä että niihin on käytetty “vanha varasto” loppuun ennen kuin on alettu laittaa uutta osaa. Näin ollen epäilen että puskurisi ovat semmoiset kuin kuuluukin.
5.9.2005, 20:57 #133222Se on nyt sitten “hiinä ja hiinä”. Tuo on vuoden -64 mallia ja rekisteröity -65.
En meinaa museorekisteriin, ainakaan toistaiseksi joten ihan esteettisyyssyistä sitten koitan saada ne snadit puskurit tuohon jostain.
Anybody?6.9.2005, 04:25 #133223hou,
Mulla on wanhusmallin etupuskurin lasikuitumuotti, jos joku vain rupeis tekemähän. Hinta-laatu tulis kohdalleen…
Sillä tehty onpi siinä miun harmaassa AZUssa, joka Kujjeiluissakin kummitteli.6.9.2005, 06:04 #133224Tarkemmat kuselyt vankemmasta tietolähteestä kertoi että nuo uudet puskurit ovat tulleet henkilömalleihin jo 1963. ❗
7.9.2005, 13:49 #133225No nyt on kuvaa laturistain. Kyllä ne hiilet kuluvat ihan tolkuttomiin, nyt taaskävin avaamassa ja voi voi… tosin siellä oli toinen hiili “kantanut” eikä lataus ole aina heti toiminut, mutta tässä näette, millainen siellä on näkymä.
ja
Onko tuo kollektori mielestänne jo loppuunkulunut? Jos on, mistä saisi, mitä maksaisi?
Kuten näette, jousi painaa hiilen vinoon ja se kuluu lopulta ihan kolmioksi.
.
.
.
.
Niin, kyllä se kipinöikin pyöriessään.
7.9.2005, 20:16 #133226Onpa hyvät kuvat. Näyttää olevan Paris-Rhône-laturi sinulla.
Nuo näyttävät enemmänkin starttimoottorin hiililtä, koska ne ovat kuparinvärisiä. Tällaisessa laturissa pitäisi olla mustat hiilet. Minulta löytyy 5 kpl nokkalaturin hiiliä kokoa 7 * 15 mm. Laita yksityisviestiä, jos sinulla on niille käyttöä.
Kollektori on aika kulunut, mutta vielä tuossa taitaa olla sorvausvaraa. Jos kenellä on hyvä korjausopas, siinä pitäisi olla kollektorin minimihalkaisija mainittuna. Haynesissa ei tätä tietoa ole.
Jos hiili kuluu vinoon, jousi ei paina hiiltä keskeltä ja/tai suoraan alaspäin. Jousta voi taivutella varovasti niin, että se on suorassa ja osuu hiilen keskikohtaan.
7.9.2005, 20:47 #133227@amikutoseeni wrote:
Jos hiili kuluu vinoon, jousi ei paina hiiltä keskeltä ja/tai suoraan alaspäin. Jousta voi taivutella varovasti niin, että se on suorassa ja osuu hiilen keskikohtaan.
Kiitos. Hiilet olivatkin sitä, mitä paikallisesta yleensä löytyi ja niitäkin piti muotoilla sekä soveltaa. Jouset eivät tosiaan paina keskelle hiiltä.
Talvella sorvataan sitten…7.9.2005, 21:20 #133228Tuossa vois ensiapuna suorittaa nuijen lamellien välissä olevien eristeiden
madalluksen välikkömästi. Kuvistakin näkee että ne on samalla tasalla lamellien kanssa ja kantavat melko varmasti. Eristeet voi madaltaa kavennetulla rautasahan terällä, tai vastaavalla työkalulla. Sorvauksenkin jälkeen ne on heti madalletta, tai lataus toimii vain hetken ja alkaa lyömään tulta. eriste pitää olla ainakin puoli milliä matalemmalla kun lamelli. Näin neuvoo kirjallisuus ja kokemus. Niinkun tuossa edellä kerkoi amikutoseeni, niin hiilet näyttäs tosiaan olevan tartin hiilet, eikä ne kyllä kestä, ovat liian pehmeät. Laturin hiilet on mustat yleensä. Että tämmöstä. Oikiatkin hiilet löytyy jos kiinnostaa. 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.9.2005, 07:50 #133229@Musta Hattuinen Mies wrote:
Eristeet voi madaltaa kavennetulla rautasahan terällä, tai vastaavalla työkalulla.
😯
Milläs se terä sitten kavennetaan?
Nooo, kyllä konstit löytyy, pitääpä yrittää. Kiitos vinkeistä.8.9.2005, 08:05 #133230Katkase terä niin että tulee terävä kärki ja kavennus käy kätevästi mirkelillä kaventaen se ihan kärki. Ja ankkurin sorvaus käy helposti jos on joku ihan umpi ruosteessa oleva vanha p*ka kampi niin siitä leikkaa sen etupään irti että saa sen ankkurin kiinnitettyä kätevästi sorviin vahingoittamatta ankkuria.
8.9.2005, 10:28 #133231Kiitokset AK-45. Enpä hoksannu tuota työkalua ihan juurtajaksain selostaa.
Se vanha akseli vinkkikin on hyvä, kymmenen pistettä siitä. 8)Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.9.2005, 10:31 #133232Korjaus edelliseen tietenkin tarkoitin AK-65 😳
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂8.9.2005, 10:37 #133233@AK-65 wrote:
Ja ankkurin sorvaus käy helposti jos on joku ihan umpi ruosteessa oleva vanha p*ka kampi niin siitä leikkaa sen etupään irti että saa sen ankkurin kiinnitettyä kätevästi sorviin vahingoittamatta ankkuria.
Eipä tietenkään ole mitään sellaista minulla, noviisilla. Kunhan tulee talvi ja laitan Poppalooran seisontaan niin alan suunnitella sitä operaatiota. Sitten kyselen taas lisää. Taidan availla niitä välejä nyt ensihätään semmoisella Dremelin halpisversiolla, jonka tulin ostaneeksi, sille on paljon muutakin käyttöä.
8.9.2005, 10:46 #133234😯 Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta eikös tuossa voi käyttää ns. alkuperäistä 18 hv:n sorvia? Olisi keskitys kohdallaan valmiiksi.
Nimimerkillä “Joskus vielä Wanhuksen omistaja”.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.