Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Keväthuoltamista

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128286

    Viime lauantaina otin Dyanen kannet löysälle ja vaihdoin viime Nordkapin reissulla kärähtäneen pakosarjan tiivisteen ja tietysti sen palamattoman ja imusarjankin tilkkeet. Olin Französeniltä ostanut kalliit pakosarjan tiivisteet n. 6€/kpl. Lisäksi vaihdoin Burtonin pakosarjan klemmarit kun vaikuttavat melko hyviltä ja ovatkin. Ei pihise mistään. Lisäksi asensin uudet teräväkärkiset iridium tulpat valaisemaan pimeää palotilaa. Nyt alkaa kokeilu. 🙄

    #169178

    Mitä liimaa käytit pakosarjan tiivisteisiin?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169179

    Tällä kertaa puhdistin pinnat hyvin ja vältin laittamasta mitään muuta kuin ostamani tiivisteet.

    #169180

    Moi.

    Rättärin kartioliitoksista sen verran että tosta tiivisteestä on aikaisemminkin ollut puhetta, ja edelleen pidän joskus suosittelemaani mömmöä maailman parhaana tavarana tukkia pikku kartio-liitokset.
    Muistaakseni valmistaja on Sudal tms ja 1200C silikooni on takoitettu öljykattiloille yms pakoputkille.
    Sälilyy kevyesti elsastisena kymmeniä vuosia huippu-lämpötiloihin, loistokamaa.

    Kts joku vanhempi keskustelu jos kiinnostaaa.

    #169181

    @Akaile wrote:

    Mitä liimaa käytit pakosarjan tiivisteisiin?

    pakosarjan tiivisteisiin ei varvi saa eikä kannata laittaa mitään, kunhan ne (kannen ja imu-pakosarjan) kiristää oikeassa järjestyksessä. Väärä kiristys-järjestys polttaa tiivisteet.

    #169182

    @MikaVeee wrote:

    @Akaile wrote:

    Mitä liimaa käytit pakosarjan tiivisteisiin?

    pakosarjan tiivisteisiin ei varvi saa eikä kannata laittaa mitään, kunhan ne (kannen ja imu-pakosarjan) kiristää oikeassa järjestyksessä. Väärä kiristys-järjestys polttaa tiivisteet.

    Olen hyvällä menestyksellä viljellyt Holtsin pakoputkitahnaa pakopuolelle ja Hylomaria imupuolelle. Pakotiivisteiden palamisriski vähenee tällä menettelyllä, erityisesti, jos laiskottaa jälkikiristyksen suhteen. Toki pitää hoitaa ajallaan, mutta vähemmällä varmistelulla olen selvinnyt.

    Liimaamista suosittelen erityisesti reissunpäällä, jos ei saa hinkattua liitospintoja puhtaaksi ruosteesta.

    Vuotavat pakosarjantiivisteet tuntui olevan suorastaan epidemia Sätkälän säpinöissä, joten “jottain tarttis varmaan tehrä”.. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169183

    Ei pitäisi olla mikään onkelma,, eikä olekkaan jos imupakosarjan asennus on tehty oikein..
    Väitän näin yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella..
    Mutta moniko osaa tehdä asennuksen oikein ??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #169184

    Monella varatiivisteet pakosarjaan on saattanut pyöriä laatikon pohjalla tai roikkua tallin seinällä sen pari vuosikymmentä ennen asennusta. Tuolloin tiiviste ei välttämättä ole enää parhaimmillaan ja epäpuhtauksiakin saattaa olla pinnoilla. Ei kemikaalien käytössä ole mielestäni mitään väärää, jos vain käyttää kelvollisia aineita oikeisiin kohteisiin. On totta, että pakosarjan tiivisteet on alunalkaen asennettu ilman mitään apuaineita, mutta kokoonpanoteollisuudessa tehdään paljon muutakin jännää ajansäästön vuoksi.

    Se mihin pyrin liimaamisella perustuu pinta-alan maksimointiin: Monesti imupakosarjan tiivisteet ovat hieman kiinnityslaippoja isommat ja se suurin tiivein puristuskohta tulee laippojen ja kannen väliin. Liimaamalla myös nämä laippojen yli kurkistelevat reunat kiinnittyvät kanteen. Teräksen ja alumiinin lämpökäyttäytyminen on erilaista, joten mitä enemmän tiiviste tarttuu alumiinipintaan, sen parempi.

    Ja se mikä tätä aihetta on pakottanut pohtimaan, on nuo G-mallin pakosarjat. Neljä erittäin helposti vuotavaa laippaa todella viheliäisessä asennuspaikassa runkopalkkien ollessa edessä…

    Enkä väitä kirjoituksellani, että vanha tapa on huono ja väärä, vaan yritän vain tuoda esille toista asennustapaa, jos lukija on kokenut ongelmia tämän tiiviyden kanssa. Hommahan pitää kummassakin tapauksessa aloittaa siitä, että kannet on asennettu oikein ja imupakosarjan laipat on plaanattu suoriksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169185

    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että tuo pakosarjan tiiviste juuri sallii eri materiaalien erilaisen laajenemisen ja sitä kautta tiiviin yhdyspinnan. Jos sinne laitetaan liimaa, se kuivuttuaan irtoaa jommastakummasta pinnnasta lämpölaajenemisen vuoksi ja saattaa alkaa vuotamaan. Pakopuolentiiviste ei tarvi liimaa. Ja tämä on henkilökohtainen mielipiteeni.

    #169186

    Varmaan alkuperäinen tarkoitus on se, että mitään liimaa ei käytetä.

    Kenties jokin palamaton tahna saattaa auttaa huokosten yms. täytössä, mutta varmaan selaista tulee annostella äärimmäisen kitsaasti.

    #169187

    @Isoo-Jukka wrote:

    Varmaan alkuperäinen tarkoitus on se, että mitään liimaa ei käytetä.

    Kenties jokin palamaton tahna saattaa auttaa huokosten yms. täytössä, mutta varmaan selaista tulee annostella äärimmäisen kitsaasti.

    Juu, toki, en mä sitä sillain levittele, että ylimääräiset pursuaa ja aiheuttaa hidastavaa pyörrettä pakokanavissa. 😉

    Tuo Holtsin tahna muuttuu melkoisen keraamiseksi kovettuessaan, eikä se silti estä pakotiivistemateriaalin elämistä. Tai estää kyllä, liitospinnoilla, mutta ei sen kuivanakaan asennetun tiivisteen kuulu niitä pintoja vasten liikkua. Se on enemmänkin joustavana kerroksena kahden tasopinnan välissä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #169188

    Kyllä kyllä, oikein käytettynä tuollainen tiivistemassa varmasti toimii hyvinkin.
    Hmmm…ehkä…. jonkun mielestä 😉 hihii

    Tämä ei liity mitenkään yo. asiaan, mutta näin kerran R4-dieselkoneen kannentiivisteeseen laitettavan tiivistemassaa 😯 😮 🙁 😡 😆 😀
    Lopputulos on varmaan kaikkien arvattavissa….

    #169189

    MikaVeee mitä tarkoitit tiivistemassalla, tuossa esim. missä kaikessa yhtä pairhainta tiivistysainetta voi käyttää: http://www.hylomarsealant.com/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Itse kyllä laitan myös pakoputkitahnaa kaikkiin kartioliitoksiin niin 2cv kuin muihinkin autoihin. Käytän myös tuota Hylomar tiivisteainetta monessa paikassa koska on hyvä tiivistämään ja on helppo purkaa koska ei riko esim. paperitiivistettä purettaessa. Pitää vaan muistaa että levityksen jälkeen pitää hetken kuivua ennen kuin laittaa osat yhteen.

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #169190

    Kilpa-auto puolella tiedän joidenkin asentajien kyllästävän kansipahvin jollakin spray kupari aineella niin, että se oikein valuu siitä pahvista ja ei muutakuin paikalleen.

    #169191

    @MikaVeee wrote:

    Kyllä kyllä, oikein käytettynä tuollainen tiivistemassa varmasti toimii hyvinkin.
    Hmmm…ehkä…. jonkun mielestä 😉 hihii

    Jatkossa kun laitat tämän videon perään niin yo. vastaukset ovat täydellisiä: 😉
    http://www.youtube.com/watch?v=M1UWPagjNaA” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.