Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Kierroslukumittari

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 56)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121524

    Joskus kauan sitten oli nyytisissä ohjeet, kuinka tehdään kierroslukumittarista sätkään sopiva ja näitä ohjeita en ole enää lyötänyt.. Kyseessä oli Bilteman halpis-mittari, mikä oli tarkoitettu neljä-viis(?)-kuus ja kahdeksan sylinterisille koneille ja tälläiseen oli vaihdettu joku/jotkut komponentit minkä avulla mittari näytti kierrokset oikein myös sätkän bokseri-kakkoskoneella. ELI tietääkö joku teistä, kuinka tuollainen mittari tehdään? mitä “nippeleitä” vaihdetaan? mistä komponentit?

    edit: Otsikon muutos

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130190

    En tiedä mitä komponentteja vaihdetaan, mutta ainakin sätkän kone lyö kerran kipinää/kierros,
    4-sylinterinen taitaa tehdä sen kaksi kertaa.
    6-3*
    8-4*
    Kuulostaa mielenkiintoiselta.

    Mutta sinällään ymmärrän kyllä kierroslukumittarin nykyautoissa, joissa ei tiedä ilman mittaria onko 1000 vai 5000 rpm, mutta sätkään laittamista miettisin vielä uudestaan.
    Nopeusmittaristakin näkee kierrokset .

    #130191

    😯 Moi tein kauan siitten sen kytkennän ja muistelen, että sinne lisäsin siihen kytkentä sillan tilalle 8 kilo-oomin vastuksen, siis asennolle 4 sylinteriä! Mulla on toiminut jo yli kakskyt vuotta. Asian saa siten seville, kun tekee siaiskytkennän. Se tapahtuu siten että kytketään akkulaturi syöttään mittaria ja se kärjitte menevä johto kytketään suoraan akkulaturin muuntajalle josta tulee se 12 voltti vaihtovirtaa. Nyt meillä on siellä 50 hertsin pulssi kärjen johdossa ja mittarin tulisi näyttää 1500 kiekkaa. Nyt täytyy olla se vastus kytkettynä sen kytkin sillan tilalle.
    Voi tarkistaa vastuksen koon tarpeen myös laittamalla sinne potentiometrin ja kääntää näyttö oikeaksi siitä potikasta. Kun paikka löytyy irroitetaan potikka ja mitataan siinä oleva säädetty vastus. Sen mukaan laitetaan se kiinteä vastus sitten sinne mittarin taustaan! 😀

    Mittari on -80 luvun Japanilainen “Yasaga”,, tai miten se kirjoitetaan ?? 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #130192

    Kiitoksia! Juuri tätä olin vailla. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130193

    Bojoink, taas tulee pitkä höpinä !
    Ostinpas Equusin kiekkamittarin ja Nyytisten 7/99 vinkin pohjalta öh, soveltaen poistin yhen vastuksen sylinterivalitsimen alta (keskellä, 3:n vastuksen rivistön vasemmanpuoleinen) ja lykkäsin tilalle 690k vastuksen + 50 k trimmerin sarjahan (tietysti poistin ensteks ihan väärän ja se paska ei toiminnu ollenkaan!). Pienen pähkäilyn jälkeen löytyi oikea vaan siinä vaiheessa oli jo osa piuhoista poikki 🙁

    Kalibroin silleen jotta laitoin perintö-Autotesterin 4 sylinteriseen asentoon mittaamaan kierroksia, kone tasaisilla 1000 rpm kierroksilla em. 4 sylinterin mukaan ja samanaikaisesti sitten pyörittelin vierelle kytketyn Equusin trimmereistä jotta näyttää 2000 rpm – teoriassa pitäisi olla oikein? Vai onko miula taas iskenyt käänteisinsinöörilogiikka päälle?

    No, kovasti tein koeajolenkkiä ja sain tämmöiset lukemat

    3 vaihde 50 km/h = 2800 rpm, 60 km/h=3000 rpm, 70 km/h=3500 rpm, 80 km/h=4000 rpm
    4 vaihde 50 km/h = xxxx rpm, 60 km/h=2500 rpm, 70 km/h=3000 rpm, 80 km/h= 3200, 90 km/h=3500 rpm, n. 100 km/h=4000 rpm

    Pihassa tarkistin vielä lenkin jälkeen tuon perusasetuksen, eli 1000 rpm 4 cyl Autotesteri = 2000 rpm Equus, Equus näytti n. 200 rpm liian vähän jotenka viilailin vielä Equusia vaan en jaksant lähteä enää uudelle lenkille. Pitää katella myöhemmin lissää mitenkä vaikuttaa…

    Mutta :

    Yritin tsekkailla Catsin sivuilta, jotta onkos nuissa miun lukuloissa mittään tolkkua vaan kun miulla on tuo kulkimen tekniikka vähän seka & sikiö niin en saanut järkevätä tulkintaa :
    – pellin alla AK:n 602 cc kone – se wanha versio eli ei ou semmonen tykki ku uudemman malliset kutoset
    – loota on AZU:n oma wanhus loota
    – gummit 125×15

    Eli onko järkee vai ei?

    t. irotti

    #130194

    Kovasti oikealla suunnallaolet tuon pähkäilysi kanssa. Eikä nuo mitatut lukemat kaukana todellisuudesta ole, varmasti pitävät paikkansa kun saat sen mittarin kalibroitua just oikeaan arvoon.

    Tuota kalibroinnin tarkkuutta voit lisätä käyttämällä korkeampia kierroksia säätöä tehdessäsi, mahdollinen virhe näyttämässä on tällöin pienempi kuin säädettäessä pienillä kierroksilla. Eli nostat kierrokset vaikka sen testerin mukaan kolmeen tonniin ja säädät mittarin sillon näyttämän kuutta tonnia. Tai neljää ja kahdeksaa.

    Hyvä siitä tulee… Nuo lukemat vaan kuulostaa isoilta verrattuna “oikeisiin autoihin”, mutta tämä taas johtuu siitä että niissä on enempi näitä bensanpolttotapahtumia kampiaksilan kierrosta kohden joista tuo pakoputken papattava äänikin peräisin on… Jossain 12-mukisessa koneessa on jo 6 palotapahtumaa sätkän yhden aikana, tasoittuuhan tuo meteli jo sillä määrällä…

    #130195

    Nyytiset 7/99 sivu 15.
    Equus 52mm kierroslukumittari 4-,5- ja 6-sylinterisille.
    lainaus “Avaa mittari, rullaa mittarin kaulus pois. Juota mittarin keskimmäinen vastus pois, joka on sylinterilukumäärän valintakytkimen vieressä. Tinaa vastuksen paikalle johdot. Näin saat vastuksen mittarin ulkopuolelle. Tinaa johtoihin 750 kilo-ohmin vastus ja 20 kilo-ohmin säätövastus sarjaan. Säätövastuksella voit säätää kierrosluvun näyttämään tarkalleen oikein
    Niksiterveisin
    Kari Jääskeläinen”

    Tämä siis Nyytisistä.

    #130196

    Jeh,
    Tuota Nyytisten Niksiä mie “sovelsinkin” – ei löytyny oikeen kokoisia vastuksia ni keräsin lähimmät maholliset. Potikan tilalle laitoin pienen trimmerin nii ei roiku ylimääräisiä hilppeitä mittarin perääst (sahasin mittarin auki takaosasta ja ujuttelin kamat vehkeen sisälle…

    #130197

    Nostetaanpa jälleen vanhaa topicia: Huomasin nimittäin, että huhtikuussa tulee pilipali Bilteeman valikoimiin kierruslukumittari joka sopii myös 2-pyttyisiin ja hintakaan ei päätä huimaa, pikkuisen vajaat 35e. Samassa mittarissa on ilmeisesti myös volttimittari. Eli homman ainoat miinukset ovat, että se on tunnettua Biltema-elektroniikkaa ja malliltaan digitaalinen ledihirviö, joka ei tyyliuskollisille 2cv:n ystäville kelpaa… Varmaankin itse investoin em. laitteeseen ihan kokeilumiellessä..pääsee tekemään vertailevaa tutkimusta omavalmiste Vellemanin, ami8 loodan ja jatketun 2cv6 loodan välille 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130198

    Miltäs tuo digitaali-led-hirviö tuntuu ? Itse olen hankkimassa jonkinlaista kiekka härpäkettä

    #130199

    En ole investoinnut, koska puski muut projektit niskaan. Tiinassa mulla on jo jonkin aikaa ollut Vellemanin rakennussarjasta tehty kiekkamittari, joka on toiminut hyvin. Superiin laitan analoogisen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130200

    Taas vanhan, mutta toimivan topicin nosto 🙂

    Biltema syys/talvikuvasto 2012-13:sta mukaan nyt on saatavilla hyvinkin neutraalia 52mm kierroslukumittaria mallia perinteinen ja mikä parasta, myös 2-mukisille. Mahtavuutta!

    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu—MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Kierroslukumittari-32241/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kommentoikaa, jos hankitte, harkitsen digitaalisen poistoa 😈

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130201

    Bilteman mittarin asennusohje, kohta “kierrosluvun signaalijohto”:
    Vanhemmissa autoissa kierroslukusignaali saadaan tavallisesti sytytyspuolan miinuspuolen vihreäsätä liittimestä. Tämä koskee perinteisellä yksinkertaisella syrytyspuolalla varustettuja autoja eli lähes kaikkia autoja vuosimalliin 1999 saakka.

    Tämä mittari toiminee 123 UNIn kanssa moitteettomasti? Olen C3:lla Turussa eli kokeilu jää huomiselle. 123:ssa taisi olla merkitystä puolalle tulevista johdoista – mikä niistä sopii tuohon signaalitehtävään…. Keltainen, punainen vai musta…? Kotona asia selviäisi tuota pikaa, mutta kun on malttamaton….

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #130202

    @2cvjimmi wrote:

    123:ssa taisi olla merkitystä puolalle tulevista johdoista – mikä niistä sopii tuohon signaalitehtävään…. Keltainen, punainen vai musta…? Kotona asia selviäisi tuota pikaa, mutta kun on malttamaton….

    Helpotetaan sit vähäsen tota malttamattomuuden aiheuttamaa olotilaa..:

    -punainen virtalukolta
    -keltainen puolan + napaan
    -musta puolan – napaan

    Oikeasti, ei ole mitään merkitystä kumminpäin nuo puolalle menevät piuhat laittaa. Ja todellisuudessa ei ole myöskään mitään väliä syöttääkö sähkön keltaisesta vai punaisesta, nämä kun ovat kytketty yhteen 123:n sisällä…

    Ja vastaus tuohon signaalijohto -kysymykseen, se on musta. Tämä musta piuha vastaa kärkisytkässä kärjiltä tulevaa piuhaa…

    #130203

    Kiitos ja nyt malttamattomana miettimään mitä teen kierroslukumittarilla sätkässäni 😉

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 56)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.