Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka kierroslukumittari

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122628

    Tiällä Jojensuussa oli viimeviikonloppuna rompepäivät. Sieltä tarttui kympillä mukaan harley davidssonin kierroslukumittari. Ja totta tosiaan se sätkään suoraan kävi, onhan tuo ameriikan kummajainenkin kaksisylinterinen. Eri asia onkin sitten, että onko siitä mitään hyötyä… Kiva lelu kuitenkin. 😆

    #135792

    Tiijä tuosta tarpeellisuudesta. Tinskussa oli vuosikaudet mittari kiinni, ihan vaan mielenkiinnosta. Mutta jos vertaa nykyautoihin ja mittarin tarpeellisuuteen, sätkässä kuulee koneen pyörimisnopeuden, nykyautossa koneen käynnissäolo pitää tarkistaa mittarista tms.

    Eikö vaan näytäkin aika kovia lukemia, aivan toista mitä korva väittäis..?

    Ja taas tämä esimerkki toivottavasti poistaa ihmisiltä ennakkoluuloja “ei se voi autoon käydä, sehän on moottoripyörän osa. Ja vielä harrikan..” -tyyliin. Tullut monasti tuollanen “tietämys” vastaan, ollaan valmiit heti tyrmäämään ettei joku osa käydä voisi. Autossa ollut kaasari ei käy prätkään, samoin sätkän puola ei prätkän voi käydä ainakaan toimivasti, prätkän kaasaria ei ainakaan autoon voi sovittaa…

    Ollaan tässä maassa kuitenkin yleisesti suvaitsevaisempia sovelluksiin kuin esim. Hollannin AMI-kerhon puheenjohtaja (tiedä sit onko enää, oli joskus kymmenen vuotta sitten). Juteltiin niitänäitä, puheeksi tuli eräs AMI6 Break johon oli Superin runko menossa alle, kova väittely asiasta että onnistuuko se vai eikö. Siinä sit keskustelun edetessä mainitsin omasta voimalaiteprojektista, Visan kone corollan kaasarilla, Visan kytkinkoppa, GSA:n nelivaihteinen laatikko, GSA:n jarrut sätkän vetoakseleilla, AMI8:n runkoon Dyanen alla… Väitti että täysin mahdotonta on tällainen… ja halusi kuulla että miten siinä projektissa käy, eikä edelleenkään uskonut kun ystäväni välitti tiedon että pakettini liikkuu omin voimin ja paremmin kuin ounasteltiin…

    Että tällasta vaan mielenpäällä tänään. Kaikki siis sopii kun vaan jaksaa sovitella, jotkut sovittelut vaan vaativat hieman enemmän rälläkkää ja hitsipilliä kuin toiset…

    #135793

    Juu. Kovia on lukemat! Ykkösellä helposti lähes 7000r/min, kolmosella 100km/h on jo 6700r/min ja monet on kehuneet että vedättävät kolmosella 110km/h:n! Huh, huh. Ja vielä työntötankokone…
    Kyllähän tuon mittarin kanssa voi sitä kaasujalkaa ruveta keventämään. Eri asia on miten 17.vuoden korvakuulolla ajon vääriä tottumuksia saa muutettua.

    #135794

    Kyl kutosen kone reippaita yli kympin kierrätyksiä kestää… kuten nelkkukin… Sitähän vois laskeskella että mitähän mahtoi kone kiertää kun kolmoselta neloselle vaihtaessa neula “putosi” lukemaan 7500RPM…

    Lukemat tuntuu suurilta, koska korva on “oppinut” suhteuttamaan kierrosnopeuden nelisylinterisen kierroslukuihin, jossa palotapahtumia on tuplaten sätkän koneeseen nähden.

    #135795

    Ja pitihän se tarkistaa Catsin laskurilla, nelosella kun antoi koneelle pyörintävauhdiks 7500RPM niin kolmosella tuli lukemaksi 10022RPM…

    Tietenkin tässä kohti pitää mainita että järki mukana näissäkin kierrätyksissä… Itsellä se taitaa olla jo menetettyä..? Ohjeella että antaa koneen kulkea sen mitä se mielellään eli herkästi menee, pärjää aika kivasti. Hullut on sit luku erikseen…

    #135796

    Laitoin mittarin nyt acadianeen ja seuraavanlaisia huomioita kirjasin.
    Mittarin mukaan acassani on 2cv6 vaihteisto (vert. catsin laskuri),
    kone ei kierrä nelosella ku pikkusen alle 5000r/min – mikä on n.100km/h.
    Renkaat on 145:set.
    Nyt viisaiden aivosolut liikkeelle. Miksi ei kierrä enempää kone nelosella?
    Helluralli reissulla meillä oli peräkärri perässä ja välillä oli pitkiä alamäkiä. Vaikka alamäki jatkui niin ei noussut nopeus ku sataseen ja juuttui siihen. Sama juttu on ilman kärriä. Sytytyksestä huolehtii 123:nen.
    😕

    #135797

    Mikähän mahtaa olla koneen tyyppi? Ja kunto muutenkin. Kyl Acadiane kulkee kevyesti enemmän, jopa omalla laatikollaan, joka pitempivälitteinen on…

    Mieleen tulee seuraavaa:

    -kone tukkoinen, kovaa ajoa jonkin aikaa ja sit uutta testiä
    -koneessa jotain vikaa:
    . -nokat kuluneet siten että nosto vähenee ja profiili muuttuu (enempi 16GTi Beksin ongelma)
    . -kone väljä, voima vähissä (tämän ehkä varmistanut oletkin jo?)
    . -nokan jako hampaan pielessä. Näitä on ollut joissain ihan tehtaan jäljiltäkin…
    . -kaasarissa kakkoskurkussa sopansyöttöhäiriö. Kokeile lisääntyykö huippunopeus vetämällä ryyppyä. Tällainen vika ollut itsellä
    -123 rajoittaa kierroksia, ts myöhästää syttyä kovemmilla kierroksilla… Kärjet paikalleen ja testiä.

    Tässä jotain näin alkuun… Kerran tosiaan oli sellainen kaasari koneessa että kaikki nopeudet jostain 80 yläpuolelta haettiin ryypyn kanssa. Eli kone sai ilmaa kakkoskurkun kautta ja bensansyötöstä huolehti ykköskurkku jonka sai antaman enemmän bensaa juurikin ryypyllä… Ja bensaa meni. Eikä tuo ryypynkään kanssa mitään älyttömiä kulkenut, kaasarin vaihtamalla sitten vauhtia onkin jo enemmän löytynyt…

    #135798

    siinä on acadianen omaa am2a konetta männät, pytyt, kannet, kaasari, vauhtipyörä. Männät on 8.5:set. Koneen alakerta kampi, nokka, lohko on vegen peruskorjaamasta(?) myllystä mallia 2cv6 eli a06/635. Kannet on kunnostettu eli venttiilit hiottu ja ohjurin kumit vaihdettu. Männät ja pytyt oli niin hyvät että jätin koskematta – mittasin rengasvälykset kuitenkin ja oli sallituissa rajoissa. Tarkkaa lukemaa en muista. Alussa ajelin turboputkella ja ilman 123:sta ja samanlainen oli muuten mutta nyki 50km/h vauhdissa. Nyt on ilman turboputkea(2cv:n keula) ja 123:n. Nykimen loppui turbopuken poistamiseen.
    Eli ilmavuotoa on jossain tai kaasari on väljä…
    pitänee tutkia säätöjä ja voishan tuota kaasarinkin vaihtaa jos säädöt onkin ok.

    #135799

    Mulla on kokemusta moisesta kone paketista reilun 15 vuoden verran. jos ei ilma vuotoja eikä muutakaan häikkää ja sytty on kohdalla, satasen vauhdissa kun polkasee kaasujalan suoraksi tuntee, kun kakkoskurkku aukeaa kunnolla ja vauhti paranee vielä huomattavasti, mutta olen kuitenkin välttänyt aivan viimeisiä kierroksi, siis ylikierroksia. Kaasutin on kunnostettu vuosia sitten vaihtamalla akseleiden “stefat” kumisiin oorenkaisiin. Mulla on ollut koko ajan se “turpo putki” käytössä kesät talvet plus säädettävä etu säleikkö lämpömittarin kera. Kakkos kurkun suutinta on isonnettu hivenen. 5000 kierrosta kun koneessa nopeustolpan mukaan vauhti on 94 kilsaa tunnissa. sopiva matka nopeus on semmonen noin 90 km/h jolloin pärjää vielä suhtkohta ykköskurkulla ja matka ajo on taloudellista? Kumit ovat vakio Misukat 125 X:sät pirssi on henkilömalli ja kärki kone. Että tämmöstä!
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #135800

    Tän vois pistää tuonne ostetaan osastolle, mutta laitetaan nyt tänne: Ostan 52mm kierroslukumittarin, mikäli joku sellaisesta luopuu. Siis sellaisen, joka sätkässä pelittää… Toinen vaihtoehto on, että ostan kaupasta mittarin nelipyttyiselle ja joku fiksaa sen kakspyttyiselle ja maksan siitä korvauksen. Aika ei riitä tällähetkellä elektroniikkahommiin, joten… Ilmoittele yv:nä niin saat parhaiten yhteyttä poissaoloistani johtuen.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #135801

    Jalppikselle, minusta sinun sätkä kiertää normaali pannuksi ihan hyvin. Epäilen kun sulla on nuo 145 renkaat että ne saattaa hieman jarruttaa menoa. Vai onko sinun konetta miten piristetty, en ainakaan huomannut kun kerroit mitä se sisältää. Epäilen myös vähän sitä 123 että saattaa viedä hieman tehoja pois, jasu osaa sanoa sen paremmin. Mutta muuten jos sulla vehe pelittää niin ajelet vaan sillä nuo kaasarin vaihdot usein vain pilaavat koko pelin. SEKÄ KAIKILLE SÄTKÄLÄISILLE HYVÄÄ JUHANNUSTA, iltalöysi koko juhannuksen harmi olisi muuten ollut kiva tulla le manseen. Vesku

    #135802

    Huuhaa. Tarkistin sytytyksen ajotuksen ja oli ok. Vaihdoin 135:set alle – huippunopeus nousi 5km/h eli kulkee nyt 105km/h! 😆
    Laiska ku olen niin en mitään muuta viiti tehä.
    HYVÄÄ JUHANNUSTA! 8)

    #135803

    Ihmettelin kanssa vauhtia Wanhuksella, kun se meni mittarin mukaan 80km/h ja silti saavutin rekan perää. Ei rekat kyllä kulje alta 80 🙂

    Syy selvisi, kun otin GPS kartturin käyttöön ja tsekkasin sieltä todellisen nopeuden. Mittarini näyttää liian vähän. Elikäst mulla tuommoinen n. 75km/h lienee todellisuudessa 80km/h.

    Sydäntä särkemättä sillä pystynee ajelee sitä mittari 80km/h, jos on myötäistä. Enempää en raaski 🙂

    Renkaat on normaalit 125×15, joten kehämittakaan ei pitäisi vaikuttaa.

    #135804

    Joopa joo.

    Vaikka edellä mainostin olevani laiska niin kuitenkin vähän on tullut tuota konetta säädeltyä.

    *Kokeilin kaasarille bensapinnan nostoa – ei vaikutusta.
    *Kokeilin sytytystä aikasemmalle – kiihtyvyys hieman parani, mutta nakutus kasvoi.
    *Säädin huvikseni tyhjäkäyntiseosta ja apua tuli kiihtyvyyteen.
    *Sitten aattelin että kokeilenpa toisen sätkän kaasaria. Höh! Oli kaasari irti acadianessa! Mutta ei apua silti. Kokeilin siis myös sillä toisella kaasarillakin, mutta ei apua/muutosta. Joten orkkis kaasari takas.
    *Laitoin/rakentelin turboputken paikoilleen – enpä eroa huomannut.
    *Säädin vielä sytytystä myöhäsemmälle – nyt ei nakuta enää.
    Huiput on ja pysyy 100-105km/h.

    Tänään tarkistimme nopeusnäytön “kovakulkuisesta” akvaariopakustani. Sen kun tuntuu kulkevan kuin “raketti”. Mittariin sain jopa 120km/h! Lahjomaton navigaattori kertoi nopeuden kuitenkin olevan vain 110km/h…

    Aikaisemmin olemme tarkistaneet acan mittarin. Se näyttää täsmälleen oikein.
    Eli jos haluan kovempi kulkuisen acan pitänee mittaria virittää! 😉
    Päätän raporttini tähän.
    t.jalppis 8)

    #135805

    Kammen tai nokan ratas voi olla liikahtanut.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 25)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.