Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › kierroslukumittari
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
13.7.2006, 20:25 #135806
Ei sitä tartte ihmetellä, että paku ei kulje tuon enempi, nostappa samat kalut henkilömallin keulille niin on eri meininki! Sitä on jotkut ihmetelleet jo ammoisina aikoina ja joku hurja pohjalainen hylkäs pakunkin kerran muinoin vain sen takia, että sitä ei saa kulukeen millään opilla ku sataa? Pakun tasainen takaseinä tekee jo satasen vauhissa semmosen mahottoman alipaineen peräänsä että se vaatii jo isommat lisätehot että saa sen kiskottua perässään saatikka vielä vauhtia lisää? Laskekaapa paljonko tarvii kiskoa kun lasketaan pakun peräpään pinta-ala neliösentimetreinä ja se kerrotaan vaikkapa sellaisella alipaineella kun 10 mm vesipatsasta. Aatelkaapa ite?
🙄Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂19.7.2006, 15:44 #135807Eilen lähettiin perheen kanssa käymään helvinskissä. Lähettiin aamulla klo 6.00 ja korkeasaaren parkissa oltiin klo 12.15. Ihan hyvinhän tuo kulki. Jopa 110km/h näytti mittari parhaillaan. Ja tämä todellista nopeutta. Kouvvolan korvilla tosin alkoi jokin kumma haju tulla sieraimiin. Kurkistus konepellin alle ei avittanut mittään.
Siinä klo 16-17 -aikoihin lähettiin takas kotiapäin. Taas mentiin “lujaa”. Jossakin vaiheessa pissitauolla huomasin lätäkön sitikan alla. Vaihteistoöljyä per**e! No eipä mittään. Aattelin että jatketaan vaan matkaa, ei sieltä voi sitä öljyä loputtomiin vuotaa…
Klo 22.55 oltiin takas kotona. Kilometrejä takana 951kpl.Äsken kävin pesemässä jarrulevyt ja kytkintä yms. jarru- ja kytkin puhdistus spraylla ja painepesurilla. Vaihteistosta laskin öljyt ulos ja mittasin määrän. 0,5litraa oli öljyä jäljellä.
Kysymys: Miksi vuotaa öljyt pihalle kytkinakselin kautta???
– olen vaihtanut kytkinakselin holkin 4000km sitten. 3000km pysyi öljyt sisällä.
– itse kytkinakseli vaikutti hyvältä samoin sen laakerointi.
Onko vaihteistossa huohotin reikää tms.???En muista mitä öljyä laatikossa oli, ei synteettistä kuitenkin. Nyt laitoin vaihteisto-öljyä ja stp:n lisäainetta tuubin. Tiiä sit pysyvätkö vieläkään sisuksissa. Enemmän tuo stp kai auttaa synkronointiin. Nyt tässä mietin, että lähtiskö tuolla sätkäbluessiin vai pitäiskö herätellä akvaariopaku parkkipaikalta 😕
19.7.2006, 18:57 #135808Joo on siinä huohotin reikä, mutta en muista ihan justiin kohtaa. Kummistin siellä ylhäällä jollain kulmalla kannen tuntumassa! Jos huohotin on tukossa niin öljyn lämmetessä ja laajetessa sen tilavuus kasvaa ja tulee ulos akselin kaulalta, kun paine ei pääse purkautuun muuten pois! Tuosta on ollut jossain ennenkin täällä palstalla puhetta, mutta siitä on aikaa.
Katellaan….. 😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂20.7.2006, 17:12 #135809Juu! Löytyi sieltä kaksi reikää! Toinen vetopyörästöstä ja toinen startin alta.
Vetopyörästön reikään menee rautalanka läpi/syvälle ja siiheen toiseen rautsikka ja nuppineula n. 2,5cm syvyyteen ja stoppaa sitten johonkin kovaan.
Katselkaa kuvatuksia.
20.7.2006, 20:38 #135810Ja nuosta reijistä meikä on päästäny painepesurilla lootan puolilleen vettä… tosiaankin oppii aina jotain uutta. Manu hei ! Eihän wanhustenlootissa moisia , eihän?
t: Pertsa
20.7.2006, 20:40 #135811No niin. Heräsi tuossa mieleen kysymys, että vuotaako sulla sitten vetoakselin stefat? Mutta tuskinpa, kun vuoto olis sitten kahdella tai vain toisella puolen vaihteistoa. Itsellä ei ole havaintoja moisesta ongelmasta, kun stefat on vaihdettu taka vousina, kyytiä vaihteisto on saanut 300 sataa kilsaa yhteen soittoon nytkin kun oli helteitä ja ei vuotoja. Siellä on sisällä tavalliset 80 sean vaihteisto öljyt, eikä muuta. Koneen lämpö venttiilikopan öljystä mitaten 60 – 80 astetta. Että tämmöstä!
Pertsalle sen verran, että on siellä vanhus loodassakin huohotus reikä jossain ylälaidassa, ei se muuten siinäkään onnistu, tutkippa?
🙄Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂21.7.2006, 06:26 #135812Kyllä se näytti siltä että se öljy on tullut kytkinakselilta. Se oli roiskinut sitä öljyä startille päin ja startin alla olikin iso lammikko öljyä. Samoin jarrusatulat olivat märät päältä. Roiskinta oli vähä niiku silloin ku kampiakselin stefa vuotaa…
21.7.2006, 07:59 #135813Oletko muuten testannut koneen huohotin venttiilin? Testi helppo tehdä siten, että sopiva läpinäkyvä muoviletku mittatikun reikään ja toinen pää lattialle vesipulloon. Sitten käyntiin, veden pitäisi nousta letkussa noin 10 – 15 mm. Koko kierrosluku alueen pitäisi veden pysyä letkussa?
Tämmönen tarina, joka poika testaamaan koneen alipaineita! 😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂21.7.2006, 08:18 #135814En ole tästä moottorista. Mutta kone ei syö öljyä, eikä ole märkä. Vain vaihteistosta katoaa öljyä. Mutta nyt pitää mennä pakkaamaan tavaroita jotta päästään lähtemään bluesiin.
21.7.2006, 11:01 #135815Sinne lähetään ja justiin! 8)
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.